دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 فروردين 1401 - 11:14
معاون نوآوری و فناوری وزیر علوم در گفت‌وگو با آنا:

پارک‌های علم‌وفناوری بستری برای سرمایه‌گذاری، اشتغال و تحقق شعار سال است

خیرالدین با اشاره به اینکه پارک‌های علم و فناوری بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری است، گفت: این پارک‌ها می‌توانند زمینه اشتغال جوانان را فراهم کرده و به شعار سال جامه عمل بپوشانند.
کد خبر : 650220
علی خیرالدین



علی خیرالدین در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری چندین سال است توجه ویژه‌ای به مبحث تولید دارند، خاطرنشان کرد: مسئولان ما نیز همچون رهبری باید به تولید دانش‌بنیان اهمیت ویژه‌ای دهند چراکه با این نوع تولید، یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی «اقتصاد دانش‌بنیان» ارتقا می‌یابد.


معاون نوآوری و فناوری وزیر علوم گفت: اساتید دانشگاه‌ها می‌توانند با رویکرد جدید آموزشی و مهارتی، در بخش اشتغال‌زایی موثر باشند، به‌طوری‌که در حال حاضر ۷۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های علمی‌کاربردی و فنی‌وحرفه‌ای وارد بازار کار می‌شوند.


وی با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در توسعه تولید دانش‌بنیان عنوان کرد: دانشگاهیان با داشتن نیروی انسانی نخبه می‌توانند، در ایجاد اشتغال و زایش و رویش واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان نقش بسیار موثری ایفا کنند. در حال حاضر ۶ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور راه‌اندازی شده است، که از این تعداد ۴ هزار و ۵۰۰ شرکت در حوزه تولیدی فعال هستند و ما باید تعداد این شرکت‌ها را افزایش دهیم. شرکت‌های دانش‌بنیان به‌طور مستقیم حدود ۴۰۰ هزار شغل ایجاد کرده‌اند که برای توسعه این بخش نیز برنامه‌های متنوعی از جمله گرنت و دستیار فناوری را در دستور کار قرار داده‌ایم.


این مقام مسئول با بیان اینکه دانش‌بنیان شدن شرایط خاصی دارد، اظهار کرد: طبق آیین‌نامه ارزیابی، شرکت‌های دانش‌بنیان به‌صورت نوپا، تولیدی، صنعتی، خدماتی، نرم و هویت‌ساز دسته‌بندی می‌شوند. ابتدا افرادی که دارای ایده هستند در مراکز نوآوری، استارت‌آپ‌ها و مراکز رشد وارد شده و ایده‌های فناورانه خود را در سطح فناوری ۴، تبدیل به نمونه آزمایشگاهی می‌کنند که این بخش بیشتر در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی صورت می‌گیرد، سپس نمونه آزمایشگاهی باید به نمونه‌ واقعی تبدیل شود و در نهایت به نمونه نیمه صنعتی و تولید انبوه برسد.


خیرالدین در پایان خاطرنشان کرد: پارک‌های علم و فناوری بستر بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان هستند و می‌توانند به فرمان رهبری جامه عمل بپوشانند.


انتهای پیام/۱۰۴/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته