کرمی: خانههای خلاق و نوآوری کریدور شکلگیری ایدههاست/ خرید یک میلیارد دلاری خارجیها از شرکتهای دانشبنیان و خلاق
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری آنا، پرویز کرمی، رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری، با اشاره به نقش شرکتهای خلاق در کنار شرکتهای دانشبنیان برای رفع مسائل و مشکلات جامعه افزود: خانههای خلاق و نوآوری پلتفرم جدید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای استفاده از توانبخش خصوصی از طریق بهکارگیری فناوریهای نرم در رفع مشکلات، ایجاد اشتغال و تولید ثروت در کنار سایر مراکز نوآوری، کارخانههای نوآوری و پارکهای علم و فناوری هستند.
وی با بیان اینکه خانههای خلاق و نوآوری در حوزههای فناوریهای نرم و صنایع خلاق فعالیت میکنند گفت: صنایع خلاق شامل بیست رشته در حوزههای رسانههای دیداری، شنیداری، فیلم، انیمیشن، سینما و بازارهای جانبی آن، همچنین حوزههای فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، پادکست، یادگیری، آموزش، اسباببازی، مدل و لباس، ورزش، تندرستی، بستهبندی و هنرهای تجسمی، نوآوریهای اجتماعی و بازی دیجیتال است. اینها حوزههایی است که فارغالتحصیلان دانشگاهی میتوانند در آن وارد شده و شرکتهای خلاق یا دانشبنیان خود را شکل دهند و از این طریق اشتغال پایدار داشته باشند.
رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق یادآور شد: اگر جوانان در اقصی نقاط ایران اسلامی در حوزههای علوم انسانی، اجتماعی، اقتصاد، فرهنگ و هنر یا مدیریت درس میخوانند صرفاً نباید به فکر این باشند که در مراکز دولتی مشغول به کار شوند، میتوانند ایدههای خود را از طریق حضور در خانههای خلاق و نوآوری با کمک منثورها و آموزشگران، سرمایهگذاران یا مدیران خانههای خلاق و نوآوری که بازار را میشناسند، با شکلدهی تیمی زنجیره «ایده تا محصول» را طی کنند.
وی درباره حمایتهای مرکز فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق از شرکتهای خلاق گفت: این مرکز در زمینه تجهیزات، تسهیلات مالی، توسعه محصول، توسعه بازار، صادرات، کمک به نمونه محصول و ایجاد فضای استقرار شرکتها بهشرط اینکه شرکت خلاق شده باشند و در خانههای خلاق و نوآوری و مراکز یا کارخانههای نوآوری کار کرده باشد، کمک میکند.
کرمی با بیان اینکه دو نوع شرکت در صنایع خلاق داریم؛ یکی دانشبنیانها هستند که ذیل شرکتهای دانشبنیان تعریف میشوند و دوم شرکتهای خلاق هستند، افزود: ما دو نوع شرکت در معاونت علمی و فناوری رئیسجمهوری داریم که یکی شرکتهای دانشبنیان هستند که در جامعه به خوبی شناخته شدهاند و تاکنون حدود ۶ هزار و ۶۰۰ شرکت دانشبنیان شکل گرفته و ۱۴۰ خدمت از سوی معاونت علمی در اختیار آنها قرار گرفته است.
رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق اظهار داشت: از تسهیلات مالی تا ارائه مکان و استقرار، حمایتهای مشاورهای و فنی و خرید محصول اول این شرکتها، کمک به صادرات و تسهیلات خدمت سربازی از جمله این خدمات است.
وی ادامه داد: بخش دیگر شرکتهای خلاق هستند که هزار و ۶۰۰ شرکت خلاق در کشور تحت این عنوان در حال فعالیت هستند. برای اینکه شرکتهای جدید به وجود بیایند و شکل بگیرند، امکاناتی ذیل قانون جهش تولید، معاونت و دولت و حاکمیت برای این منظور در نظر گرفته شده است که از آنها حمایت شوند تا سرپا بمانند.
کرمی با بیان اینکه برای حمایت و کمک شرکتهای دانشبنیان چند دستیار برای معاونت علمی وجود داد، گفت: کارخانههای نوآوری و مراکز نوآوری و خانههای خلاق و نوآوری اصلیترین دستیارهای این معاونت هستند که وظیفه آنها تولید و ایجاد شرکت دانشبنیان و خلاق است. خانه خلاق و نوآوری جایی است که برای ایجاد اشتغال زنجیره حمایتی را دارد.
رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق افزود: خانههای خلاق برای حمایت و کمک به نخبگان و فارغالتحصیلان و جوانانی است که دارای ایده هستند به عنوان مثال جوانی ایدهای دارد و احساس میکند که میتواند این ایده را تجاریسازی و وارد بازار کند اما بهتنهایی نمیتواند از پس این کار برآید چرا که نیاز به مربی، سرمایهگذار، جا، امکانات و تجهیزات و سیر مطالعاتی ایده و محصول دارد؛ بنابراین با حضور در خانههای خلاق و نوآوری این امکان وجود دارد. خانههای خلاق و نوآوری کریدوری است که ایده را در قالب تیم شکل میدهد و بعد تبدیل به شرکت میکند.
وی درباره صادرات محصولات خلاق ادامه داد: تاکنون یک میلیارد دلار میزان صادرات شرکتهای خلاق و دانشبنیان بوده است. در معاونت علمی کریدور صادرات خانههای فناوری و ایران ساخت ایجاد شده است که شرکتهای خلاق و دانشبنیان میتوانند از طریق این کریدور در کشورهای دنیا و نمایشگاههای بینالمللی شرکت کنند یا صادرات داشته باشند.
کرمی اضافه کرد: هزینه بخشی از رفتوآمد، اسکان و غرفههایی که در نمایشگاههای خارجی باید هزینه کنند، توسط معاونت علمی پرداخت میشود. البته بهشرط اینکه این شرکتها کالاها و محصولات صادراتی داشته باشند ضمن اینکه ما در کشورهای روسیه، کنیا، سوریه، ارمنستان، عراق و چین پایون صادراتی داریم.
رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق درباره راهاندازی خانههای خلاق و نوآوری در زمینه رسانه گفت: تفاهمنامههایی برای راهاندازی خانههای خلاق رسانههای فارس، مهر و آنا، دنیای اقتصاد و همشهری امضا کردهایم که خانه خلاق رسانه آنا و فارس در مرحله تجهیز هستند و خانههای خلاق دنیای اقتصاد و همشهری راه افتاده است؛ خانه خلاق دنیای اقتصاد در جای سابق زندان قصر قرار دارد.
وی افزود: هدف از ایجاد خانههای خلاق رسانه این است کسانی که در حوزه رسانه ایده دارند، رسوخ فناوری و نوآوری حوزه رسانه را به خدمت بگیرند و در اختیار رسانههای خود بگذارند.
ضرورت هدایت بودجههای دولتی به سمت اشتغال شرکتهای دانشبنیان و خلاق
رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق درباره اینکه چه تحولاتی در دولت سیزدهم در این زمینه صورت گرفته است و چه برنامههایی برای آینده در دست تهیه دارید، گفت: چند کار خوب در دولت سیزدهم انجام شد؛ یکی اینکه در سند تحول دولت به موضوع صنایع خلاق و فناوریهای نرم به صراحت اشاره شده است و چند وزارتخانه مسئول رسیدگی و اجرایی کردن این سند تحول شدهاند. قانون جهش تولید در همین دولت مصوب شد و معاون اول رئیسجمهوری متولی اجرایی سازی شعار سال و قانون جهش تولید دانشبنیان شده است.
وی افزود: همچنین در سفرهای استانی رئیسجمهور به استانها مصوب شد که حداقل پنج خانه خلاق و نوآوری در هر استان ایجاد شود که برای این کار قرار شده است ۵۰ درصد هزینهها را سازمان برنامهوبودجه و ۵۰ درصد دیگر را معاونت علمی ریاست جمهوری به عنوان تسهیلات مالی ارائه بدهد.
رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق بار دیگر یادآور شد: معاونت علمی مشوقهایی دارد تا بودجههای دولتی را به سمتی که شرکتهای دانشبنیان و خلاق در بخش خصوصی شکل بگیرند تا منجر به اشتغال شوند، هدایت میکند.
وی گفت: در استانهای کمتر برخوردار برای اینکه جوانان خلاق ما از استان و شهر خود به شهرهای بزرگ و کلانشهرها مهاجرت نکنند، مشوقهای مالی را بیشتر کرده و از طرف دیگر شرکتهای بزرگی وجود دارند و فعالیت میکنند و مشوقهایی قرار دادیم که به سمت دانشبنیان شدن بروند.
انتهای پیام/۴۱۲۹/
انتهای پیام/