پوشاک نو بیمشتری ماند/بازار داغ تاناکورا
به گزارش خبرنگار حوزه کشاورزی، صنعت تعاون گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، پس از یک دوره رکود به دلیل شروع بیماری کرونا و کاهش قدرت خرید مردم بسیاری از فروشندگان چشم به فروش پایان سال دارند اما به نظر میرسد روند کاهش تقاضا به خرید شب عید نیز سرایت کرده است.این رکود در برخی از اصناف بسیار محسوس است بهگونهای که در مشاهده میدانی خبرنگار آنا از مراکز فروش لباس، کاهش تقاضا در این صنف مشهود است، با وجود اینکه بسیاری از مراکز فروش لباس با تخفیفهای ۳۰ و ۴۰ درصدی به دنبال فروش ویژه محصولات خود هستند اما این تخفیفها نیز نتوانسته بازار پوشاک را به از رکود نجات دهد.
بازار پوشاک در رکود است
به سراغ یکی از فروشندگان پوشاک در یکی از مراکز خرید رفتیم، این فروشنده در ابتدای صحبتهای خود با بیان اینکه بازار پوشاک در رکود است، اظهار کرد: فروش شب عید در سالهای گذشته بهقدری بود که کمبود فروش در ماههای دیگر را نیز جبران کرد، اما امسال به دلیل گرانی لباس، استقبال مردم بهشدت کاهش پیداکرده است.
وی افزود: معمولاً در سالهایی که قدرت خرید مردم کم شده بود، میزان خرید حداقل یکبار در سال صورت میگرفت اما شرایط امسال در نوع خود بیسابقه بوده و باعث شده پوشاک نو از سبد خرید مردم حذف شود و بسیاری از مردم به سمت خرید پوشاک دستدوم روی آوردهاند.
این فروشنده بیان کرد: خرید لباس بچه نیز نسبت به لباس بزرگسالان همواره بازار پررونقی داشت اما امسال شاهد هستیم که رکود به این بخش بازار نیز سرایت کرده است.
افزایش ۵۰ درصدی قیمت پوشاک
مجید افتخاری عضو هیئتمدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با اشاره به وضعیت بازار پوشاک اظهار کرد: بهطور سنتی بازار پوشاک در نیمه دوم سال از اهمیت بالاتری برخوردار است، چراکه فصل عوض میشود و مناسبتهای بیشتری در نیمه دوم سال قرار دارد.این در حالی است که به گفته وی در بهمن امسال شاهد رکود عجیب در سطح عمدهفروشی بودیم که بیسابقه است و در سطح فروشگاهی نیز مطلقاً رونقی مشاهده نمیشود. این وضعیت حتی در بهمنماه سال ۱۳۹۸ که کرونا آغاز شد، مشاهده نشده بود. در سالهای قبل تولیدکننده محصولات خود را عرضه میکرد، اما توزیعکننده بهسختی عرضه میکرد، اما حالا حتی تولیدکننده هم نمیتواند کالای خود را بفروشد که در این وضعیت کل زنجیره قفل میشود. بهطورکلی رکود در بهمن پیامدهای بسیاری خواهد داشت.
بیشتر بخوانید:
اصناف تولیدی باید مانند صنایع مورد توجه قرار گیرند
وی در ادامه با اشاره به افزایش قیمت جهانی نخ و پنبه و سایر هزینههای تولید، گفت: قیمت پوشاک نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایشیافته است.
عضو هیئتمدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه و کاهش قدرت خرید مردم را دلیل اصلی این وضعیت عنوان کرد و گفت: وقتی فروشگاه داران زمستان مناسبی نداشتند، سرمایهای هم برای خرید کالای جدید برای شب عید ندارند. از طرف دیگر نگرانی از تعطیل شدن واحدهای صنفی در پی شیوع گونه جدید ویروس کرونا باعث شده چشمانداز مثبتی وجود نداشته باشد. بنابراین فروشگاهها مانند شبهای عید سالهای گذشته از عمدهفروشان خرید نمیکنند.
وی با بیان اینکه کاهش دیدوبازدیدها به دلیل مشکلات اقتصادی و شیوع ویروس کرونا، پوشاک از اولویت سبد کالایی نوروز خارجشده است، اظهار کرد: به طور کلی سبد کالای مردم در نوروز بهشدت کوچک و پوشاک تقریباً از اولویت نوروز خارجشده است. مردم، حتی دهکهای پایین، درگذشته حداقل سالی یکبار در بهمن و اسفند پوشاک میخریدند، اما حالا این خرید هم برای بسیاری منتفی شده است. حتی لباس بچهگانه که همیشه پررونقترین رسته در شب عید بود، امسال وضعیت خوبی ندارد.
انتهای پیام/
انتهای پیام/