دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 خرداد 1401 - 09:30
در آئین ارج­‌گذاری ۲ دهه نقش‌آفرینی انجمن علوم سیاسی ایران مطرح شد؛

از لزوم سخن گفتن به زبان علم تا ضرورت تبدیل شدن به قطب مطالعات سیاسی

انجمن علوم سیاسی ایران تا چه میزان عهده‌دار تحول در جامعه بوده است؟در «آئین ارج­ گذاری ۲ دهه نقش‌آفرینی انجمن علوم سیاسی ایران در سپهر دانش سیاست» از لزوم سخن گفتن به زبان علم تا تبدیل شدن به قطب مطالعات سیاسی صحبت به میان آمد.
کد خبر : 665073
آیین نکوداشت

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، «آئین ارج گذاری دو دهه نقش‌آفرینی انجمن علوم سیاسی ایران در سپهر دانش سیاست»، با حضور جمع کثیری از اساتید و دانشجویان رشته علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.


افتخاری: انجمن باید حوزه تمرکز خود را به جای توصیف واقعیات اجتماعی به نقد واقعیات اجتماعی تغییر دهد


قاسم افتخاری، استاد پیشکسوت رشته روابط بین‌الملل و اولین رئیس هیأت مدیره انجمن علوم سیاسی ایران به عنوان سخنرانی افتتاحیه همایش، سخن خود را با ذکر این نکته آغاز کرد که بعد از حدود دو سال انزوای اجباری، برای ارجگذاری انجمن علوم سیاسی ایران گرد هم آمده‌ایم. متاسفانه اگرچه از انزوای فردی در حال گذار هستیم، اما در سطح اجتماعی همچنان درگیر انزوا هستیم.


وی به تشریح تاریخچه راه‌اندازی انجمن‌های علمی در مجموعه علوم سیاسی در کشورهای پیشرفته پرداخت و اظهار داشت: من از زمانی که در دوره دانشجویی در ایالات متحده آمریکا با انجمن علوم سیاسی آمریکا و انجمن بین الملی علوم سیاسی آشنا شدم. همواره علاقمند بودم تا انجمنی مشابه این دو نهاد در کشور خودمان نیز تاسیس کنیم. زمانی که مجتبی مقصودی دانشجوی من بود، از آرزوی خودم با او سخن گفتم. ایشان استقبال کرد و تمامی امور اجرایی تاسیس این انجمن را برعهده گرفت.


افتخاری در پایان به ضرورت‌های انجمن علوم سیاسی در دهه سوم فعالیت خود پرداخت و خاطر نشان کرد: تاکنون کار ما مطالعه در حوزه واقعیات اجتماعی بوده است. اما از این به بعد انجمن باید حوزه تمرکز خود را به جای توصیف واقعیات اجتماعی به نقد واقعیات اجتماعی تغییر دهد.


نقیب‌زاده: انجن علوم سیاسی یک نهاد پیرامونی است که نقش بسیار اثرگذاری دارد


در ادامه پیام صوتی احمد نقیب زاده، استاد بازنشته علوم سیاسی دانشگاه تهران برای حضار پخش شد. نقیب‌زاده در پیام خود با اشاره به خدمات انجمن علوم سیاسی اظهار کرد: انجمن علوم سیاسی از زمان تاسیس خود قدم‌های بزرگی را برداشته است و برای اینکه بدانیم اینگونه نهادها تا چه اندازه مفید و اثرگذار هستند، باید آن را با دیگر موسسات و نهادهای مشابه مقایسه کرد.


وی افزود: نهادهای مشابه انجمن علوم سیاسی ایران را می‌توان نهادهای «پیرامونی علم» نام گذاشت، نهادهایی که در پیرامون و مکمل دانشگاه فعالیت می‌کنند. موسسات و انجمن‌های علمی با برگزاری دوره‌ها، نشست‌ها و کلاس‌های کوچک که راجع به موضوعات گوناگون برگزار میکنند، نقش تکمیلی دانشگاه را برعهده دارند. در کشورهای توسعه یافته از منظر علمی، هر روز جلسات و دورههایی این چنینی در حال برگزاری است


مصفا: نقشی که انجمن علوم سیاسی ایران در هویت‌بخشی رشته علوم سیاسی ایفا کرده، بی بدیل است


نسرین مصفا، استاد دانشگاه تهران نیز در ابتدای سخنرانی خود گفت: خدا را شاکر هستم که بذری را که دو دهه پیش توسط اساتید علوم سیاسی ایران کاشته شد، رفته رفته به نهالی جوان و امروزه به درختی تنومند تبدیل شده است که در زیر سایه آن صدها استاد و دانشجوی رشته علوم سیاسی برای تعالی این رشته در حال تلاش هستند.


انجمن علوم سیاسی ایران تا چه میزان عهده‌دار تحول در جامعه بوده است؟ / از لزوم سخن گفتن به زبان علم و فناوری تا عدم بیگانگی با فضای دانشگاه و دولت


رئیس انجمن مطالعات سازمان ملل افزود: نقشی که انجمن علوم سیاسی ایران در هویت‌بخشی این رشته ایفا کرده، بی بدیل است و باید قدر آن را دانست. کارکرد حرفه‌ای و توسعه جغرافیای این انجمن در استانهای گوناگون کشور از جمله دستاوردهایی است که شایسته تقدیر و تشکر است.


سجادپور: انجمن علوم سیاسی ایران نقطه اتصال نسل‌های مختلف رشته علوم سیاسی و ایده‌های گوناگون علم سیاست است


محمدکاظم سجادپور، رئیس اسبق هیأت مدیره انجمن علوم سیاسی ایران در ادامه، انجمن علوم سیاسی ایران را نقطه اتصال نسل‌های گوناگون دانشجویان و اساتید رشته علوم سیاسی دانست و افزود: علاوه بر این، انجمن متصل‌کننده ایده‌های گوناگون علم سیاست نیز بوده است. به ویژه همایش‌های سالانه این انجمن که این نقش اتصال‌بخشی ایده‌ها را به خوبی ایفا کرده است.


عضو هیئت‌علمی دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امورخارجه افزود: نهادها به راحتی ساخته نمی‌شوند و به راحتی نیز حفظ نخواهند شد. انجمن علوم سیاسی ایران در طول این دو دهه نه تنها توانسته خود را حفظ کند، بلکه گسترش نیز یافته است که شایسته تقدیر و تشکر است.


وی همچنین افزود: انجمن علوم سیاسی ایران توانسته جدیت رشته علوم سیاسی را به خوبی مطرح کند. اساساً زندگی یک پدیده جدی است و برای همه ابعاد آن نیز باید جدی بود. اما این مهم کارآسانی نیست و انجمن علوم سیاسی از پس این مهم نیز تاکنون برآمده است.


نوذری: انجمن علوم سیاسی باید از وابستگی به نهادهای قدرت به هرشکلی خودداری کند


حسینعلی نوذری، استاد اندیشه سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج دیگر سخنران همایش با بیان اینکه استقلال باید جوهر اساسی انجمن علوم سیاسی ایران باشد، گفت: اگر قرار است انجمن کاری موثر و مانا انجام دهد باید از وابستگی به نهادهای قدرت، به هرشکلی خودداری کند. در ارتباط با مسائل اجتماعی و مسائل مهمی که گریبان کشور را گرفته است، انجمن باید اعلان موضع و راه حل ارائه کند.


وی اظهار کرد: انجمن علوم سیاسی ایران دوازده کمیته دارد اما جای سه کمیته فلسفه سیاسی، اندیشه سیاسی و نظریه سیاسی به شدت خالی است. کسانی باید در رأس انجمن علوم سیاسی ایران باشند که احساس کنند صلاحیت یدک کشیدن چنین عنوان‌هایی را دارند و وابستگی به نهاد قدرت نداشته باشند.


تاجیک: انجمن علوم سیاسی ایران باید عهدهدار تحول ژرف در جامعه باشد


در ادامه محمدرضا تاجیک، عضو اسبق هیأت مدیره انجمن علوم سیاسی ایران با اشاره به مشکلات موجود در جامعه ایران، خاطرنشان کرد: ما در یک شرایط تعلیق یا آستانه‌ای قرار داریم و به تبع آن نیازمند دانش سیاسی جدیدی هستیم که بتواند جزیی از راه حل مشکلات جامعه ما باشد. باید بتواند به تعبیر مارکس ضمن تلاش برای رسیدن به یک وضعیت تعدیلی از شرایط و واقعیات جامعه، امکان تحول را فراهم نماید و انجمن علوم سیاسی ایران نیز باید عهده‌دار این تحول ژرف باشد.


استاد دانشگاه شهید بهشتی افزود: باید با توجه به نیاز جامعه، دانشجویانی را تربیت کرد که به نظریه‌پردازی بپردازند، بتوانند تولید مفاهیم کنند و نهایتاً بتوانند تولید نظریه در حوزه نظام سیاسی بکنند. امیدورام در این شرایط نگران‌کننده و حساس بتوانیم در انجمن علوم سیاسی ایران جزئی از تاریخ خودمان باشیم.


متقی: دانشوران علوم سیاسی نباید خود را از جامعه، فضای دانشگاه و دولت بیگانه بدانند


ابراهیم متقی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به عنوان سخنران مراسم ارجگذاری دو دهه نقش‌آفرینی انجمن علوم سیاسی ایران خاطرنشان کرد: دانش سیاست باید به حل مسئله کمک کند و حل مسئله به معنی طرح حرف‌های روشنفکرانه و ایدئالیستی نیست. اندیشمند سیاسی نباید در برابر ساحت تئوری، حرف‌های انتزاعی بزند.


وی با بیان اینکه رشته علوم سیاسی در ایران در بحران هویت خودش قرار دارد گفت: رشته علوم سیاسی نه با خودش می‌تواند رابطه برقرار کند، نه می‌تواند با دولت رابطه برقرار کند و نه با فضای ژورنالیستی. باید ایدئولوژی، قدرت و دولت را باهم پیوند داد و به یک رویکرد فراگیر رسید. به این منظور نیاز به اساتید حوزه علوم سیاسی و روابط بین الملل همبستگی و خلق تئوری‌های کارکردگرایی است. دانشوران علوم سیاسی نباید خودشان را از جامعه، از فضای دانشگاه و از فضای دولت بیگانه بدانند.


اشتریان: انجمن علوم سیاسی ایران و کارگزاران آن فعال و کنشگر سیاسی نیستند


کیومرث اشتریان، رئیس هیأت مدیره انجمن علوم سیاسی ایران نیز به عنوان سخنران دیگر مراسم خاطرنشان کرد: ما در سه سال گذشته در انجمن یک پروژه متمرکز را دنبال کرده‌ایم. تلاش کرده‌ایم علوم سیاسی ایران را از فردیت جدا و در عرصه عمومی عرضه کنیم و فعالیت جمعی گسترده‌تری داشته باشیم. به این منظور کمیته‌های جدیدی را در انجمن تعریف کردیم. به ویژه در دوره پاندمی کرونا که بسیاری از فعالیت‌ها تعطیل بودند، تلاش کردیم فعالیت‌های خودمان را با تعریف و تاسیس کمیته‌های جدید گسترده‌تر کنیم.


انجمن علوم سیاسی ایران تا چه میزان عهده‌دار تحول در جامعه بوده است؟ / از لزوم سخن گفتن به زبان علم و فناوری تا عدم بیگانگی با فضای دانشگاه و دولت


این استاد دانشگاه تهران افزود: نباید از یاد ببریم که انجمن علوم سیاسی ایران و کارگزاران آن فعال و کنشگر سیاسی نیستند. فضای انجمن فضایی علمی است و کنشگران آن هم فعالانی علمی هستند. فعالیت‌ها در انجمن در لب مرز مسائل و معضلات حساس روز و مبتلابه جامعه شکل می‌گیرد. تلاش کردیم تاجایی که امکان دارد غیرمتمرکز عمل کنیم و به کمیته‌های دوازده گانه انجمن اختیار عمل دادیم و این خود باعث شکوفا شدن استعداد و توانایی‌های این کمیته‌ها شد.


دلاوری: انجمن علوم سیاسی بحران هویت علوم سیاسی را در ایران حل کرد


در ادامه ابوالفضل دلاوری، استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه بحث اصلی برنامه بازشناسی نهاد نوپای انحمن است، گفت: با الهام از تئوری توسعه بحران‌ها و توالی‌ها می‌توان به بررسی تطبیقی روند فعالیت انجمن علوم سیاسی پرداخت و نقش انجمن در حل چهار بحران تبیین کرد: بحران هویت، بحران مشروعیت، بحران مشارکت، بحران توزیع.


وی با بیان اینکه انحمن بحران هویت علوم سیاسی را در ایران حل کرد، اظهار داشت: در حوزه مشروعیت دانش سیاست، انجمن علوم سیاسی با تلاش در تولید محتوای علمی، جایگاه ویژه‌ای در فضای علمی ایجاد کرده است.


دلاوری به بحران مشارکت پرداخت و گفت: انجمن علوم سیاسی در عرصه تصمیم‌سازی عملکرد موفقی نداشته اما در عرصه عمومی خوب عمل کرده از جمله در حوزه تولید محتوا در رسانه‌های تخصصی و عمومی اثرگذار بوده است.


وی در پایان با بیان اینکه انجمن در حوزه حل بحران توزیع موفق نبوده گفت: برخی گرایش‌های علمی در مجموعه علوم سیاسی نحیف مانده و در مقابل برخی دیگر گسترش زیادی یافته است. لازم است با تلاش انجمن، تعادل ایجاد شود.


سلیمی: انجمن علوم سیاسی شرایط سخن گفتن به زبان علم را بیشتر فراهم کند


حسین سلیمی، استاد علوم سیاسی دانشکاه علامه طباطبایی به عنوان سخنران دیگر مراسم، گفت: انجمن علوم سیاسی به دلیل ماهیتش می‌توانست پرچالش باشد اما تاکنون قوام پیدا کرده و توانسته گونه‌ها و گرایش‌های مختلف دانش سیاست و افراد مختلف با اندیشه‌های متفاوت را گرد خود جمع کند.


وی با بیان اینکه پدر معنوی انجمن، قاسم افتخاری بود که نوعی مدارا را به همه ما آموختند، اظهار کرد: مشکلات بسیاری در جامعه ایران از جمله زنجیره ارزش جهانی، بحران هویت و... همه نیازمند دانش سیاست است. ما با رویکرد افراط و تفریط و سطحی‌نگری مواجه شده‌ایم که برخی آن را محصول فضای مجازی می‌دانند. برخی از اهالی دانش سیاست، کنشگران فضای مجازی شده‌اند و به زبان علم سخن نمی‌گویند. عده‌ای هم شارحان اصحاب قدرت شده‌اند و دنبال پروژه‌اند. در میان این دو طیف، یک خلاء بزرگ وجود دارد.


سلیمی به پتانسیل‌های مجموعه علوم سیاسی در ایران اشاره کرد و گفت: بیش از هزار استاد علوم سیاسی و بیش از چهارصد هزار دانش اموخته علوم سیاسی در سطوح مختلف وجود. امیدوار هستیم که جامعه علمی علوم سیاسی به نیازهای جامعه پاسخ دهند.


این استاد دانشگاه علامه ادامه داد: ما به امتزاج افق‌ها نیاز داریم. عمده اندیشه‌هایی که می‌خوانیم به بیان علمی، زمینه‌مند هستند همه در کانتکس تاریخی سخن‌ گفته‌اند. ما هم در کانتکس خاص خود قرار داریم. لازم است امتزاج را ایجاد کنیم. تکرار سخن دیگران مشکل‌گشای ما نیست. ما نیازمند عقلانیت و دانش هستیم.


سلیمی در پایان گفت: باید به زبان علم سخن بگوییم. اگر به زبان علم سخن بگوییم تاثیر حرف ما بیشتر است و کسی هم واکنش نشان نمی‌دهد. ما در انجمن علوم سیاسی جمع می‌شویم تا زبان علم سخن بگوییم. در هر تشکیلاتی که سخن به زبان علم بیان بشود خریدار دارد. امید است انجمن علوم سیاسی شرایط سخن گفتن به زبان علم را بیشتر فراهم کند.


قربانی: انجمن علوم سیاسی باید در نهادهای سیاست‌گذار و تصمیم‌ساز اثر بگذارد


در ادامه ارسلان قربانی شیخ نشین، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه عصر جدید درهم‌تندیگی عوامل اثربخش و مبتنی بر مدل مکانیک کوانتمی است، گفت: یکی از کنشگران اصلی اثرگذاری دانش، انجمن‌های علمی هستند. انجمن‌ها می‌توانند در بخش نرم‌افزاری کمک فاحشی بر تصمیم‌سازی در سیاست خارجی و حوزه سیاسی بکنند.


قربانی با تاکید بر نقش‌آفرینی انجمن در خلاء تصمیم سازی، بر بومی‌سازی دانش سیاست تاکید کرد و گفت: همه‌ ما نگران این هستیم که مقصد علم سیاست از تلاش‌های اساتید ما دیر بماند. بومی کردن علم سیاست برای تعالی کشور ما ضروری است.


وی اظهار کرد: انجمن علوم سیاسی در نهادینه کردن مطالعات علم سیاست موفق بوده اما باید در نهادهای سیاستگذار و تصمیم‌ساز نیز اثر بگذارد.


مجیدی: پیشگامی و پیشرانی انجمن علوم انسانی را در امور علمی و مدنی نمی‌توان نادیده گرفت


در ادامه محمدرضا مجیدی، استاد دانشگاه تهران با تاکید بر کاربرد دانش در زندگی شهروندان گفت: من معتقد به علم نافع هستم. باید در عرصه عمومی به زبان علم سخن گفت. اتاق فکرهایی لازم است که پل ارتباطی بین دانش و حوزه اجرا باشد و بار بر زمین مانده گروه‌های علمی را به دوش بکشند.


وی با بیانکه ما در خلا سیر نمی کنیم گفت: کشور ما مشکل حکمرانی دارد. اینکه انجمن علوم سیاسی اخیرا به بحث آب و برق ورود کرده، کار ارزشمندی است.


وی گفت: انجمن علوم سیاسی، جمع مدنی بزرگی است. پیشگامی و پیشرانی انجمن را در امور علمی و مدنی نمی‌توان نادیده گرفت.


مقصودی: در شرایط سیاسی هیچ نشانی از احزاب نیست، انجمن علوم سیاسی خوش درخشیده است


مجتبی مقصودی، رئیس پیشین انحمن علوم سیاسی، سخنران بعدی مراسم بود. وی با بیان اینکه بزرگداشت بیستمین سالگرد برای علوم سیاسی و انجمن علوم سیاسی روز تاریخی است، گفت: تکریم دانش سیاست و انحمن علوم سیاسی از سوی نهاد خانه اندیشمندان اقدام بسیار ارزشمندی است. امیدواریم نکوداشت دیگر نهادها هم مورد توجه خانه قرا بگیرد.


وی با بیان اینکه دو دهه از زندگی من مصروف نهادسازی در انجمن علوم سیاسی و انجمن صلح شده گفت: باید به این پرسش جواب بدهیم که انجمن و رشته علوم سیاسی در کجای قدرت قرار دارد و چه نسبتی با جهان واقع دارد؟ تاکنون انجمن علوم سیاسی در این حوزه‌ها، ملاحظات خود را به زبان علمی بیان کرده و در شرایط سیاسی هیچ نشانی از احزاب نیست، انحمن علوم سیاسی خوش درخشیده است.


انجمن علوم سیاسی ایران تا چه میزان عهده‌دار تحول در جامعه بوده است؟ / از لزوم سخن گفتن به زبان علم و فناوری تا عدم بیگانگی با فضای دانشگاه و دولت


مقصودی در ادامه به معرفی کتاب‌هایی پرداخت که در بخشی از این آیین نکوداشت رونمایی شدند. وی کتاب «انجمن علوم سیاسی و سیاست‌ورزی از آرمان‌شهری تا واقع‌گرایی» را روایتی دست اول و بی واسطه از درون و با نگاهی آسیب‌شناسانه به ده سال اول فعالیت انجمن دانست و گفت: این کتاب بازنمایی تحلیلی یک دهه فعالیت‌های رشته علوم سیاسی که روندی صعودی، گسترش‌یابنده‌ و تکامل‌یافته در بستری از سازگاری و همدلی اعضا دارد.


وی با تاکید بر سازگاری دموکراتیک در فعالیت‌های مدنی گفت: انجمن یک سرمایه عظیم علمی در هویت‌سازی، مرجعیت‌یابی و ایجاد ظرفیت گفتگویی است. مقصودی در پایان به آسیب‌شناسی انجمن علوم سیاسی پرداخت و اظهار داشت: دولتی شدن و اپوزیسیون شدن دو افت بزرگ است. افراط و تفریط انجمن را به بیراهه می‌برد. انجمن علوم سیاسی خانه ما است. خانه هر کسی که فکر می‌کند می‌تواند بهتر مدیریت کند.


فلاحت‌پیشه: علوم سیاسی نمی‌تواند به امر سیاسی و مسایل حکمرانی بی‌اعتنا باشد


در ادامه حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در سخنانی با بیان اینکه در حوزه عمومی کار کردن سخت است، گفت: در افق ۱۴۰۴ باید حداقل چهار و نیم درصد درآمد نفت صرف تحقیقات بشود. علوم سیاسی نمی‌تواند به امر سیاسی ومسایل حکمرانی بی‌اعتنا باشد. این دولتی شدن نیست. وظیفه است. میل به فرزانگی خوب است اما میل به این دنیا بودن وظیفه است.


وی یا بیان اینکه عالم علم سیاست نباید در خانه بنشیند، گفت: انجمن علوم سیاسی و علمای سیاست در سه صحنه باید حضور موثر داشته باشد: یک) در حوزه اجرای قانون: متاسفانه قوانین گزینشی اجرا می‌شوند. دو) تلاش برای اجرایی کردن تکالیف دولت: دولت‌ها زیر بار تکالیف خود نمی‌روند. سه) دفاع از حوزه عمومی: حوزه عمومی بیش از همه در ایران مورد دخالت دولت‌ها قرار می‌گیرد.


تیشه‌یار: انجمن علوم سیاسی به قطب مطالعات علوم سیاسی در منطقه تبدیل شود


ماندانا تیشه‌یار استاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز در سخنان کوتاهی گفت: امیدوارم انجمن علوم سیاسی طی یک برنامه پژوهشی ویژه، فرصتی فراهم کند تا استادان و دانشجویان، اندیشه‌ورزی در حوزه علوم سیاسی را از دوران باستان تا کنون بررسی کنند تا ما بتوانیم یک مکتب فکری در علم سیاست در ایران داشته باشیم.


وی افزود: هم‌اکنون استادان علوم سیاسی در کشورهای همسایه در بومی‌سازی اندیشه های سیاسی کار می‌کنند. انجمن می‌تواند محملی برای گفتگوی علمی با آن‌ها باشد. امید است در سی‌امین سالگرد تاسیس، انجمن علوم سیاسی به قطب مطالعات علوم سیاسی در منطقه تبدیل شود.


اسمعیلی اردکانی: انجمن علوم سیاسی در آگاهی‌بخشی نقش ویژه‌ای ایفا کرده است


علی اسمعیلی اردکانی، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی نیز در سخنانی با تاکید بر اینکه حضور و مشارکت مخاطبان، پیشران اساسی استمرار حیات نهاد است، گفت: انجمن علوم سیاسی در آگاهی‌بخشی نقش ویژه‌ای ایفا کرده است. انجمن در بزنگاه‌ها حضور داشته. از جمله برگزاری چندین نشست درباره برنامه هسته‌ ای ایران که تاثیر بی‌بدیلی در پیشرفت مذاکرات داشته. همچنین در تغییر سرفصل‌های رشته علوم سیاسی بدون هرگونه سیاست زدگی نقش موثری ایفا کرده است.


وی به فقر پارادایمی انجمن علوم سیاسی اشاره کرده و اظهار داشت: انجمن علوم سیاسی اگر بخواهد مرجعیتش را حفظ کند باید در هر دوره‌ای با تمرکز بر یک یا دو مساله کلیدی، برنامه هایش را تنظیم کند والا اثرگذاری‌اش کمتر می‌شود.


اسمعیلی در پایان گفت: برنامه ده ساله آینده انجمن علوم سیاسی باید بر دو موضوع متمرکز باشد: اول کمک به حکمرانی برای شادکامی و نیک‌زیستی و دوم تفکر نقادانه برای عمق‌بخشی و کمک به مرجعیت علم سیاست.


ربیعی: حرف از جامعه مدنی زیاد زدیم اما نهادهای مدنی را استوار نکردیم


علی ربیعی، سخنران پایانی آیین ارج‌گذاری دو دهه نقش‌آفرینی انجمن علوم سیاسی در سپهر دانش سیاست بود که در سخنانی ضمن تجلیل از انجمن علوم سیاسی و دانشوران علم سیاست گفت: من این روزها به امکان‌ تسلی‌بخشی در شرایط سخت امروز فکر می‌کنم. امام خمینی انسانی صادقی بود واقعا می‌خواست فقر نباشد و مردم با کرامت زندگی کنند. ما دنبال مشارکت سیاسی و اجتماعی بودیم. دلمان نمی‌خواست انسان‌ها برای تامین معیشت خود این چنین در زحمت باشند. آرمان ما این نبود. پدران قانون اساسی ما صادق بودند. اما پرسش این است، وضعیت ما اکنون چرا چنین شده است؟


وی ادامه داد: یکی از دلایل ایجاد وضعیت فعلی، فقدان دانش برای درک‌ درست از جهان و داخل است. ما در دعوای عاملیت و ساختار، در سیاستگذاری و سیاست‌رانی در ساخت قدرت با فقدان دانش مواجه هستیم.


ربیعی از دو امتناع همزمان در عرصه مدنی و سیاسی یاد کرد و گفت: ساخت قدرت مایل نیست از روشنفکری استفاده کند و روشنفکری هم مایل نیست با ساخت قدرت کار کند. ما باید نهاد مدنی را پاس بداریم. ما متاسفانه حرف از جامعه مدنی زیاد زدیم اما نهادهای مدنی را استوار نکردیم.


ربیعی در پایان گفت: انجمن علوم سیاسی باید حداقل سه کارکرد داشته باشد: ۱. تولید علم و دانش: اینقدر باید نوشت که نادانی زیر خروارها نوشته خفه بشود. ۲. گفتگوی اجتماعی: انجمن به دانشوران فرصت هم‌افزایی می‌دهد. ۳. میانجی‌گری اجتماعی: جامعه ما بدون میانجی شده. مردم و ساخت قدرت بی‌پناه هستند. ما میانجی ها را از بین برده‌ایم.


گفتنی است در ابتدای این همایش، محمدسالار کسرایی، دبیر علمی مراسم ارجگذاری در سخنانی خاطرنشان کرد: تاکنون مراسم نکوداشت جمع قابل توجهی از اصحاب و بزرگان علوم انسانی کشور در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شده. سیاست جدید خانه این است که نکوداشت انجمن‌های علمی، موسسات مدنی و حتی سازمان‌های دولتی را که در توسعه حوزه علوم انسانی نقش فعال و موثری دارند نیز برگزار نماید.


رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: پیش از این خانه اندیشمندان علوم انسانی برای موسسه سحاب و انتشارات ارجمند مراسم نکوداشت برگزار کرده و انجمن علوم سیاسی ایران نیز سومین نهاد فعال در حوزه علوم انسانی است که خانه برای آن مراسم نکوداشت برگزار می‌کند و امیدواریم این مراسم موجب تحرک بیشتر این انجمن شود.


سید جواد صالحی، مدیر گروه علوم سیاسی خانه اندیشمندان علوم انسانی در ادامه گفت: خانه اندیشمندان علوم انسانی همواره تلاش کرده بستری برای همدلی و تعاطف میان اصحاب علوم انسانی باشد که خلاء آن بسیار حس می‌شد. برای این کار گروه‌هایی در خانه تشکیل شد که گروه علوم سیاسی یکی از همین گروه‌ها است.


وی با ذکر این نکته که این جلسه نخستین جلسه‌ای است که در دوران پسا کرونا و به صورت حضوری در گروه علوم سیاسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود، ادامه داد: رشته علوم سیاسی از منظر نهادی خلاءهای بسیار زیادی دارد. پیش از انقلاب تلاش‌هایی صورت گرفته بود اما هیچگاه این تلاش‌ها موجودیت پیدا نکرد. امروزه شاهد هستیم که نهادهایی علاوه بر انجمن علوم سیاسی ایران همانند انجمن مطالعات صلح ایران، انجمن ایرانی روابط ‌لملل، انجمن مطالعات غرب آسیا و ... در حال فعالیت هستند و این مهم را باید به فال نیک گرفت و سپاسگذار انجمن علوم سیاسی ایران بود که این چراغ را روشن کرده است.


گفتنی است، در بخشی از آیین‌ ارج‌گذاری دو دهه نقش آفرینی انجمن علوم سیاسی ایران، کتاب‌های «نقشه راه دانش سیاست در ایران» و «انجمن علوم سیاسی و سیاست‌ورزی؛ از اندیشه آرمان شهری تا واقع‌گرایی» رونمایی شدند. این کتاب‌ها که به همت مجتبی مقصودی و منیره عرب گردآوری شده‌اند، به نقش انجمن علوم سیاسی ایران در توسعه رشته علوم سیاسی و فعالیت گسترده در برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌ها و انتشار مجلات و کتاب می‌پردازد.


انتهای پیام/۴۱۶۷/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته