دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 اسفند 1394 - 11:28
ادامه تنش‌ها بین دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و معاون فرهنگی

ناآرامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در آخرین روزهای سال

تنش بین دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی و معاون فرهنگی و رئیس کمیته انضباطی دانشگاه که پس از احضار تلفنی 9 دانشجو آغاز شد، هم‌چنان ادامه دارد.
کد خبر : 72706

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تنش‌های از روز سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شد. دانشجویان می‌‌گویند عصر این روز، از طرف کمیته انضباطی با 9 نفر از دانشجویان دانشگاه تماس گرفته‌اند و آن‌ها را به کمیته احضار کرده‌اند. مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران از آن‌جا که احضارها طبق قانون باید کتبی باشند و نه تلفنی، تلقی «احضار» از تلفن‌ها را رد کرد و گفت احضارها به صورت کتبی صورت خواهند گرفت و این تلفن‌ها تنها برای گرفتن نامه‌های احضار بوده است.


اطلاعات سرسنگی و دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی در یک مورد دیگر نیز با هم اختلاف داشت. سرسنگی گفته بود 11 نفر از دانشکده‌های مختلف احضار شده‌اند اما دانشجویان می‌گویند دبیر کمیته انضباطی گفته است احضارها، همگی از دانشکده علوم اجتماعی بوده‌اند. هرچند که سرسنگی در گفت‌وگوهای بعدی خود گفته‌هایش را تصحیح کرد و گفت 9 نفر از دانشجویان احضار شده‌اند که پرونده 4 نفر از آن‌ها تکمیل نشده است.


تنش بین دانشجویان در این چند روز با حضور دسته‌جمعی دانشجویان در کمیته انضباطی در اعتراض به آن‌چه «روند غیرقانونی» اعتراض خوانده‌اند ادامه پیدا کرد. آن‌ها علاوه بر روند احضارها به دسته‌جمعی بودن آن‌ها هم معترض بودند و در بیانیه‌ خود آن را نشانه عزم دانشگاه برای انفعال دانشجویان می‌دانستند. سرسنگی که پیشتر ادعای دانشجویان را نادرست خوانده بود، یک بار دیگر این بار در گفت‌وگو با ایسنا به دانشجویان پاسخ داد و گفت: «گاهی تخلف انجام شده به صورت فردی بوده و گاهی تخلفی که انجام می‌شود به صورت گروهی است. از آنجایی که بخشی از جرم این دانشجویان مشترک بوده به این صورت احضار شده‌اند. از طرفی دیگر هنگامی که فرد خلافی انجام نداده چرا باید دچار رعب و وحشت شود.»


هرچند هنوز حتی احضارشدگان هم از دلیل احضار خود باخبر نیستند، به نظر می‌رسد آن‌چه سرسنگی جرم دانشجویان مورد بحث خوانده است، اعتراض بخشی از دانشجویان گروه انسان‌شناسی این دانشگاه به جذب یک استاد در این دانشگاه باشد. آن‌ها چندی قبل از دانشجویان خواسته بودند در اعتراض به رعایت نشدن روند قانونی برای جذب یک استاد در این گروه و نادیده گرفته شدن اعضای هیات علمی عضو این گروه، در کلاس‌های گروه انسان‌شناسی حاضر نشوند.


هرچند هنوز حتی احضارشدگان هم از دلیل احضار خود باخبر نیستند به نظر می‌رسد آن‌چه سرسنگی جرم دانشجویان مورد بحث خوانده است، اعتراض بخشی از دانشجویان گروه انسان‌شناسی این دانشگاه به جذب یک استاد در این دانشگاه باشد

به همین خاطر، این بار نوبت به دانشجویان رسید که پاسخ مجید سرسنگی را بدهند. شورای صنفی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران می‌گوید که تناقض‌هایی بین گفته‌های معاون فرهنگی دانشگاه تهران وجود دارد؛ از این رو در بیانیه خود تصریح کرده‌است: «در حالی‌که در روزهای پایانی سال، دانشکدۀ علوم اجتماعی التهاب خاصی را تجربه می‌کند، جناب آقای سرسنگی، معاونت فرهنگی دانشگاه تهران و رئیس کمیتۀ انضباطی این دانشگاه با سه مصاحبۀ پی‌درپی با خبرگزاری آنا، روزنامۀ شرق، و خبرگزاری ایسنا ادعاهایی را مطرح کردند که ما را به حیرت واداشت. فراوانی ضدونقیض‌گویی‌ها و نادرستی‌ها، ما را بر آن داشت تا به شفاف‌سازی برخی مسائل بپردازیم.»


بندهای بعدی جوابیه شورای صنفی به اظهارات سرسنگی درباره هماهنگ نبودن احضارهای دانشگاه‌های مختلف در روزهای اخیر و وظایف کمیته انضباطی اختصاص دارد و نسبت به روند احضارها اعتراض دارد. نکته‌ای که شورای صنفی دانشکده علوم اجتماعی به آن اشاره کرده است درباره روند احضارها است.


در جوابیه آمده است: «معاون فرهنگی دانشگاه تهران در بخشی از مصاحبه‌اش با خبرگزاری ایسنا مدعی شده: «برای همۀ دانشجویان احضارشده دعوتنامۀ کتبی ارسال و دلیل این احضار در پروندۀ دانشجویان ذکر شده است.» و در ادامه می‌گوید: «در اخبار منتشرشده اعلام شده است که تعداد دانشجویانی که احضار شده‌اند 9 نفر است. اما پروندۀ 4 نفر هنوز تکمیل نشده و در دستور بررسی قرار دارد. اکنون چه اتفاقی افتاده که احضار این 5 نفر باعث انتشار چنین اخباری شده است.» در این رابطه باید گفت صبح روز سه‌شنبه 18 اسفند 9 تن از دانشجویان دانشکدۀ علوم اجتماعی به‌صورت تلفنی و بدون ذکر دلیل به کمیتۀ انضباطی احضار شدند؛ اما با گذشت تنها یک روز از احضارهای تلفنی با تغییر گسترده‌ای در احضارهای کتبی مواجه شدیم؛ برای 6 نفر احضاریۀ کتبی ارسال شد که تنها با 5 نفر از آنان روز قبل تماس تلفنی گرفته شده بود و 4 نفر از احضارشدگانِ تلفنی احضاریۀ کتبی دریافت نکردند. حال پرسش اینجاست که اگر بنا نبود برای 4 تن دیگر احضاریه‌ای صادر شود، چرا تلفنی احضار شدند؟ »


شورای صنفی دانشکده علوم اجتماعی در پایان از سرسنگی دعوت کرده است که در دانشکدۀ علوم اجتماعی، مهمان دانشجویان این دانشکده و دانشگاه باشد تا «دانشجویان به‌طور شفاف پاسخ بدهند که آیا در طول یک سال گذشته هیچ فعال صنفی‌ای به کمیتۀ انضباطی احضار شده است یا خیر».



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته