دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 بهمن 1394 - 11:00

انسان در حال شیوع ویروس کشنده زنبور عسل

در یک بررسی جدید مشخص شد که فعالیت‌های انسانی باعث گسترش یک ویروس کشنده زنبور عسل در سراسر جهان شده است.
کد خبر : 66438

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از نیویورک تایمز، نتایج حاصل از یک تحقیق جدید نشان می‌دهد، ویروس بدشکل‌سازی بال زنبور در حال تحمیل تلفات سنگینی بر جمعیت زنبورها در سراسر جهان است و این ویروس به دلیل تجارت انسانی و جابه‌جایی و حمل و نقل زنبورها گسترش یافته است.


لنا ویلفرت، متخصص ژنتیک تکاملی از دانشگاه اکستر و سرپرست این تحقیق، در این باره می‌گوید: «این مشکل به طور کامل ساخته دست بشر است».



دکتر ویلفرت و همکارانش اطلاعات ژنتیکی زنبورهای عسل و کنه‌های واروآ، حشره‌ای که عامل آلودگی زنبور اصل به این ویروس بوده و از لاروهای زنبور عسل نیز تغذیه می‌کند، را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌اند. پس از جمع آوری نمونه‌ها از 32 محل مختلف در 17 کشور، محققان مسیرهای اصلی که موجب شیوع این ویروس شده را ردیابی کردند.


دانشمندان متوجه شدند که این ویروس، که از جمعیت زنبورهای عسل آسیایی نشات گرفته است، ابتدا در اروپای شرقی و غربی گسترش یافته و سپس به آمریکای شمالی، استرالیا و نیوزیلند نیز منتقل شده است.



دکتر ویلفرت در ادامه اضافه می‌کند: «دلیل اصلی گسترش این ویروس در اطراف جهان، تجارت و انتقال کلونی‌های زنبور عسل است». براساس تحقیقات وی، این ویروس تا حد زیادی به خاطر حمل و نقل زنبورهای عسل اروپایی گسترش یافته است.


ویروس دفرمه شدن بال‌های زنبور عسل به خودی خود به نظر نمی‌رسد که تهدید بزرگی برای کندوهای عسل به شمار برود. این عفونت به طور معمول موجب تغییرات بدشکلی در فرم بال زنبور یا باعث توسعه ناهنجاری‌های دیگر در زنبور آلوده به ویروس می‌شود.


هرچند وقتی یک کندو دارای کنه‌های واروآ نیز باشد، کارش تمام است چراکه این ترکیب کشنده است. کنه‌ها شروع به خوردن لاروها کرده و تعداد زیادی از زنبورها را به ویروس آلوده می‌کنند.


دکتر ویلفرت در آخر اضافه می‌کند: «انسان برای هر دو پدیده رشد محصولات کشاورزی و تنوع زیستی متکی به گرده‌افشانی است. در حال حاضر به طور حیاتی نیاز داریم تا درباره تاثیر خودمان نه تنها روی زنبورهای عسل بلکه روی بسیاری دیگر از حشرات گرده‌افشان که هیچ کس مراقب آنها نیست، فکر کنیم».


مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته