دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 اسفند 1394 - 11:59
اختتامیه جشنواره ملی بهار برگزار شد؛

سید ضیاء هاشمی: مشارکت فعال، آزادانه و آگاهانه، لازمه دست‌یابی به رشد علمی است

اختتامیه نهمین جشنواره ملی بهار با حضور دکتر سید ضیاء هاشمی معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه تهران برگزار شد.
کد خبر : 71697

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی وزرات علوم در مراسم اختتامیه نهمین دوره جشنواره ملی بهار در دانشگاه تهران، گفت: «مسئله‌ای که می‌تواند به پویایی دانشگاه کمک کرده و آن را حفظ کند، همدلی است و این همدلی به معنی پذیرش تفاوت در روش‌ها و دیدگاه‌هاست. اگر این تفاوت‌ها را به رسمیت نشناسیم به همدلی نمی‌رسیم.»
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: «وحدت به معنی تک‌سخنی نیست. مطالبه تک‌گویی در دانشگاه‌ها مطلوب و میسر نیست. دانشگاه جای نخبگان و فعالیت نخبگان است و حوزه‌های فرهنگی باید دارای دیدگاه‌های مختلف باشند.»
هاشمی افزود: «اگر می‌خواهیم به رشد علمی دست‌یافته و آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهیم باید حتما مشارکت‌آگاهانه، فعالانه و آزادانه داشته باشیم. فضای نخبگی نمی‌تواند بدون تنوع باشد، این تنوع است که تضارب آراء را به وجود می‌آورد.»
هاشمی گفت: «راز همدلی آزادی عمل، آزادی بیان و تنوع در دیدگاه است و قانون فصل‌الخطاب است و ما به عنوان شهروندان فعال باید به وظیفه انسانی خود که تبعیت از قانون است، عمل کنیم.»
هاشمی به افرادی اشاره کرد که از طرح دیدگاه‌های مختلف در دانشگاه‌ها هراس دارند و گفت: «کسانی که فکر می‌کنند طرح دیدگاه‌های مختلف به حوزه‌های دانشگاهی آسیب می‌زند اتفاقا باید بدانند که مانع رشد در دانشگاه می‌شوند و زمینه تخریب ارزش‌های مشترک را فراهم می‌سازند.»
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: «ما دارای تنوع قومی، فرهنگی و جغرافیایی هستیم و اگر بخواهیم همزیستی تاریخی داشته باشیم راهی نداریم جز اینکه آداب همدلی را فرا گیریم و این به راحتی امکان‌پذیر نیست.»
هاشمی گفت: «توسعه همدلی به معنای تحمل مخالف است و مخالفت به معنای خصومت نیست. باید افراد متفاوت با نگاه‌های متفاوت را به رسمیت شناخت و باید دانست که ما به این نگاه‌ها و روش‌های متفاوت نیاز داریم که اگر این نگاه‌ها و روش‌های متفاوت نباشد تضارب آرایی صورت نمی‌گیرد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته