دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 بهمن 1394 - 11:06

کوچک‌ترین سوئیچ نوری در ابعاد اتمی ساخته شد

محققان سوئیسی موفق شدند سوئیچ اپتیکالی بسازند که در ابعاد اتمی کار می‌کند و به عنوان کوچک‌ترین سوئیچ ساخته‌شده شناخته می‌شود که آینده علوم الکترونیک، ارتباطات و فضانوردی را با انقلاب روبه‌رو خواهد کرد.
کد خبر : 66615

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌ نقل از گیزمگ، جهان الکترونیک از زمان اختراع و ارتقای ترانزیستورها، تغییرات زیادی به خود دیده و هر روز کوچک و کوچک‌تر شده است اما هر کوچک شدنی هم محدودیت‌هایی دارد و اکنون الکترونیک با مرزهای خود روبه‌رو‌ست. محققان سوئیسی برای یافتن راه‌حلی در این زمینه دست به کار شدند و نتیجه کارشان یک سوئیچ اعجاب‌آور بود. این سوئیچ نوری آن‌قدر کوچک است که در بخش زیادی از طیف نور، حتی از طول موج نور هم کوچک‌تر است و در نتیجه فقط با برخی طول‌موج‌ها کارآیی دارد.


روش عملکرد این سوئیچ به این شکل است که تنها با به‌کارگیری یک اتم نقره، جریان الکتریکی بین صفحات پلاتین و نقره ایجاد می‌کند اما این اتم نقره در واقع کوچک‌تر از طول موج نوری است که برای انتقال دیتا باید استفاده کند. وقتی مقدار پتانسیل الکتریکی لازم ایجاد می‌شود، اتم نقره از سویی به سوی دیگر می‌رود و وقتی پتانسیل قطع شود این اتم به جای نخست خود باز می‌گردد. این روش براساس ساده‌ترین بنیان‌های الکترونیک و فیزیک طراحی‌شده اما پیچیدگی‌ها و دشواری‌های خود را دارد.


بر اساس اعلام تیم تحقیق این سوئیچ اتمی هنوز تنها با فرکانس‌هایی در محدوده مگاهرتز کار می‌کند و از هر شش آزمایش در یکی می‌تواند درست عمل کند.


از سوی دیگر، این سوئیچ بسیار کند و به‌طور کلی این اختراع هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده است. برای عملیاتی و کاربردی شدن این سوئیچ نیاز به چند سال تحقیق و توسعه است اما وقتی چنین توانمندی‌‌ای عملیاتی شود، دیگر آینده دیتاسنترها و تجهیزات ارتباطی به شکل امروزی نخواهد بود و وسیله‌ای که امروزه در مراکز ارتباطی با ابعاد چند اینچ کار سوئیچ اپتیکال را برعهده دارد، به ابعاد اتمی و مولکولی تبدیل خواهد شد.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته