کشور ما به جای هدایت تحصیلی، هدایت تحمیلی دارد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از وزارت علوم، محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم در مراسم بزرگداشت سال بینالمللی علوم پایه که امروز در دانشگاه شهیدبهشتی برگزار شد، اظهار کرد: انتظاری که از کارگروه علوم پایه میرود، این است که آسیبهای علوم پایه را بررسی و تعیین کند که چه کارهایی میشود برای آن انجام داد.
وضع قوانین جدید و کاربردی به تقویت علوم پایه منجر میشود
وزیر علوم با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم توسعه را با توصیه انجام دهیم، امکانپذیر نیست، بیان کرد: باید فکر کنیم که چه قوانین و مقرراتی نیاز داریم تا در صورت تصویب شدن به تقویت علوم پایه منجر شود. سیاست ما باید این باشد که در خروجی ۲۰۲۲، قواعد و مقررات و شیوهنامههایی که جنبه اجرایی داشته باشد به تصویب برسد.
وی ادامه داد: خوشبختانه تعاملات خوبی با شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیئت دولت و مجلس داریم و از این پتانسیلها میتوان در راستای تدوین و تنظیم قوانین علوم پایه به خوبی استفاده کرد. بهعنوان مثال باید به این موضوع بیندیشیم که چرا المپیادیهای ما در رشته ریاضی و فیزیک مدال طلا میآورند اما در رشتههای غیرمرتبط دانشگاهی تحصیل میکنند درحالیکه این فرد در آن رشتهها میتواند به یک دانشمند تمام عیار تبدیل شود.
باید از فارغالتحصیلان علوم پایه و علوم انسانی برای دبیری در مدارس استفاده کرد
زلفی گل با بیان این مطلب که ما به جای هدایت تحصیلی، هدایت تحمیلی داریم، تصریح کرد: سوال اصلی این است که استعداد یک دانشآموز به کجا هدایت میشود؟ متاسفانه بررسیها نشان میدهد که رشتههای انتخابی علاقه ذاتی و استعداد درونی دانشآموزان نیست بلکه نگرانی درباره اشتغال باعث شده که هدایت تحمیلی داشته باشیم. حال سوال این است که چه باید کرد؟ حداقل میتوان از المپیادیها شروع کرد و میتوان در بنیاد ملی نخبگان قوانینی تدوین کنیم که آن دسته از افرادی که مدال المپیاد کسب میکنند، بعدها هیئت علمی دانشگاه شوند البته به شرطی که در دروان تحصیل هم خوب عمل کرده باشند.
وزیر علوم بیان کرد: مثالی دیگر اینکه برخی رشتههای علم پایه بازار کار خوب دارند؛ باید احصا کنیم که در جامعه کجا برای این رشتهها فرصت شغلی وجود دارد؛ به وزیر آموزش و پرورش این پیشنهاد را دادم که از میان فارغالتحصیلان علوم پایه و علوم انسانی برای دبیری در مدارس انتخاب کنند.
وی در ادامه خطاب به سعدالله نصیریقیداری، رئیس کارگروه علوم پایه گفت: اینکه سمیناری در حوزه علوم پایه برگزار شود، خوب است اما باید راهکار ارائه دهید که از قوانین و مقررات چگونه استفاده کرد. اصل موضوع این است، کسانیکه در رشته علوم پایه تحصیل میکنند، نسبت به آینده شغلی خودشان مطمئن نیستند و نگرانند. ما چگونه این نگرانی را برطرف کنیم؟ مسئولان ما باید باور داشته باشند که علم، فقط فناوری و نوآوری نیست؛ علم در واقع تکنولوژی فردا است.
ساخت دوربینهایی که رزولوشن بالایی دارند موجب سونامی در علم میشود
وزیر علوم با اشاره به اینکه نباید یک نوع تحقیقات را نادیده بگیریم، چون فکر میکنیم نوع دیگری از تحقیقات برای ما ضروری است، گفت: نباید به این صورت عمل شود که تحقیقات کاربردی فقط مدنظر ما باشد و تحقیقات بنیادی را نادیده بگیریم. باید مسئولان را متوجه کنیم که نگاهی که به علوم کاربردی و علوم انسانی و پایه داریم، متفاوت است.
زلفیگل خاطرنشان کرد: در حال حاضر پروژهای برای ساخت دوربینهایی که رزولوشن بالایی دارند و میتوانند از ظرف واکنش فیلمبرداری کنند در دست بررسی است که امیدواریم در دستور کار شورای عتف قرار بگیرد. این پروژه اگر به سرانجام برسد، یک سونامی در علم رخ میدهد.
وی ضمن اشاره به اینکه خوشبختانه ما در رشتههای علوم پایه به مرجعیت علمی رسیدهایم، گفت: متاسفانه از پتانسیلهای انجمن علمی بهخوبی نتوانستیم استفاده کنیم درحالیکه بهترینها در این انجمنها حضور دارند؛ البته در مقابل انجمنها هم خودشان باید فعال باشند. اخیرا در نامهای از انجمنها خواستم که هر کدام براساس گرایشهای خود یک پروژه کلان به ما اعلام کنند. استقبالی نشان ندادند و هیچکس اعلام آمادگی نکرد که ما آنها را حمایت کنیم. هدف این بود که انجمنها افق رشتههای خودشان را ببینند.
دانشمندان ما با دست خالی کار میکنند
وزیر علوم در ادامه بیان کرد: بیش از ۷۶ هزار مقاله علمی از ایران منتشر شده است و ما در تولید بیش از ۲ درصد علم دنیا نقش داریم و باید به اساتید و دانشمندان دست مریزاد بگوییم؛ دانشمندان ما با دست خالی دارند کار میکنند. اگر استاد دانشگاهی، تجهیزات مدرن آزمایشگاهی داشته باشد و اطلاعات و دادهها را با جدیدترین دستگاهها بگیرد، انتشارات علمی او از کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود.
زلفیگل در پایان گفت: بهترین محل برای آینده فرزندانمان، سرمایهگذاری در علم و فناوری است، هر ریالی هزینه کنیم چند صد تومان سود خواهیم برد. بنیان علم و فناوری علوم پایه است؛ باید برای توسعه متوازن استعدادها، فکر و برنامهریزی کنیم و بدانیم کجای سیستم ایراد دارد البته حل این مشکل فرابخشی است و فقط برعهده وزارت علوم نیست. زمانی این مشکلات حل میشود که بودجه اول کشور را اشتغال تعریف کنیم و در این صورت مطمئن باشید که مشکل توسعه متوازن استعدادها نیز حل خواهد شد.
انتهای پیام/۱۰۴/
انتهای پیام/