دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 خرداد 1401 - 08:54
رویداد «عصر امید»/ ۲۱۴

تولید سایه‌بان هوشمند ساختمانی

مدیر گروه مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر از تولید سایه‌بان هوشمند به‌صورت افقی و کرکره‌ای مجهز به سنسور حساسیت خبر داد.
کد خبر : 661857
سایه‌بان هوشمند ساختمانی



میثم غلام‌پور مدیر گروه مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر در حاشیه رویداد ملی عصر امید دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا بیان کرد: دانش ما در این گروه، طراحی سایه‌بان‌های هوشمند است. برای هر ساختمان اگر بخواهیم آن را لحاظ کنیم در وهله اول باید ظاهرش با معماری ساختمان هماهنگی داشته باشد.


وی افزود: ابتدا محاسبه می‌کنیم که برای ساختمان موردنظر سایه‌بان لازم هست یا خیر؟ سایه‌بان هوشمند از بافت قدیم بوشهر الهام گرفته شده است که می‌تواند متحرک هم باشد. این سایه‌بان به‌صورت افقی و کرکره‌ای با سنسورهایی که داخل و خارج ساختمان دارد در تابستان وارد مدار شده و اجازه نمی‌دهد نور وارد ساختمان شود. در زمستان نیز به‌صورت کرکره باز و نور به‌صورت طبیعی وارد ساختمان می‌شود.


مدیر گروه مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر ادامه داد: هوشمندسازی هزینه‌هایی دارد، این ظرفیت را داریم که سایه‌بان هوشمند را طراحی کنیم. نکته دیگر این است که برای کارفرما تبلیغاتی کار نمی‌کنیم و بگوییم سایه‌بان باید برای ساختمان موردنظر باشد، ابتدا محاسبه می‌کنیم که سایه‌بان چقدر هزینه دارد و آیا با توجه به طول عمر ساختمان به صرفه هست یا نه و بعد چه آثار مثبت و منفی برای ساختمان دارد.


این محقق اضافه کرد: محصول سایه‌بان هوشمند هنوز تجاری‌سازی نشده است. به‌صورت گروه پژوهشی فعالیت می‌کنیم که احتمالا در قالب شرکت این سایه‌بان هوشمند را تجاری‌سازی کنیم؛ اما نمی‌توانیم محصول را به صورت واحد داشته باشیم؛ زیرا سایه‌بان بسته به معماری ساختمان حتی شکلش می‌تواند چوبی یا آلومینیومی با رنگ متفاوت باشد. این محصول را به‌صورت خصوصی برای ساختمان موردنظر و معماری همان مکان طراحی می‌کنیم و به فروش می‌رسانیم.


غلام‌پور اظهار کرد: سرمایه کار ما دانش است و نیازی به هزینه اولیه نداریم؛ زیرا کارفرما هزینه را تأمین خواهد کرد و به هزینه زیادی نیاز نداریم؛ اما کار تبلیغاتی یکی از چالش‌های ماست؛ نیاز است که بیشتر شناخته شویم و بتوانیم چنین قابلیتی را برای همه به نمایش بگذاریم تا بتوانیم خودمان را به بازار معرفی کنیم. رویداد ملی عصر امید دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند این نیاز و چالش ما را برطرف کند تا دانش خودمان را نشان دهیم و مشتری‌های خاص خودمان را در بازار جذب کنیم.


به گزارش آنا، رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «عصر امید» به‌منظور معرفی و ارائه تجهیزات، محصولات، دستاوردها و فعالیت‌های حوزه فناوری و نوآوری دانشگاه با هدف ارائه بستری برای ایجاد کسب و کارهای نوپا و دانش‌بنیانی و فرصتی برای اشتغال‌آفرینی دانشجویان در چهلمین سالگرد راه‌اندازی این دانشگاه با شعار ۱۰۰۰ گروه پژوهشی و زیرساخت، ۱۰۰۰ ایده و استارت‌آپ و ۱۰۰۰ شرکت فناور و خلاق برنامه‌ریزی شده است.


رویداد ملی گام دوم (رویداد عصر امید) از هشتم تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ به مدت چهار روز در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران برگزار و بخشی از فعالیت ۴۰ ساله دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش نیروی انسانی، فرهنگ، اقتصاد، علوم پزشکی، علوم مهندسی، علوم انسانی و ... عرضه می‌شود.


انتهای پیام/۱۱۰/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته