دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 بهمن 1394 - 09:15

کشت مغز مینیاتوری برای آزمایش داروهای تازه

دانشمندان در دانشگاه جان هاپکینز موفق شدند شکلی مینیاتوری از مغز انسان را در ظرف آزمایشگاهی پرورش دهند که برای بررسی داروهای تازه و تحقیق روی بیماری‌های مغزی، بسیار مناسب‌تر از موش‌های آزمایشگاهی عمل می‌کند.
کد خبر : 67628

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از وب سایت Engadget، بسیاری از داروهایی که در آزمایشگاه‌ها روی موش‌ها نتایج قابل قبول و خوبی می‌دهند، در مرحله آزمایش انسانی بسیار بد از کار در می‌آیند یا حتی مضر شناخته می‌شوند و دلیلش این است که با وجود شباهت‌های زیادی که بین ژنوم انسان و موش وجود دارد، انسان‌‌ها موش‌های بزرگ نیستند.


اکنون دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز موفق شده‌اند با استفاده از سلول‌های پوست انسان، یک نمونه مینیاتوری از مغز بسازند که تقریبا اندازه یک مگس است و در آزمایش‌های اولیه مشخص شده است که می‌تواند مدل خوبی برای آزمون‌های دارویی و تحقیقاتی باشد.


در این روش ابتدا تعدادی از سلول‌های پوست یک انسان بالغ جدا و سپس با مهندسی ژنتیک کشت داده شد تا تعدادی سلول‌های مختلف مغز به همراه دو سلول پشتیبان ساخته شود.


در مرحله بعد محققان با استفاده از الکترودهای مخصوص رفتار این سلول‌ها و پالس‌های الکتریکی ارتباطی آنها را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که شبیه‌سازی مناسبی برای رفتار مغز به دست آورده‌اند.


تیم تحقیق قصد دارد با ثبت یک شرکت، اقدام به تولید انبوه این نمونه‌های مغز آزمایشگاهی کند تا بتواند در اختیار مراکز دیگر نیز قرار دهد. بر اساس اطلاعات منتشرشده، این نمونه نخستین مدل مغز مینیاتوری نیست اما استانداردترین نتایج را از خود نشان داده است و در آزمایش داروها، تحقیق روی بیماری‌های مغزی مانند پارکینسون و آلزایمر و دیگر زمینه قابل استفاده است.


یکی از مزیت‌های این روش این است که می‌تواند صدها نمونه از مغز را در یک ظرف کوچک آزمایشگاهی پرورش داد. همچنین هر مغز می‌تواند منشائی برای تکثیر مغزی با مشخصات مشابه خود باشد و از سوی دیگر، می‌توان برای هر بیمار، مغزی متناسب با بدن خود او برای آزمایش درست کرد.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته