ضرورت فهم و درک تحولات رسانهای برای پیروزی در جنگ شناختی/جهاد تبیین نباید در حرف و ابراز آمادگی محدود شود
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه در جمع روحانیان حوزه علمیه خراسان در مشهد، فهم و درک تحولات رسانهای را در پیروزی در جنگ شناختی بسیار ضروری دانست.
اکبر نصراللهی در نشست تخصصی با موضوع جنگ شناختی در آرایش جدید رسانهای در دهه پنجم انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه حوزههای علمیه و مراکز دانشگاهی باید جلوتر و بیشتر از کنشگران دیگر به جنگ شناختی توجه قرار کنند، افزود: جنگ شناختی چندلایه، هیبریدی، میانرشتهای و شکل تکاملیافتهتر، پیشرفتهتر، جامعتر و سنجیدهتر از جنگهای قبلی و البته طبیعی است آنچه غیرطبیعی است توجه ناکافی حوزههای علمیه و دانشگاهها به این موضوع مهم با وجود هشدارهای مکرر مقام معظم رهبری است.
نویسنده کتاب مدیریت بحران در رسانههای حرفهای با اشاره به اشاره سابقه جنگهای مختلف در طول تاریخ افزود: با توجه به گسترش و پیشرفت تکنولوژیهای ارتباطی، تغییر در آرایش رسانهای، تجربه دشمنان و تغییر رفتار کنشگران سیاسی و رسانهای و حاکمیتی، و همچنین سواد رسانهای مخاطبان و میزان دسترسی آنان به رسانههای مختلف، جنگها در حال حاضر به سمت جنگهای شناختی تغییر پیدا کرده است و در همه مناطق و از سوی همه کنشگران با استقبال روبهرو شده است.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه با اشاره به اثرپذیری جنگ شناختی از تحولات تکنولوژیهای ارتباطی تصریح کرد: با توسعه و پیشرفت تکنولوژیهای ارتباطی، کنشگری از انحصار حاکمیت و نهادهای سنتی و قدیمی بیرون آمده و همه افراد میتوانند در این حوزه فعال و اثرگذار باشند.
نویسنده کتاب مدیریت بحران در رسانههای حرفهای با اشاره به اشاره فریضه دانستن جهاد تبیین و تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری در این مورد گفت: جهاد تبیین، داشتن روایت اول و پیوست رسانهای، راهبردهای بیان حقایق، پیروزی در جنگ شناختی، خروج از محاصره تبلیغاتی و مقابله با جریان تحریف است و نباید در حرف و شعار و ابراز آمادگی مسئولان و رسانهها محدود شود.
نصراللهی افزود: ابزار جنگ شناختی تکنولوژیها ارتباطی بهویژه اپلیکیشنهای تلفن همراه رسانه، بازیگران آن کنشگران رسمی و غیررسمی، نوع جنگ نامرئی، ماهیت آن مستمر و میدان این جنگ اذهان مردم است و موفقیت در این جنگ به شناخت آرایش جدید رسانهای و تغییرات و تحولات آن است.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه تأکید کرد : تحقق راهبرد جهاد تبیین جز با درک آرایش جدید رسانهای، استفاده حداکثری از تکنولوژیهای جدید ارتباطی بهویژه شبکههای اجتماعی، روایت اول، درست و مسئولانه از وضع گذشته و حال کشور امکانپذیر نیست.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه با مرور تغییر و تحولات مهم در آرایش جدید رسانهای گفت پیشرفت تکنولوژیهای ارتباطی از سال ۱۹۶۰به بعد، پدیدهای «ارتباطجمعی شخصی» را موجب شده است و این پدیده باعث شده است برخلاف گذشته کنشگری، تولید و توزیع پیام از انحصار بخشهای رسمی و سنتی خارج و نقش آنها کمرنگ شود.
وی با بیان اینکه پدیدهی ارتباط جمعی شخصی باعث این شد مصرف رسانهای، منابع خبری و الگوی تعامل مردم و چگونگی کنشگری تغییر کند، گفت: یک موقع، مثلاً کنشگران مذهبی فقط علما و روحانیون بودند و هیچکسی جرئت نمیکرد همانند موضوعات امنیتی وارد موضوعات مباحث مذهبی شود؛ ولی الان هر فردی از هر جای دنیا ازجمله سلبریتیها با سواد مختصر دینی و سیاسی، در مورد حساسترین موضوعات سیاسی و مذهبی و راهبردی ملی و بینالمللی مداخله و نسخه تجویز کنند.
نصراللهی تصریح کرد: باید بپذیریم که پدیده ارتباطجمعی شخصی، کنشگری بهویژه کنشگری مذهبی را، از حوزه تخصصی علما و روحانیون خارج کرده است و هر کسی هم به خود اجازه میدهد و هم این امکان را دارد هر پیامی را، در هرزمانی، در هر مکانی و با هر ابزاری تولید و منتشر کند و این میتواند در کنار فرصتهایی که ایجاد کرده است، در صورت غفلت یا توجه ناکافی حوزهها و دانشگاهها، برای مردم بهویژه جوانان تهدید جدی باشد.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه با اشاره به ظرفیت کمنظیر منبر و مسجد گفت؛ در کنار استفاده ظرفیت این رسانههای بومی و سنتی بهاندازه وزنی که دارند، باید با توجه به تحولات جدید تکنولوژیهای ارتباطی و بروز پدیده ارتباطجمعی شخصی و تغییر در ذایقه و نوع و میزان مصرف رسانهای مردم، از شبکههای اجتماعی برای ارائه تصویر واقعی از دین و ایران اسلامی و جلوگیری از اسلام هراسی استفاده حداکثری کرد؛ هرگونه تعلل و تردید در استفاده از این امکانات بدون فراهم کردن بسترهای بومی رسانهای کمک به دشمن است.
نصراللهی افزود هیچ چیزی نمیتواند جایگزین منبر و مسجد و حسینیه، اما نباید از ظرفیتهای و امکانات جدید برای جهاد تبیین و روایت اول غافل شد.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه همچنین با اشاره تغییرات در انتظارات مخاطبان گفت : تعامل پررنگ مخاطبان در تولید و توزیع. کاهش وفاداری، فراهم بودن امکان مقایسه بین پیامهای مختلف، مرگ مخاطبان یکطرفه و کاهش فاصله بین درخواست و اجابت، بالا رفتن سواد رسانهای، تغییر در نوع رویکرد و راهبرد کنشگران بهویژه کنشگران مذهبی و روحانیان را گریزناپذیر کرده است.
وی همچنین افزود : توجه به عامل زمان در اتخاذ رویکرد و راهبرد مناسب بسیار مهم است. هرگونه کُندی و تأخیر، هم در شناخت و هم در تنظیم و هم در تطبیق با شرایط جدید برای کنشگران مختلف، بسیار گران تمام میشود و غیرقابلجبران است.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه همچنین با هشدار در مورد طرح موسوم به صیانت در مجلس گفت هیچکسی مخالف قانونگذاری و حکمرانی در فضای ول مجازی نیست اما نباید با اقدامات نسنجیده و غیرقابل اجرا، منافع ملی و نظام را با چالش مواجه کرد.
انتهای پیام/۴۱۲۹/
انتهای پیام/