دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 فروردين 1395 - 12:30

پنتاگون پروژه «جن و پری» راه‌اندازی کرد

DARPA، سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی، با همکاری چند شرکت هوافضا و امنیتی پروژه تازه‌ای را تعریف کرده است تا بتواند از هزینه‌های سرسام‌آور تولید موشک و پهپادهای یک‌بار مصرف ارتش آمریکا بکاهد.
کد خبر : 75159

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از وب‌سایت DARPA، دارپا نام شرکت دانش‌بنیانی است که پنتاگون برای پیشبرد تکنولوژی خود به ثبت رسانده و بودجه میلیارد دلاری آن تاکنون در حوزه‌های مختلفی پیشرفت‌های چشمگیری ایجاد کرده است. بیشترین تمرکز این شرکت روی انواع مختلف هوش مصنوعی و حوزه‌های رباتیک است که در جدیدترین پروژه به پهپادهای چندبار مصرف رسیده است. این پروژه که «برنامه جن‌ و‌ پری» نام گرفته است، از همکاری بخش دفاع هوایی و ابر شرکت لاکهید مارتین برخوردار است و قرار است طی آن پهپادهایی ساخته شوند که پس از انجام مأموریت، قابلیت جمع‌آوری و ارسال مجدد داشته باشند.


این پروژه تازه روی پهپادهای کوچکی کار می‌کند که می‌توان آنها را از هواپیماهای بزرگ مانند بمب‌افکن یا هواپیماهای ترابری ارتش رها کرد تا به مأموریت‌هایی مانند تعقیب یک سوژه یا انهدام یک هدف بروند. در مرحله بعد قرار است این پهپادها توسط یک هواپیمای C130 ساخت شرکت لاکهید، مجددا در نقطه مشخصی جمع‌آوری شوند تا پس از بازگشت به زمین، طی 24 ساعت آماده مأموریت بعدی باشند.


دارپا هدف این پروژه را ساخت پهپادهایی اعلام کرده است که بتوانند قبل از بازنشستگی 20 مأموریت انجام دهند چراکه استفاده از موشک‌، بمب و پهپادهای یک‌بار مصرف هزینه‌های میلیون دلاری گزافی برای هر جنگ به همراه دارد و جذاب‌ترین سلاح‌ها آنهایی هستند که بتوان بارها از آنها استفاده کرد. این پروژه می‌تواند گامی مهم در کاستن از هزینه جت‌های جنگی بدون سرنشین باشد.


براساس اعلام، پروژه اکنون تنها مرحله تعریف را پشت سر گذاشته و هنوز جادو‌های ابتکاری زیادی نیاز دارد تا بتواند روشی برای پرتاب و جمع‌آوری پهپادها، طراحی یک شکل آئرودینامیک و مهندسی ارزان‌قیمت و همچنین طراحی سامانه هدایت خودکار کارآمد را به واقعیت تبدیل کند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته