مهارت کاربردی کردن دانش در دانشگاهها شکل میگیرد
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حجت عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اختتامیه جشنواره بینالمللی حرکت که صبح امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، خاطرنشان کرد: در سومین سال از گام دوم هستیم و ۴۰ سال پر افتخار رقم خورد. در چله دوم به سمت تمدن نوین اسلامی و سعادت بشر حرکت میکنیم.
وی بیان کرد: تمدنسازی یک موضوع عادی نیست و اتفاقی بزرگ است که متاسفانه به اندازه انگشتان یک دست شاهد حرکت تمدنی جدی نبودهایم.
عبدالملکی اظهار کرد: اینکه تمدن اسلامی توسط جمهوری اسلامی ایران بیان میشود میتوان به نیروی انسانی بهعنوان ظرفیتی امیدبخش امیدوار بود و کشور ما یکی از غنیترین کشورها به لحاظ نیروی انسانی است. یک جمعیت جوان و توانمند داریم که بسیار فعال هستند و بزرگترین خواستگاه ظرفیت نیروی انسانی دانشگاه است که بهعنوان مغز اصلی تمدن نوین اسلامی سه کار اصلی همچون نظریه پردازی، ارائه راهحل برای مسائل و مشکلات جاری و تربیت نیروی انسانی را بر عهده دارند و نهاد اجرایی این وظیفه را دارد که تجربه خود را در اختیار دانشگاه قرار دهد و دانشگاه راهحلهای بنیادین ارائه دهند. اگر این سه اقدام را در راستای تشکیل تمدن نوین اسلامی و گام دوم انقلاب اسلامی در دانشگاه دو رکن استاد و دانشجو قرار گیرد میتواند این اتفاقات را رقم بزنند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: اساتید فرماندهان جنگ نرم هستند که متاسفانه در حمایت از این فرماندهان کوتاهی کردهایم درحالیکه این اتفاق جدی میتواند به یک کارزار تشبیه شود. دانشجویان به دو گروه تقسیم میشوند کسانیکه فرایند متعارف دانشگاهی را میگذرانند و گروهی دیگر که در تمام ادوار قبل و بعد انقلاب اسلامی اثر گذار بودهاند و فعالیتهای ویژه دانشجویی انجام دادهاند همچون بخشهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و علمی.
این مقام مسئول اظهار کرد: این جشنواره متعلق به جریان علمی غیردانشجویی دانشگاهها است که کشورهای دیگر هم در آن حضور پیدا کردهاند. تشکلهای دانشگاهی اساس این حرکت هستند، اما حرکت انقلابی و نگاه تحولآفرین از ساختار و فکر و اندیشه حال حاضر دانشگاه خارج نمیشود بلکه به یک تحول اساسی نیاز است. انجمنهای علمی فضایی برای تفکر متفاوت است. در کلاسهای دانشگاهی مجبوریم بخش عمده از زمان را برای بازخوانی نظریهها اختصاص دهیم که غلط نیست اما دیگر کارآیی و تحولی به همراه ندارد بلکه تحول از رویکردهای متفاوت نشات میگیرد حتی اگر از ۱۰ نگاه متفاوت ۹ مورد آن اشتباه باشد. باید نظریههای گذشته را کنار گذاشت.
وی با طرح این سوال که در حال حاضر با مسئله با بیکاری و تورم مواجه هستیم باید چه کرد؟ گفت: نظریههای متعارف بازار کار و عرضه و تقاضا مشکل را حل نکرده است و باید شاهد اتفاقات متفاوتی باشیم. باید این شجاعت و نگاه متفاوت را داشته باشیم و در جریان نظام آموزشی بازنگری اساسی صورت گیرد چراکه حل مسائل جاری، تربیت نیروی انسانی و غیره در دانشگاه محقق میشود.
عبدالملکی اظهار کرد: مهارت کاربردی کردن دانش در دانشگاهها شکل میگیرد اما در بطن فعالیتهای دانشگاهها شاهد آن نیستیم و باید از گردههای دانشجویی که منجر به شکلگیری تحولات اساسی میشوند باید حمایتهای بینظیری شکل گیرد.
انتهای پیام/۱۰۴/
انتهای پیام/