دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 خرداد 1401 - 13:08
رویداد عصر امید (۳۴۳)/ برکتین در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

لزوم توسعه فناوری هوش مصنوعی برای ارتقای جایگاه سیاسی و اقتصادی کشور

رئیس کنسرسیوم هوش مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: توسعه هوش مصنوعی موجب تثبیت جایگاه علمی و اقتصادی و سیاسی کشور در جهان می‌شود.
کد خبر : 662709
بهرنگ برکتین

بهرنگ برکتین، رئیس کنسرسیوم هوش مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه برگزاری نمایشگاه عصر امید دانشگاه آزاد اسلامی در مصلی تهران که در بخش شرکت‌های فناور و خلاق این رویداد حضور داشت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا اظهار کرد: این کنسرسیوم یک مجموعه نوپاست که تقریباً پنج ماه است شکل گرفته است. در این پنج ماه توانستیم به اهداف خوبی برسیم. اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت کنسرسیوم را در راستای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین اسناد بالادستی کشور در حوزه فناوری و ارتقای دانش مصنوعی در دستور کار قرار داده‌ایم.


وی افزود: هدف این کنسرسیوم این است که کل بدنه دانشگاه آزاد اسلامی را به همراه دانشگاه‌های دولتی، مراکز علمی کشور و وزارتخانه‌ها باهم هم راستا کند. تا در نهایت بتوانیم یک کارخانه هوش مصنوعی راه‌اندازی کنیم که د آن محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی تولید شود. ایران در حوزه تولید علم هوش مصنوعی در رتبه ۱۳ دنیا قرار دارد ولی متأسفانه در حوزه تولیدات محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی در رتبه حدود ۷۸ هستیم و طبق سخنان مقام معظم رهبری باید این رتبه به کمتر از ۱۰ برسد و جزء ده کشور برتر در تولید محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی باشیم چون همان‌طور که ایشان فرمودند هوش مصنوعی در اداره آینده دنیا نقش اساسی دارد.


رئیس کنسرسیوم هوش مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: هدف تأسیس این کنسرسیوم هم‌افزایی، هم‌گرایی و یکی کردن ایده‌ها برای تولید محصولاتِ هوشمند در سطح ملی و بین‌المللی است. در همین راستا غیر از آن برنامه‌ریزی‌های انجام شده، جلسات متعددی که برگزار گردیده است. محصولاتی هم طی همین چند ماه اخیر در کنسرسیوم طراحی و تولید شد. یکی‌ از این محصولات روبات هوشمند حمل و نقل است و یک روبات جنگجو هم طراحی کردیم که در مسابقات کشوری مقام اول را کسب کرد و حالا به تیم ملی راه پیدا کرده و به مسابقات جهانی اعزام می‌شود.


برکتین ادامه داد: یکی از مهم‌ترین دلایلی که نتوانستیم هنوز به آن حدی برسیم که جایگاه واقعی ایران در زمینه تولید محصولات هوش مصنوعی‌ است، کافی نبودن یا همگرا نبودن این زیرساخت‌هاست. اینطور نیست که زیرساخت در کشور وجود نداشته باشد ولی وضعیت زیرساخت‌های موجود عالی نیست. هدف این کنسرسیوم همین است که زیرساخت‌های موجود را تجمیع کند. برای مثال اگر یک پروژه خاصی تعریف می‌شود و این پروژه داخل کنسرسیوم می‌آید، کنسرسیوم بررسی می‌کند مثلاً واحد نجف‌آباد دانشگاه آزاد توانمندی و امکانات لازم را برای بخشی از پروژه دارد و از همین رو اجرای آن در اختیار مهندسان آن واحد قرار می‌گیرد. بنابراین پروژه را در سطح کشور و به ویژه در دانشگاه آزاد و حتی مراکز علمی، وزارتخانه‌ها و هر جایی که کمک کنند توسعه می‌دهیم. چون یک بحث ملی است، بحث دانشگاه آزاد اسلامی نیست، بحث کنسرسیوم هوش مصنوعی که در واحد آزاد نجف‌آباد مستقر است، نیست. باید دید ملی داشته باشیم.


وی عنوان کرد: هوش مصنوعی الان برخلاف بسیاری از فناوری‌های دیگر که شاید در کشور جنبه رقابتی داخلی هم داشته باشد باید با دیدی ملی ایجاد شود که بتوانیم جایگاه کشورمان را در بین کشورهای دنیا تثبیت کنیم. اگر این کار را نکنیم اقتصادمان دچار مشکل شود، حتی در مسائل سیاسی در دنیا نمی‌توانیم خیلی تأثیرگذار باشیم. رویداد عصر امید خیلی خوب توانست به ما کمک کند که محصولاتمان را معرفی کنیم. اما خواهشی که از مسئولان دانشگاه آزاد این است که برای هوش مصنوعی رویدادهای خاص و تخصصی در نظر گرفته شود که بتوانیم پتانسیل واقعی دانشگاه را شناسایی کنیم و بعد با استفاده از شناسایی این پتانسیل‌ها، پروژه‌های صحیح و در راستای منفعت کشور تعریف شود. قطعاً توانمندی‌های خوبی در دانشگاه آزاد و در کل کشور داریم که حدس می‌زنم اینها هنوز به طور کامل شناسایی نشده و یکی از مهم‌ترین اهداف کنسرسیوم‌ها نه‌تنها کنسرسیوم هوش مصنوعی بلکه سایر کنسرسیوم‌هایی هم که در بدنه دانشگاه تشکیل شده این است که این توانمندی‌ها را شناسایی و تجمیع و همگرا کند.


انتهای پیام/۴۱۴۴

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته