۵ راهکار برای توسعه بازار داخلی و خارجی شرکتهای دانشبنیان و خلاق تدوین شد
به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا؛ تجاریسازی محصولات دانشبنیان و خلاق، مهمترین فرآیند توسعه بازار داخلی و جهانی تولیداتی است که در مرز دانش و با اتکا به تخصص و توان بومی به تولید رسیده است.
حمایت از بازارسازی برای این محصولات یعنی حمایت از تولید داخلی و تحقق شعار سال مبنی بر تولید، دانشبنیان، اشتغالآفرین. به همین دلیل استفاده از ابزارها و راهکارهایی که بتواند به توسعه بازار ایرانساخت در کشور کمک کند یک ضرورت ملی است. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم برای حمایت از این مجموعهها اقدام به تدوین ۵ ارهکار حمایتی و خدماتی برای بازارسازی داخلی و جهانی این محصولات کرده است.
«تدوین گزارش تحقیقات بازار»، «تهیه برنامه بازاریابی»، «تدوین و اجرای برنامه بازاریابی»، «ایجاد زیر ساخت های تبلیغاتی» و «بازاریابی دیجیتال»؛ ۵ راهکاری است که در این مسیر طراحی شده است.
تدوین استراتژی مناسب برای ورود به بازار از طریق بخشبندی، شناسایی مخاطبان و مصرفکنندگان محصول، تحلیل رقبا، تخمین صحیح از میزان کشش بازار و سهم قابل کسب از آن و سایر پارامترهای تاثیرگذار در این زمینه از جمله مهمترین الزامات پیش از ورود به هر بازار جدید است.
در همین راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف توسعه بازار محصولات دانشبنیان، از تهیه گزارشهای تخصصی تحقیقات بازار و تامین بخشی از هزینههای مربوط به آن حمایت می کند. گزارش مطالعه فرصت و گزارش رصد بازار دو خدمتی است که در این مسیر ارائه می شود.
بازاریابی و توسعه بازار یکی از مهمترین بخشهای تاثیرگذار در موفقیت کسب و کارهای دانشبنیان و فناوری محور است. در این راستا وجود برنامه دقیق بازاریابی و مدل کسب و کار شرکت مهم و ضروری است اما برخی از شرکت ها علیرغم اهمیت این موضوع، کمتر به برنامه بازاریابی توجه می کنند. به همین دلیل به منظور تقویت زیرساخت های بازاریابی شرکت های دانش بنیان معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری حمایت هایی را در نظر گرفته است.
در این بخش، ۱۲ خدمت تعریف و ارائه می شود. خدماتی چون «تحقیقات بازار»، «برنامه ریزی بازاریابی»، «طراحی مدل کسب و کار»، «پیشنهاد بهبود محصول»، «مدیریت شبکه توزیع»، «قیمت گذاری»، «برندسازی»، «تبلیغات و ترویج»، «بازاریابی مستقیم»، «خدمات پس از فروش»، «مدیریت ارتباط با مشتری» و «فرایندهای پشتیبان بازاریابی و فروش».
در راستای کاهش هزینه های تبلیغاتی شرکت های دانش بنیان، بخشی از هزینه های تهیه ابزار های تبلیغاتی اطلاعرسانی و بازاریابی شامل کاتالوگ، بروشور، CD تبلیغاتی، وبسایت و غیره به شرکت های دانش بنیان پرداخت می شود. این حمایت در راستای ایجاد توانمندی های شرکت ها و بمنظور تامین الزامات اولیه تبلیغات و بازاریابی در نظر گرفته شده است.
عارضهیابی شرکتهای دانشبنیان یکی از مهمترین عوامل شناخت عوامل تاثیرگذار در موفقیت کسب و کارهای دانشبنیان و فناوری محور است. این در حالی است که معمولا تحلیل معیارهای مورد توجه در بازاریابی و شناخت عارضه ها کمتر مورد توجه و تمرکز فناوران و صاحبان شرکتهای دانش بنیان بوده و عموما در این بخش دچار چالش و ضعف هستند. لذا با توجه به ضرورت توسعه بازار و افزایش سطح فروش محصولات دانشبنیان در کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برنامهای برای حمایت از عارضهیابی شرکت های دانش بنیان فراهم کرده است.
این خدمات شامل «تحقیقات بازار»، «برنامه ریزی بازاریابی و فروش»، «طراحی مدل کسب و کار»، «بهبود محصول (از منظر واحد بازاریابی)»، «مدیریت شبکه توزیع»، «قیمتگذاری»، «برندسازی»، «تبلیغات و ترویج»، «بازاریابی مستقیم»، «خدمات پس از فروش»، «مدیریت ارتباط با مشتری» و «فرآیندهای پشتیبان بازاریابی و فروش» می شود.
انتهای پیام/
انتهای پیام/