دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 فروردين 1401 - 09:50
حمیدیه در گفت‌وگو با آنا:

مراکز نوآوری سلول‌های بنیادی آشیانه‌ای برای شرکت‌های دانش‌بنیان هستند

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: مراکز نوآوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی آشیانه‌ای برای شرکت‌های دانش‌بنیان به شمار می‌روند.
کد خبر : 650626
حمیدیه



امیرعلی حمیدیه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا در پاسخ به این پرسش که ستاد ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی چه برنامه‌ای برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه دارد، بیان کرد: حمایت‌های مختلفی را ارائه می‌دهیم که مراکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی یکی از آنهاست. این مراکز براساس آمایش سرزمینی در ۱۱ دانشگاه و قطب کشور پخش شده و به صورت مرکز نوآوری عمل می‌کنند. شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور در این مراکز مستقر شده و شروع به کار می‌کنند.


وی افزود: فعالیت‌های در مراکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی شامل مراحل اولیه تحقیق و توسعه، ساخت نمونه اولیه محصول، تولید صنعتی و نیمه‌صنعتی می‌شود. مراکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی برای تقویت زیست‌بوم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی شکل گرفته است. برنامه داریم شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتری از این مراکز جامع نوآوری زایش شده و بیرون بیاید. تاکنون مراکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، کرمان، یزد، شیراز، تبریز، مشهد، پژوهشگاه رویان، دانشگاه تربیت مدرس و صنعتی شریف راه‌اندازی شده‌اند.


دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به این که در این مراکز در آخرین برنامه‌های شورای گسترش وزارت بهداشت با نام مراکز نوآوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی شناخته می‌شوند، مطرح کرد: امکان دارد در یک یا دو محل دیگر نیز مراکز نوآوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی راه‌اندازی شود. سال گذشته مرکزی در کرمانشاه شروع به کار کرد ، در سال جاری بر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیانی که باید در آن مستقر شوند و به محصول برسند تمرکز می‌کنیم. این مراکز مانند فرودگاه‌هایی هستند که شرکت‌های دانش‌بنیان باید در آنها فرود بیایند چراکه اگر آشیانه‌ای برای انجام کارها نداشته باشند، از روند پیشرفت جا می‌مانند، مراکز نوآوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی نیز به همین دلیل تشکیل شده‌اند.

حمیدیه در خصوص این که امکان افزایش تعداد این مراکز در کشور وجود دارد یا خیر گفت: اگر احساس کنیم در مناطقی از کشور تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه سلول‌های بنیادی در حال افزایش است و برای پیشروی به مرکز جامع نوآوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی نیاز دارند، اقدام به راه‌اندازی مرکز در این مناطق می‌کنیم.


انتهای پیام/۴۰۲۱



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته