رفع کامل مشکلات ناشی از سرقت درپوشهای شهری با فناوری نانو/ پارکهای علم و فناوری در تداوم فعالیت شرکتهای نوپا نقش پررنگی دارند
گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، تخصص و توان فنی بالای مهندسان ایرانی در حوزه فناوری نانو موجب شده جمهوری اسلامی ایران در جایگاه چهارم نانو جهان قرار گیرد. باتوجه به اهمیت فوقالعاده فناوری نانو در صنایع مختلف دانشندان ایرانی میکوشند دستاوردهای خود در زمینه این فناوری را محدود به حوزهای خاص نکنند و ابزارهای متنوعی را تولید کنند.
محصولات تولید شده با استفاده از فناوری نانو معمولاً مقرون به صرفه هستند و نسبت به ابزارهای مشابه خود عمر مفید بسیار طولانیتری دارند. سرقت درپوشهای کانالهای فاضلاب یک معظل اجتماعی در شهرهای سراسر کشور است. وزن بالا و جنس این درپوشها انگیزه لازم برای سرقت آنها را به سارقان میدهد. سرقت درپوشهای فاضلاب شهری علاوه ایجاد منظره نامطبوع خطرات جانی و مالی گستردهای را برای شهروندان ایجاد میکند.
بیشتر بخوانید:
مهندسان خلاق ایرانی برای رفع مشکلات مرتبط با درپوشهای فاضلاب شهری از ظرفیتهای فناوری نانو کمک گرفته و راهحلی کاربردی ارائه دادهاند. در همین رابطه با علی شفیعیون رئیس هیئت مدیره یک شرکت فعال در صنعت نانو گفتوگو کردیم. در ادامه مشروح این گفتوگو را مشاهده میکنید:
آنا: دقیقاً در چه زمینهای فعالیت میکنید و فعالیت خود را از چه زمان آغاز کردید؟
شفیعیون: شرکت رادیس چند سال پیش توسط جمعی از داشجویان دانشگاه شریف ایجاد شد و به واسطه سفارشی که شهرداری به دانشگاه داد بود موفق به تولید محصولی شدیم که توانست سرقت دریچههای خیابانی را کاهش داد. دریچههای چدنی آب و فاضلاب، گاز و... در کوچهها وخیابانهای شهر به دلیل ارزش مادی بالا سرقت میشوند. تصور کنید این دریچهها ارزش مادی نداشتند یا قابل بازیافت نبود. آن موقع قطعاً سرقت نمیشدند. این گروه موفق شد محصولی تولید کند صرفه اقتصادی داشته و قابل بازیافت نباشد.
یکی از محصولاتی که از دل این کار برآمد دریچههای نانوکامپوزیت است که بحث سرقت را در کشور منتفی کرده و همچنین هزینه تمام شده درپوشهای فضلاب را برای پیمانکاران و ادارات آب و فاضلاب و اداراتی که با دریچههای خیابانی سر و کار دارند به شدت کاهش دهد. پایه تکنولوژی محصول این شرکت استفاده از نانو کامپوزیتها در طرح اختلاط بتن است که باعث شده است خواص بتن خیلی بهبود پیدا کند و میشود گفت خواص بتن تبدیل به نوعی چسب شده که میشود آن را در قالبهای مختلف ریخت و در امور مختلف استفاده کرد.
در سالهای اخیر قیمت فلزات در سراسر جهان افزایش یافته و البته به دلیل عدم ثبات نرخ ارز در ایران قیمت فلزات در کشور بسیار افزایش پیدا کرد. ما سعی کردیم این مشکل یک جورایی بتوانیم با محصولاتی که از نظر هزینه مقرون به صرفهتر باشد جایگزین کنیم.
پارکهای علم و فناوری بستر لازم برای شکلگیری شرکتهای خلاق هستند
آنا: برای تولید درپوشهای نانویی از چه مواد اولیه استفاده کردید و چه حمایتهایی برای تأمین امکانات و فضای مورد نیاز از مجموعه شما شد؟
شفیعیون: با کارهای آزمایشگاهی که انجام دادیم به نانوکامپوزیتی با پایه سیمان رسیدیم و در مورد سیمان نیز وابستگی به خارج از کشور نداریم و در نتیجه محصول نهایی قیمت بسیار پایینتری نسبت به مصنوعات فولادی دارد.
پارکهای علم و فناوری در سه قسمت باید به کمک مجموعههای خلاق بیایند. ابتدا در هنگام تولد است یعنی زمانی که این شرکتهای نوپا از نظر مالی ضعیف هستند و همچنین نیاز به فضا برای استقرار و معرفی محصول و یا حتی ارتقا در محصولات اولیه و ارائه نمونه اولیه به بازار دارند. اگر از این مجموعهها خوب حمایت شوند و فضای خوب در اختیارشان قرار گیرد میتوانند به سرعت پیشرفت کنند.
این نوع از حمایت برای گروه فعال در این شرکت اتفاق افتاد و مرکز رشد دانشگاه شریف در ابتدای مسیر خیلی خوب حمایتمان کرد و فضایی محدود در حد یک میز را در اختیارمان گذاشتند. بعد از آن به محض اینکه متوجه شدند ما پیشرفت میکنیم فضای بزرگتری در اختیارمان گذاشتند. حمایتهای مالی هر چند اندکی نیز کردند. قدم بعدی حمایتها معرفی شرکت است در واقع یعنی زمانی که دیگر اینها وارد بازار شدند میخواهند به بازار معرفی شوند و نفوذشان را بیشتر در بازار گسترش دهند. پارکهای علم و فناوری میتوانند ارتباط این شرکت ها را با سازمانهای دولتی و خصوصی برقرار کنند. خیلی خوب است که پارکهای علم و فناوری پیشقدم شوند و به نهادهای مختلف نامه بنویسند و شرکتهای خلاق را معرفی کنند و این میتواند خیلی در روند رشد این شرکتها موثر باشد.
