به پا خیزید
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، پرویز کرمی، مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، در یادداشتی نوشت: از عسرت تا سعادت، فاصلهای نیست. از زمستان تا بهار نیز. تکرار نوروز، تکرار پیام امید است به انسانهای متعهد و خلاق. نا امیدی، هنر انسانهای آزادفکر و دریادل نیست. اینها، ویژگی خلاقان روزگار است. اینک که بر آستانه قرن پانزدهم هجری شمسی ایستادهایم، خوف و رجاهای بسیاری ما را در بر گرفتهاند. تغییرات اقلیمی، حوادث طبیعی، برخوردهای فرهنگی، نزاعهای نظامی و جنگهای اقتصادی، همگان را با چالشهای تازه و فرصتهای بینظیری روبهرو کرده است.
در ایران اسلامی عزیز، داریم چهل و چهارمین بهار آزادی را تجربه میکنیم. انقلاب مردمی ۵۷، از خامی به پختگی رسیده است و همه جهان، ما را به عنوان یکی از بلوک پارادایم جدید جهانی، پذیرفتهاند؛ پارادایمی که در آن زورگویی، بیهزینه نیست، به قول آن پیر فرزانه که گفت: دوران بزن و در رو گذشته است را دیگر باور و یقین دارند. خامفروشی، فضیلتی ندارد و داراییهای انسانی، عزت و سربلندی به همراه دارد. فرهنگ اجتماعی ما نیز بلوغاش را تجربه میکند؛ فرهنگی که در آن، نوآوری و خلاقیت، حرف دارد برای گفتن، جا دارد برای دیده شدن، فرصت دارد برای تجربه کردن و حق دارد برای سربلند کردن.
شرکتهای خلاق و خانههای خلاق و نوآوری، در کنار مراکز نوآوری و دانشبنیانها، کرد و نماد انقلاب مردمی است. مردممحور هستند و سازنده، متقدر و پیش برنده. دولت خدمتگزار است و شتابدهنده. همانگونه که طبیعت و کائنات به ما آموزانده، تعادل رمز بقا و پایداری است. شرکتهای خلاق این وظیفه را به خوبی میتوانند بر دوش بگیرند و به جاهای خوب ببرندش. خانه، از آنجا که در فرهنگ ایرانی-اسلامی، جایگاه مقدس دارد و از درجه حفاظت و معنویت بالایی برخوردار است، خانههای خلاق و نوآوری نیز میتواند از این ویژگیها بهرهمند باشد و در تقویت ایمان بین خلاقان و نوآوران اثرگذار باشد. یادمان باشد که یکی از رموز ظهور دوران طلایی علم در ایران و اسلام، همین موضوع ایمان و تقویت آن توسط دانشمندان اسلامی و مکتب والای مسلمانی بود. پس ما با تکیه بر باور و ایمانی که میان جوانان مان موج میزند، میتوانیم به توسعه خلاقانه کشور امیدوار باشیم. اینگونه خواهد بود که با رونمایی از تمدن جدید در ایران، جای بالاتری در جهان، برای خود کسب کنیم.
در این میان تاکید بر داشتههای فرهنگی به عنوان ثروتی کمنظیر، جایگاه حیاتی برای ما دارد. شرکتهای خلاق و حتی شرکتهای دانشبنیان و فناور، بدون تکیه بر فرهنگ ایرانی، نمیتوانند زیستبوم نوآوری و خلاق را کامل کنند. بازیگران این زیستبوم، موظفاند که بر داشتهها و قواعد فرهنگیمان تاکید کنند و به ویژگیهای آن وفادار باشند. تاریخ ثابت کرده است که تکیه بر فرهنگ یک جا، اقتصاد و امنیت آنجا نیز صاحب تضمین خواهد شد.
از دیگر سو، ما همزمان و موازی با بالندگی و رشد چشمگیرمان در بخشهای مختلف علمی و فناوری، نیاز به تبیین و فرهنگسازی نیز داریم. جهاد تبیین در این زمان، همچون نان شب، برای همه بخشهای مختلف جامعهمان واجب است و ضروری. «سلاح تبیین یک بخش نرمافزاری مهمّی دارد؛ در اینجا بایستی نوآوری صورت بگیرد، بایستی سخن نو گفته بشود و شیوه نو در بیان ذکر بشود.» (رهبر فرزانه انقلاب، بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری، ۱۹ اسفند ۱۴۰۰) بله، همانگونه که رهبرمان فرمودند تبیین داشتهها و دستاوردهایمان، یک جهاد است و خود، یک دنیا کار است و وظیفه. طلایهداراناش هم نوآوران، دانشبنیانها و خلاقان هستند. همانطور که میدانید که یکی از بخشهای مهمی که شرکتهای خلاق پیرامون آن شکل میگیرند و فعالیت میکنند، بخش تولید محتواست که اساس و محور تبیین است. ما هر چه در این زمینه، شرکت داشته باشیم و فعالیت کنیم، باز هم نیاز خواهیم داشت. تجربه دنیای امروز، نشان داده است که تولید محتوا، علاوه بر آنکه ثروتزا است، زاینده قدرتهای عظیم نیز هست. پس باید که فورا به این زایندگی، توجه ویژه کنیم و در کنار ترویج فرهنگ جوانسازی جمعیت و فرزندآوری که اهمیت استراتژیک دارد، به زاد و ولد در حوزه محتوا نیز، توجه فراوان کنیم.
نوروز، یک فریاد دلنشین با خود دارد؛ «به پا خیزید». با آمدن بهار ۱۴۰۱، امیدوارم که این گوشزد مهم و آیندهساز را به جان بگیریم و احوالمان را به سمت نیکی و نویی و سربلندی، دگرگون سازیم.
انتهای پیام/۴۰۲۱
انتهای پیام/