![بومیسازی کیتهای تصفیه آب فوری با یک چهارم قیمت نمونه مشابه خارجی](/files/fa/news/1403/4/11/581173_410.jpg)
زلفیگل: چیزی که مهاجرت را تبدیل به تهدید میکند، بیکاری است
![4444](/c-files/2022/06/01/0/1078610.jpg)
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم شامگاه امروز در نشست با اصحاب رسانه در تبریز اظهار کرد: دانشگاهها باید در مقطع کارشناسی بیشتر برنامههای آموزشی، محتوایی و مفاهیم محور داشته باشند البته در حوزهی مهارتمحوری نیز باید بسته آموزشی در مقطع کارشناسی تدوین شود.
وی در ارتباط با کارآفرینی افزود: درصد کمی از دانشجویان ما در حوزهی کارآفرینی شرکت میکنند و مهارت محور کردن آنها بسیار مهم است؛ وزارت علوم باید بپذیرد که در بحث مهارت محوری با محدودیت روبرو است.
وی ادامه داد: مراکز رشدی در وزارت علوم شکل گرفته است و افراد دانشجو و غیر دانشجو اگر ایدهای داشته باشند، میتوانند به مراکز دانشجویی مراجعه کنند تا از امکانات بهرهمند شوند.
زلفی گل خاطرنشان کرد: در حوزهی کارآفرینی و تبدیل ایده به محصول نیاز به شتابدهندهها داریم و در نظام ملی نوآوری باید افراد صاحب ایده برای تبدیل ایدهی خود به محصول، واحدهایی را در نظر بگیرند و آموزش داده شده و بدانند برای کارآفرینی چه مسیری را باید طی کنند.
وی همچنین گفت: هنوز سند نظام نوآوری نداریم و اخیراً نظام نوآوری به این نتیجه رسیده است که برای کارآفرینی نیاز به شتابدهنده دارد؛ ما دنبال وصل حلقههایی از جمله مراکز رشد و نوآوری، شتابدهندهها، هستههای رشد و مراکز دانشبنیان به یکدیگر هستیم.
وی یادآور شد: نظام ایدهها و نیازها را تحت عنوان «نان» طراحی و رونمایی کردهایم و به منظور افزایش بهرهوری و ارتقاء کیفیت دانش، دورههای سهماههای را برای اساتید در زمینهی فلسفه تعلیم و تربیت، تعامل با دانشجو، روش اندازهگیری آموختههای دانشجو، منش و رفتار استادی و پاسخگو بودن استاد را برای اساتید برگزار میکنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص همسانسازی حقوق اساتید وزارت علوم و بهداشت، اظهار کرد: در بحث همسانسازی حقوق اساتید وزارت بهداشت و وزارت علوم نیز تابع قانون هستیم و طبق مصوبهی مجلس شورای اسلامی عمل میکنیم.
وی افزود: قانون جهش تولید نیز ظرفیتی را ایجاد کرده است و در اجلاس روسای دانشگاهها و پارکهای علم و فناوری که در مشهد مقدس برگزار میشود، این قانون را بررسی میکنیم و ظرفیتهای آن ارائه میشود که در نظر گرفتهایم، صنایع هزینهی مالیات خود را در دانشگاهها صرف کنند و در عوض از پرداخت مالیات معاف میشوند.
وی با اشاره به مهاجرت اساتید و دانشجویان، متذکر شد: مهاجرت بحث بدی نیست بهویژه در عرصهی علمی چراکه دانشمندان متعلق به عرصه خاصی نبوده و متعلق بهکل جامعه بشری هستند و نمونهی ابوعلی سینا است که مطالب خود را در کل دنیا تدریس میکرد.
زلفی گل در ادامه بیان کرد: چیزی که مهاجرت را در کشور ما تبدیل به تهدید میکند، بیکاری است؛ ما در کشور نتوانستهایم مطابق تخصص دانشجو شغل بیافرینیم، طبیعی است که این فرد برای امرارمعاش و یافتن شغل درخور تخصص خود اقدام به مهاجرت میکند.
وی در مورد مهاجرت دانشجویان نخبه به خارج از کشور نیز گفت: نفس مهاجرت بد نیست بهویژه در عرصهی علمی چراکه دانشجویان و علم متعلق به جغرافیای خاص نیست بلکه متعلق بهکل جامعه بشری است؛ اما اگر مهاجرت یکطرفه باشد، آسیبزا است و باید سعی کنیم دانشجویان دکترای ما با دانشگاههای برتر دنیا تعامل و دیپلماسی علمی داشته باشند.
وی با اشاره به بازنگری سرفصل دروس دانشگاهی، اظهار کرد: دانا شدن تدریجی است و برخی کارها را یکدفعه نمیشود انجام داد؛ من ابتدای شروع به کارم ۲۲ مورد از موارد اصلاحی را به موسسه تحقیق و پژوهش ارائه دادم که از جمله آنها بررسی رشتهها و کتابهای درسی است.
زلفی گل، با بیان اینکه یک بخش از محتوای دروس دانشگاهی در رشتههایی همچون ریاضی، پایه و تجربی، نظریههای جهانی و علمی است که نمیشود آنها را حذف کرد و باید برای آموختن این رشتهها حتماً آنها را خواند، خاطرنشان کرد: بخش دیگر دروس را هم باید متخصصان و دانشمندان این رشتهها نظر بدهند و اینکه کتاب درسی چه ویژگی داشته باشد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه در دانشگاه ۲ رکن استاد و کتاب مهم است، گفت: به منظور افزایش بهرهوری و ارتقا کیفیت دانش، دورههای سهماههای را برای اساتید در زمینه فلسفه تعلیم و تربیت، تعامل با دانشجو، روش اندازهگیری آموختههای دانشجو، منش و رفتار استادی و پاسخگو بودن استاد را برای اساتید برگزار میکنیم.
انتهای پیام/۴۱۲۹/
انتهای پیام/