استفاده از ظرفیت پارکهای علم و فناوری برای رفع چالشهای اقتصادی شرکتهای نوپا
آنا: لطفاً کمی بیشتر در خصوص حمایتهای پارکهای علم و فناوری در مورد توسعه اقتصادی شرکتهای خلاق توضیح دهید.
شفیعیون: گاهی شرکتهای دانشبنیان از نظر وصول مطالبات به مشکل میخورند به نظر بنده پارکهای علم و فناوری میتوانند به این قضیه ورود کنند و تسهیلاتی فراهم کنند که مجموعههای نوپا دچار آسیب مالی سنگین نشوند. نکته مثبت این است وقتی از طرف دانشگاه یا مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری این موضوع مطرح میشود خیلی مسائل دیگر منتفی میشود چون دانشگاه یک سازمان کاملاً دولتی است.
تصور کنید شرکت نوپایی که تازه وارد بازار میشود محصول خیلی خوبی دارد اما آن محصول به خاطر کیفیت بالایی که دارد ممکن است قیمتاش بیشتر از محصولات مشابهی که قبلا شهرداری استفاده میکرده باشد وقتی که این دو محصول باهم برای یک مناقصه وارد رقابت میشوند در نهایت آن شرکتی که جنساش خوبتر است قیمت بالاتری دارد حذف میشود. در چنین شرایط پارکهای علم و فناوری میتوانند زمینه برقراری تعامل با دستگاههای دولتی را فراهم کنند. محصولات کم کیفیت برای کشور هزینه بیشتری دارد و بعد از چند سال کارای خود را از دست میدهد اما یک محصول با کیفیت دانشبنیان که ضمانت ده ساله دارد میتواند جایگزین مناسبی باشد.
همکاری گسترده با بخش خصوصی و دولتی
آنا: بیشترین مشتریان شما از نهادهای دولتی است یا بخش خصوصی؟ چه برنامهای برای توسعه بازار هدف خود دارید؟
شفیعیون: این شرکت محدودیت برای همکاری با مجموعههای خصوصی نداریم و از چنین همکاری استقبال میکنیم. بخشی از پروژههای عمرانی که الان در کشور در حال اجرا است بر عهده بخش خصوصی است و محصول این شرکت نیز قسمتی از این پروژه را تأمین میکند. اما در بعضی موارد به دلیل مشکلات مالی خرید تجهیزات از طریق سازمان دولتی انجام میشود و در اختیار پیمانکاران قرار میگیرد و از همین رو این شرکت ناگزیر است با آن سازمان دولتی کار کند. اگر همه چیز بر عهده پیمانکار باشد این شرکت نیز با پیمانکار همکاری میکند و در حال حاضر در سطح کشور با تعدادی از پیمانکاران بخش خصوصی همکاری داریم .
درپوشهایی که تولید میکنیم واقعاً یکی از مشکلات راهبردی کشور را حل و بخش قابل توجهی از آسیبهای ناشی از سرقت، تلفات جانی و مالی به را کنترل کرده است. اما خیلی اوقات پیمانکار یا سازمانها به دلیل مسائل مالی تصمیم میگیرند که کالای بیکیفیت را استفاده کنند و از همین رو سراغ محصولات دانشبنیان نمیروند.
سختگیری بیش از اندازه برای صدور مجوزهای دانشبنیان
آنا: در حال حاضر مهمترین چالشهای پیش روی شرکتهای دانشبنیان را چه میدانید؟
شفیعیون: در بحث دانشبنیانها متر و معیار ارزیابی چالشها متفاوت است. ایران یک جایگاه صنعتی و نیازهایی دارد که ممکن است با کشوری مثل آمریکا یا چین متفاوت باشد. اما بسیاری از کارگروههای مرتبط به این تفاوت توجه نمیکنند و در نتیجه گاهی پروانه دانشبنیان را صادر نمیشود. این شرکت با وجود آنچه مشکل بزرگی همچون سرقت درپوشهای فاضلاب را حل کرده است دانشبنیان محسوب نمیشود! و به همین دلیل این شرکت در مورد گرفتن پروانه دانشبنیان هنوز با مشکل مواجه است.
گاهی کارگروه دانشبنیان از شرکتها توقع یک اتفاق فرا زمینی دارند در صورتی که حوزه کاری بسیاری از شرکتها فرازمینی نیست. به عنوان مثال دریچههایی که هر روزه سرقت میشود سالانه برای دولت میلیاردها تومان هزینه مالی و جانی دارد و محصول این شرکت میتواند از این خسارتها جلوگیری کند. دیگر چالش اکوسیستم دانشبنیان کشور این است که در نمایشگاه بیش از اینکه به موضوعات تجاری دقت شود فقط به به صرف حضور در نمایشگاه بسنده میشود.
انتظار میرود نمایشگاهها و رویدادهای بین المللی از شرکتهای دانشبنیان حمایت شود ولی وقتی کشوری برای همکاری با یک شرکت ایرانی ابزار تمایل میکند حمایتهای لازم صورت نمیگیرد.
انتهای پیام/۴۱۴۴
انتهای پیام/