دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 بهمن 1394 - 14:31

ارسال سومین ماهواره رصد محیط زیستی آژانس فضایی اروپا

آژانس فضایی اروپا به زودی سومین ماهواره اروپایی رصد سیاره زمین را به فضا ارسال می‌کند. این پروژه به نام «سنتینل ۳» برای ۱۶ فوریه ( ۲۷ بهمن) برنامه‌ریزی شده است.
کد خبر : 66573

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از ScienceDaily، سنتینل ۳ پس از ارسال به ناوگان فضایی ملحق خواهد شد که برای مشاهده و رصد اقیانوس‌ها، مناطق خشکی و یخی، همچنین جو زمین و پدیده‌های طبیعی مهم برنامه‌ریزی شده است.


این یکی از جامع‌ترین برنامه‌های رصد زمین به نام «پروژه کوپرنیک» کمیسیون اروپاست که در قلب آن، ماهواره‌های سنتینل قرار دارند. حال، آژانس فضایی اروپا در آستانه ارسال سومین ناوگان، شامل شش ماهواره از پایگاهی در روسیه است.


این ماموریت فضایی شامل ارسال دو ماهواره یکسان است. «سنتینل ۳ بی» قرار است سال ۲۰۱۷ به فضا ارسال شود. همه ماهواره‌ها توسط کنسرسیومی مرکب از صد شرکت فضایی با مدیریت شرکت تالس آنیا اسپیس مستقر در فرانسه ساخته می‌شوند.


یکی از دانشمندان این پروژه می‌گوید: « برنامه سنتینل ۳ از جنبه‌های مختلف ویژه است. محموله آن، سه ابزار مختلف است. داده‌های بسیار گسترده‌ای در اختیار داریم که برای اپلیکیشن‌های مختلف، مخصوصا با کاربرد عملیاتی، مثلا اهداف حمایتی از پروژه کوپرنیک و همچنین کاربردهای علمی قابل استفاده هستند».


سنتینل ۳ دما، رنگ و ارتفاع سطح دریا و قطر یخ دریاهای یخ‌زده را اندازه‌گیری می‌کند و در خشکی نیز تصویری از مناطق سبز یا خشک و سطح آب رودها و دریاچه‌ها می‌گیرد.


مسئولان پروژه می‌گویند: «می‌توانیم ترکیبات موجود در اقیانوس‌ها مانند جلبک‌ها، کلروفیل و آلاینده‌ها و همچنین چگونگی حرکت و جابه‌جایی آنها را در کره زمین تعیین کنیم».


این داده‌ها به مرکز «رصد محیط زیست دریایی کوپرنیک» ارسال می‌شوند. همه خدمات داده‌ای این مرکز تولید و جمع‌آوری اطلاعات در لحظه است که در نهایت گامی در جهت ایجاد دانش فراگیر برای مدیریت محیط زیست‌مان و شناخت بهتر اثرات تغییرات آب و هوایی محسوب می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته