زلفیگل: معاونان فرهنگی باید بودجه فرهنگی را از دانشگاهها مطالبه کنند/ لزوم اختصاص فرصتهای مستمر به دانشجویان برای بیان دیدگاهها
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدعلی زلفیگل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دومین روز نشست معاونین فرهنگی کشور که در سالن جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد، خاطرنشان کرد: فرهنگ سالم بزرگترین ارزش یک جامعه است؛ زیرا فرهنگ موجب شکلگیری فکر، فکر باعث بهوجودآمدن احساس و در نهایت احساس به عمل انسان تبدیل خواهد شد، از اینرو در پویش، پالایش و پیرایش فرهنگ جامعه باید سخت کوشید، فرهنگهای ناشایست را حذف کرد و در صدد شکلدهی فرهنگهای شایسته و جدید قرار گرفت.
بومی کردن فرهنگ تکنولوژیهای جدید در دست معاونت فرهنگی است
وی بیان کرد: با توجه به اینکه وزارت علوم در شکلگیری علم نو، فناوری و نوآوری نقش قابل توجهی ایفا کرده است باید در این راستا در صدد ایجاد فرهنگ نو باشد زیرا هر تکنولوژی جدیدی که وارد کشور میشود فرهنگ تازه ایجاد میکند که در گذشته وجود نداشته است و این امر با توسعه اینترنت و فضای مجازی نیز با سرعت بیشتری پیش رفت، بنابراین با ورود تکنولوژیهای جدید در زندگی مردم فرهنگ جدیدی توسط کسانیکه این فناوریهای جدید را ایجاد کردهاند نهادینه میشود برهمین اساس ما باید تلاش کنیم این فرهنگ وارداتی را بومی کنیم که تحقق آن بهطور کامل امکانپذیر نیست زیرا ریشه آن فناوری در جای دیگری قرار دارد.
زلفیگل ادامه داد: زمانی میتوانیم فرهنگ حاصل از فناوریها را بومی کنیم که بر آنها تسلط داشته باشیم بدیهی است عموم جامعه این توان را ندارند و این وظیفه بر عهده دانشگاهها، مراکز رشد، پارکها و غیره است، لذا دانشگاهها در مسیر سازگار کردن فرهنگهای حاصل از علم و نوآوری جدید با فرهنگ کشور وظیفه سنگینی بر عهده دارند. شما معاونین فرهنگی دانشگاهها نیز در این راستا باید نقشآفرینی ویژه داشته باشید و باید نوع نگاه شما کلانتر و برای سرمایهگذاری جاودان باشد تحقق این مهم از طریق تشکیل اندیشکدهها و اتاقهای فکر نیز محقق میشود بنابراین باید از مشورت سایرین بهره گیرید.
جغرافیای ۸۵ ساعته اوقات فراغت دانشجویان، بهترین فرصت برای معاونت فرهنگی است
وزیر علوم عنوان کرد: اگر برای هر دانشجو ۸۵ ساعت جغرافیای اوقات فراغت متصور شویم ۲۸ ساعت آن در اختیار معاونان فرهنگی خواهد بود که این امر نشاندهنده جایگاه ویژه این معاونت است و باید در اولویت قرار گیرد اما متاسفانه این مورد در دستور کار هیچکدام از کمیسیونها قرار نگرفته بود و باید در جلسات آتی بایدها، نبایدها و پیامدهای این امر و راهکارهای افزایش شور و نشاط دانشجویی بهطور ویژه مورد بررسی قرار گیرد.
این مقام مسئول با بیان اینکه هر معاون فرهنگی قوی باید در هفته دو برنامه عمومی برای دانشکدهها داشته باشد، گفت: شما ابزارهای زیادی در دسترس دارید کافی است در جشنها، برنامههای فرهنگی، مذهبی و غیره به دانشجویان میدان دهید و از آنها بهره گیرید.
وی اظهار کرد: ذات دانشجو بازیگوشی و چموشی است، اما باید این امر مدیریت شود که آثار مثبتی بههمراه داشته باشد نه اینکه آنها را سدی در برابر خود بدانیم و شاهد اتفاقات اخیر باشیم. دانشجو باید برای بیان نظرات و دیدگاههای خود فضا داشته باشد و ایجاد این فضایی وظیفه شما معاونین فرهنگی است. همچنین باید در هفته برنامههای ویژهای برای تخلیه انرژی دانشجویان داشته باشید و تحقق این امر منوط به این است که بپذیریم اگر دانشجویان شیطنت و اشتباهات نداشته باشند پیامدهای آن بعد از فارغالتحصیلی و در جامعه بروز پیدا میکند ازاینرو باید فضا را در اختیار دانشجو قرار دهیم.
زلفیگل در بیان دیگر وظایف معاونین فرهنگی به بازدید از خوابگاهها اشاره کرد و افزود: باید اینگونه بازدیدها را همواره در برنامه خود قرار دهید و گوش شنوایی برای دانشجویان باشید، نباید از دانشجو ترسید باید باید از دیدگاههای آنها استقبال کرد.
بودجه فرهنگی دانشگاهها چه شد؟
وزیر علوم با اشاره به اختصاص ۳ درصد از بودجه دانشگاهها به فعالیتهای فرهنگی گفت: در هیئت امنا بهطور جدی پیگیر ۳ درصد بودجه فرهنگی دانشگاهها هستیم و خواهش ما از معاونان فرهنگی این است که برای اطلاع از میزان بودجه اختصاص یافته به دانشگاه پافشاری کنید، ۳ درصد آن را محاسبه و دریافت آن مبلغ را مطالبه کنید.
این مقام مسئول عنوان کرد: هزینه در بخش فرهنگی سرمایهگذاری در آینده آموزش، پژوهش و نشاط دانشجویی کشور است. معاونان فرهنگی باید به تمام مناسبهای تقویم بپردازند و با سلیقه دانشجویان، تشکلها، کانونها، انجمنهای علمی و غیره برنامهها را پیش ببرند زیرا دانشجویان بهترین مجری برنامهها خواهند بود و نتنایج خوبی را رقم میزنند.
زلفیگل با بیان اینکه ملاک، معیار و مدار برنامهریزیها باید دانشجویان باشند و نقش ویژهای برای آنان قائل شوید، بیان کرد: اما در مواردی نیز باید سختگیر باشید بهطور مثال با مصرف دخانیات در دانشگاه و خوابگاه بهطور جدی برخورد کنید زیرا دانشجویی که به خود آسیب میزند نمیتواند به رفع آسیبهای جامعه کمک کند.
مخاطب فعالیت فرهنگی دانشگاهها تنها دانشجویان نیستند
وی با بیان اینکه مخاطبان مباحث فرهنگی تنها دانشجویان نیستند، گفت: در بحثهای فرهنگی همه جامعه دانشگاهی را مدنظر قرار دهید از یاوران علمی، اساتید و دانشجویان گرفته تا کارمندان خدماتی و نگهبانان دانشگاه که پیشانی ما هستند باید رفتار همه کسانیکه در مراکز آموزشی حضور دارند معلمگونه باشد بنابراین برای برگزاری کارگاههای آموزش و فرهنگی کل دانشگاه برنامهریزی کنید.
وزیر علوم با بیان اینکه در دانشگاهها باید نمایشگاههای متنوعی همچون لباس، موادغذایی و غیره برگزار شود، اظهار کرد: اگر به تنهایی قادر به برگزاری نمایشگاههای مختلف در دانشگاه نیستید از خیرین در این راستا بهره گیرید بهطور مثال با برگزاری نمایشگاههای لباس با درنظر گرفتن تخفیفی ویژه برای دانشجویان آنها را به خرید لباسهای این نمایشگاه ترغیب کنید زیرا اینگونه اقدامات فضای دانشگاه را به محیطی پرنشاط تبدیل میکند.
این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: همانطور که برخی خصوصیات از طریق ژن به فرزندان منتقل میشود فرهنگ نیز همین ویژگی را دارد و از نسلی به نسل دیگر منتقل میشود. ازاینرو با توجه به اهمیت ویژه فرهنگ باید نگاه ویژهای به آن داشت و پیامدهای دو سال دوری دانشجویان از فضای فرهنگی دانشگاه را جبران کرد. به هرمیزان که در امور فرهنگی هزینه کنیم شاهد انتقال ژن سالمی به نسل بعد خواهیم بود.
انتهای پیام/۱۰۴/
انتهای پیام/