دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 اسفند 1394 - 12:02

ساخت ابرکامپیوتر بیولوژیک در اندازه یک کتاب معمولی

محققان دانشگاهی موفق شدند نسلی تازه از ابرکامپیوترها را با استفاده از رایانش زیستی بسازند که آینده مهندسی کامپیوتر و کلیه علوم وابسته به محاسبات را دستخوش تغییری اساسی خواهد کرد.
کد خبر : 69780

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از CBC، ابرکامپیوترها مجموعه‌های عظیمی از کامپیوترهای بسیار قدرتمند هستند که با یکدیگر سری شده‌اند و در فضایی وسیع با صرف انرژی زیادی، محاسبات و کارهای بسیار پیچیده را با سرعت بالا انجام می‌دهند و معمولا هزینه ساخت و نگهداری یکی از آنها، سر به میلیون‌ها دلار می‌زند. این ماشین‌ها محاسبات با مشکلات زیادی برای کار خود روبه‌رو هستند که گرم شدن، تأمین انرژی و جاگیر بودن، بخشی از آنهاست.


اکنون یک تیم متشکل از محققان چند دانشگاه به سرپرستی تیم تحقیق دانشگاه «لوند» موفق شده‌اند ابرکامپیوتر زیستی بسازند که در کار رمزگشایی و رمزگذاری و بهینه‌سازی محاسبات ریاضی کاربرد خواهد داشت.


این نوع از کامپیوتر که برای پردازش به جای استفاده از انرژی الکتریسیته و ترانزیستورهای معمول، از واحدهای بیولوژیک و با مصرف ATP (آدنوزین تری فسفات یا همان واحد انرژی سلول) کار می‌کند، در مقایسه با ابرکامپیوترهای معمول، بسیار کم‌مصرف و بسیار کوچک‌تر است.


بر اساس اعلام تیم تحقیق، این کامپیوتر اکنون توان محاسباتی محدودی دارد و آماده دسته‌بندی شدن در میان کامپیوترهای قدرتمند امروزی را ندارد اما با توجه به ویژگی‌های آن می‌توان امیدوار بود پس از یک دوره توسعه، آینده کامپیوتر را متحول کند.


زیست رایانه‌ها برخلاف ابرکامپیوترهای معمولی که به‌صورت سری به یکدیگر وصل می‌شوند و کار هر واحد متکی بر کار واحد قبلی‌ است، به‌ صورت موازی با یکدیگر کار می‌کنند و این می‌تواند سرعت انجام یک پردازش را به شدت افزایش دهد.


همچنین کامپیوتر ساخته شده فعلی که اندازه یک کتاب معمولی است، در مقایسه با یک ابرکامپیوتر IBM که معادل 100 سرور معمولی جا می‌گیرد، بسیار کوچک‌تر است و متعاقب آن هزینه‌های نگهداری از قبیل مصرف برق و خنک کردن آن نیز به شدت کمتر خواهد بود.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته