دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 اسفند 1394 - 09:30

اسکن سه‌بعدی مجسمه «نفرتیتی» که معما شد

یک ماه پیش، برخی سایت‌های خبری گزارشی منتشر کردند مبنی بر اینکه هنرمندانی، اسکنی سه‌بعدی از مجسمه نیم‌تنه «نفرتیتی»، همسر فرعون مصر، آخناتون تهیه کرده‌اند که این امکان را فراهم می‌آورد که هر فردی بتواند از آن پرینت سه‌بعدی تهیه کند؛ ولی یافته‌های جدید، این ادعا را تنها یک حقه می‌داند.
کد خبر : 72224

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Gizmodo، یک هنرمند چند رسانه‌ای و مشاور پرینت سه‌بعدی، ادعاهای مطرح شده پیرامون تهیه اسکن سه‌بعدی از مجسمه نیم‌تنه «نفرتیتی» را مورد بررسی قرار داد. او می‌گوید: «بعد از شنیدن خبر، مشکوک شدم و به تحقیق درباره آن پرداختم. نمونه ساخته شده، کیفیت بسیار بالایی داشت به طوری که در ابتدا تصور کردم این اسکن، همان اسکن منتشر نشده متعلق به موزه باشد یا این که دو هنرمند، کپی بسیار خوبی از اسکن اصلی تهیه کرده باشند».


او می‌افزاید: «مدتی بعد دریافتم که این دو نظریه با هم هماهنگ‌اند و من به دنبال بالاترین کپی مجسمه «نفرتیتی» بودم. تحقیقات، مرا به کپی‌ها و اسکن سه‌بعدی تهیه شده توسط موزه سوق داد. در این میان، به شرکت آلمانی تهیه اسکن TrigonArt رسیدم که در سال 2008، یک اسکن با کیفیت بالا از این مجسمه را برای «موزه جدید» برلین تهیه کرد».


این شرکت به خاطر اسکن باکیفیتی که از این مجسمه تهیه کرد، به خود می‌بالید و در وب‌سایت خود، صفحه‌ای را به این مجسمه اختصاص داد که نمایی 360 درجه از آن را به نمایش می‌گذاشت. کاربران قادرند با زوم کردن روی این اسکن، ویژگی‌های آن مانند ریزترین جزئیات را مشاهده کنند که در واقع، شباهت بسیار بالایی به نمونه تهیه شده توسط دو هنرمند دیگر دارد.


شکست پروژه روش اسکن دو هنرمندی که از این مجسمه اسکن تهیه کرده بودند، از برنامه «همه چیز درباره دنیای سه‌بعدی» اثر «مایک بالزر» و «کریس کوپک» ناشی می‌شود که چند هفته پیش مصاحبه‌ای را با یکی از دو هنرمندی که اسکن مجسمه را تهیه کرده بودند، انجام داد. این مصاحبه، 4 روز پیش از انتشار اصل ماجرا توسط یکی از سایت‌های خبری بود.


در این مصاحبه، هنرمند مورد نظر قادر به دفاع از اسکن تهیه شده نبود و نتوانست از آن دفاع لازم را انجام دهد و در نهایت، او فردی غیرفنی و غیرحرفه‌ای تشخیص داده شد. به طوری که اعلام کرد که یکی از دوستانش شیوه کار با دستگاه اسکن سه بعدی را به او آموزش داده است. در واقع، این تحقیقات نشان داد که اسکن سه‌بعدی تهیه شده، اسکن اصلی نیست که به نظر می‌رسد.


مترجم: ندا اظهری


انتهای پیام/

برچسب ها: پرینت سه بعدی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته