دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 بهمن 1394 - 09:30

آزمایش بالون گوگل در سری‌لانکا + تصاویر

گوگل آزمایش پروژه بالون‌های «لون» خود را که قرار است در بالاترین ارتفاع از زمین پرواز کنند، در سری‌لانکا آغاز کرد.
کد خبر : 67857

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از ایندیپندنت، رئیس فناوری ارتباطات دولت سری‌لانکا در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کرد نخستین بالون از سه بالونی که قرار بود در آسمان سری‌لانکا مورد آزمایش قرار گیرد، از آمریکای جنوبی به هوا پرتاب شد. دو بالون دیگر هم اواخر این ماه وارد این کشور خواهند شد. به گفته او، گروهی از کمپانی گوگل قرار است اواخر این هفته در سری‌لانکا حاضر شوند تا کنترل پرواز این بالون را آزمایش کنند.


هدف از آزمایش پروژه «لون» کمک به افرادی است که در مناطق دوردست زندگی می‌کنند و به همین دلیل به اینترنت دسترسی ندارند. با موفقیت‌آمیز بودن این طرح، محققان می‌توانند سیگنال‌های دیتای موبایلی را از طریق بالون به مناطق دوردست ارسال کنند.


بالون‌های هلیومی که در جو پرواز می‌کنند، حدود دو برابر هواپیماهای مسافربری تجاری در هوا اوج می‌گیرند و جعبه کوچکی را مجهز به پنل‌های خورشیدی با خود حمل می‌کنند که وسایل الکترونیک هواپیماها را با خود حمل می‌کند.


آن دسته از کاربران اینترنت که در مکان‌های دورافتاده به سر می‌برند، از طریق همکاری گوگل با ارائه‌کنندگان خدمات محلی می‌توانند از ارتباط بی‌سیم اینترنتی از طریق عبور بالون بر فراز منطقه بهره‌مند شوند. روزی گوگل شبکه‌ای از هزاران بالون را در جو به پرواز در خواهند آورد که در ارتفاع جوی بسیار بالا برای دسترسی به مناطقی با اختلال پوشش اینترنتی پرواز می‌کنند.


این سرویس اینترنتی پیش از این در اندونزی و استرالیا مورد آزمایش قرار گرفته است. دولت سری‌لانکا اعلام کرده که در این پروژه مشترک با گوگل 25 درصد سهیم است تا بتوانند پوشش اینترنت را در تمام کشور برقرار کنند. امید می‌رود با اجرایی شدن چنین طرحی، علاوه بر گسترش اینترنت در سری‌لانکا، تعرفه‌های آن نیز کاهش یابد و از این طریق، مشتریان جدیدی به این طرح بپیوندند.


در کشور 20 میلیونی سری‌لانکا حدود 3/3 میلیون ارتباط اینترنتی و 630 هزار خط ثابت اینترنت وجود دارد و از این رو، زمینه خوبی برای اجرای پروژه‌های مختلف در این زمینه به شمار می‌رود.


مترجم: ندا اظهری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته