جعفریان در استیج اینوتکس:
شرکتهای دانشبنیان باید ادبیات مطالبه گری را بیاموزند
مدیر مرکز مطالعات توسعه و رقابت گفت:اگر پلتفرمهای ایرانی هم با مشکلاتی مواجه هستند باید با ادبیات ترویج رقابت گسترش آشنا باشند.
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، محمد مهدی جعفریان در استیج حکمرانی که امروز در سالن پویش دارو نمایشگاه اینوتکس برگزار شد، با بیان اینکه سالهاست پژوهشگران در رشتههای مختلف بهدنبال علت عدم رشد و سرعت پیشرفت نوآوری در کشور هستند، خاطرنشان کرد: اگر زیرساختهای حکمرانی در کشور وجود نداشته باشد نتیجهای به همراه نخواهد داشت. ایران از اوایل دهه ۷۰ بهدنبال نهادینه کردن شورای رقابت در کشور بوده است و اولین شورا از ۸۸ شروع بهکار و دوره سوم از نوروز ۱۴۰۱ فعالیت خود را آغاز کرد.
جعفریان اظهار کرد: برای کاهش ناکارآمدی شرکتها میتوان از محدودیتهای افقی، کمک و حمایتهای دولتی و محدودیتهای عمودی بهره گرفت.
وی افزود: محدودیتهای افقی تثبیت و تعیین قیمت، محدود کردن تولید، تحمیل کردن شرایط تبعیضآمیز، محدودکردن دسترسی به بازار و غیره را شامل میشود. کمک و حمایتهای مالی همچون کمکهای مالی تبعیضآمیز، امتیازات انحصاری و غیره است و محدودیتهای عمودی نیز شامل تعیین قیمت غیرمتعارف، تثبیت قیمتها، ایجاد و افزایش موانع ورود به بازار، شروط غیر متعارف و غیره میشود.
جعفریان گفت: در بسیاری از کشورها همچون امریکا قشر فرهیخته یا خود شرکتها از مسئولان مطالبه میکنند اگر پلتفرمهای ایرانی هم با چنین مشکلاتی مواجه هستند باید با ادبیات ترویج رقابت گسترش آشنا باشند و همچنین مسئولین و بخشهای خصوصی نیز ملزم به حمایت از پلتفرم های اینچنینی شوند.
انتهای پیام/۱۰۴/
انتهای پیام/