دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 بهمن 1394 - 14:42

چینی‌ها آفتاب‌پرست مکانیکی ساختند + ویدئو

آفتاب‌پرست در تغییر رنگ سریع پوست بدن خود به منظور استتار یا ارتباط با هم‌نوعانش تبحر خاصی دارد. حال دانشمندان چینی آفتاب پرست مکانیکی طراحی کرده‌اند که قادر است خود را با هر طیف رنگی هماهنگ کند.
کد خبر : 65898

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از NewScientists، آفتاب پرستی که دانشمندان چینی درست کرده‌اند، می‌تواند خود را با هر طیف رنگی همرنگ کند. دانشمندان برای رسیدن به این قابلیت از پوستی استفاده کرده‌اند که از ترکیبی از طلا و نقره به دست آمده است.


این پوست مکانیکی با استفاده از پرینت سه‌بعدی از پلاستیک درست شده که روی آن با قطعات الکترونیکی پوشیده شده است تا بتواند رنگ خود را تغییر دهد. در واقع، این پوست از سلول‌هایی از یک ورق باریک شیشه‌ای که در زیر آن لایه‌ای از اکسید ایندیوم قلع قرار گرفته، تشکیل شده است. این قطعات نیمه‌هادی شفاف هستند و معمولا در نمایشگر‌های لمسی، باتری‌های خورشیدی و موارد مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرند.


در سطح این لایه‌های شیشه‌ای حفره‌هایی وجود دارند که محققان آنها را با استفاده از تکه‌های طلا پر کرده‌اند و روی آنها پوششی از ژل نقره‌ای قرار داده‌اند.


زمانی که جریان الکتریکی در هر یک از قطعات جریان پیدا کند، نقره‌ ژل مانند روی روزنه‌ها را پاک می‌کند یا روی روزنه قرار می‌گیرد. این امر بستگی به قطبش جریان الکتریکی دارد. با کم و زیاد شدن مقدار طلا و نقره‌ موجود در هر سلول، کل پوسته به رنگ مورد نظر تغییر می‌کند.


علاوه بر این، این آفتاب پرست مکانیکی مجهز به سنسور‌های شناسایی رنگ است تا پوست خود را به رنگ پشت زمینه درآورد و به اصطلاح خود را استتار کند.


مترجم: نسترن صائبی


دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته