دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 اسفند 1400 - 12:26
رجبی در گفت‌وگو با آنا تشریح کرد؛

دانستنی‌هایی درباره رشته «هیدرولوژی و منابع آب»

آب یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های قرن حاضر استدانشیار گروه آموزشی هیدرولوژی و منابع آب دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه گفت: گستردگی رشته مهندسی آب به حدی است که دانشجویان آن باید درس‌هایی از رشته‌های مهندسی عمران، کشاورزی، فناوری اطلاعات، محیط زیست، جغرافیا، اقتصاد، علوم اجتماعی و حقوق را بگذرانند.
کد خبر : 646233
احمد رجبی استادیار گروه آموزشی هیدرولوژی و منابع آب دانشگاه آزاد کرمانشاه



گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ در حکمی از سوی دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، احمد رجبی استادیار گروه آموزشی هیدرولوژی و منابع آب دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه به مرتبه دانشیاری ارتقا یافت.


با توجه به پیشنهاد کمیته منتخب واحد کرمانشاه در راستای ارتقای مرتبه علمی احمد رجبی به دانشیاری، موضوع در یکصد و هشتادمین نشست هیئت ممیزه دانشگاه مطرح شد و مورد موافقت قرار گرفت و به امضای رئیس دانشگاه رسید.


خبرنگار خبرگزاری آنا به همین مناسبت با احمد رجبی دانشیار گروه آموزشی هیدرولوژی و منابع آب دانشگاه آزاد کرمانشاه درباره زیر و بم گروه آموزشی رشته هیدرولوژی و منابع آب و بازار کار این رشته دانشگاهی گفت‌وگو کرده است که مشروح آن را می‌خوانید.




بیشتر بخوانید:


راه‌اندازی ۵ رشته جدید در دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه


لزوم نگاه بنیادی و توجه به ارکان حوزه مهارت‌آموزی/ مدرسه عالی مهارت «بازرگانی و توسعه تجارت» راه‌اندازی می‌شود





دانشیار گروه آموزشی هیدرولوژی و منابع آب دانشگاه آزاد کرمانشاه در پاسخ به این پرسش که رشته هیدرولوژی و منابع آب اکنون چه جایگاهی در دانشگاه‌های کشور دارد؟ اظهار کرد: هیدرولوژی و منابع آب یکی از گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته «علوم و مهندسی آب» است.


احمد رجبی افزود: رشته علوم و مهندسی آب یک رشته میان‌رشته‌ای است که سال ۹۱ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پس از بازنگری دو رشته کشاورزی-آبیاری و رشته عمران-آب و رشته جدیدی با برنامه درسی بازنگری شده با عنوان رشته علوم و مهندسی آب تعریف کرد.


رشته علوم و مهندسی آب، طیف گسترده‌ای از دانش‌ها در زمینه آب را دربر می‌گیرد


وی در پاسخ به این سؤال که علاقه‌مندان به تحصیل در رشته هیدرولوژی و منابع آب باید در چه زمینه‌هایی دارای استعداد باشند و چه آموزه‌هایی را فرابگیرند تا موفق باشند؟ متذکر شد: رشته علوم و مهندسی آب، طیف گسترده‌ای از دانش‌ها در زمینه آب را دربر می‌گیرد. گستردگی رشته مهندسی آب به حدی است که دانشجویان آن ملزم هستند تا درس‌هایی از رشته‌های مهندسی عمران، مهندسی کشاورزی، فناوری اطلاعات، مهندسی محیط زیست، جغرافیا، اقتصاد، علوم اجتماعی و حقوق را بگذرانند.


دانشیار گروه آموزشی هیدرولوژی و منابع آب دانشگاه آزاد کرمانشاه ادامه داد: مهم‌ترین دروسی که در دوره کارشناسی تدریس می‌شود، شامل مکانیک سیالات، هیدرولیک، نقشه‌برداری، مقاومت مصالح، متره و برآورد پروژه‌های آبی، هیدرولوژی، آب‌های زیرزمینی، طراحی سامانه‌های آبیاری، مهندسی رودخانه و طراحی سازه‌های آبی است.


رجبی عنوان کرد: در دوره کارشناسی ارشد و دکتری گرایش علوم و مهندسی منابع آب درس‌های هیدرولوژی تکمیلی، کاربرد روش‌های استوکستیک در منابع آب، تغییر اقلیم، روش‌های محاسباتی در منابع آب، مهندسی رودخانه تکمیلی و .. تدریس می‌شود.


مهم‌ترین چالش رشته هیدرولوژی و منابع آب ناشناخته بودن آن است


وی در ارزیابی خود از آینده شغلی دانش‌آموختگان رشته هیدرولوژی و منابع آب در بازار کار و در پاسخ به این پرسش که هیدرولوژی و منابع آب یکی از رشته‌های مورد علاقه داوطلیان بوده، اکنون استقبال از این رشته چگونه است؟ بیان کرد: آب یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های قرن حاضر است که می‌تواند سرمنشأ بسیاری از تحولات مثبت و منفی جهان قرار گیرد.


دانشیار گروه آموزشی هیدرولوژی و منابع آب دانشگاه آزاد کرمانشاه اضافه کرد: امروزه این رشته در سطح جهانی بسیار مورد توجه است؛ زیرا با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و توسعه صنایع، منابع محدود آب شیرین زندگی انسان‌ها را به‌طور جدی مورد تهدید قرار داده است. این روند به‌تدریج به گونه‌ای شده ‎که دسترسی به آب کافی و مناسب به بحران جدی تبدیل شده است.


رجبی تأکید کرد: قطعاً در آینده‌ای نزدیک و با بهبود شرایط اقتصادی کشور باید در این زمینه سرمایه‌گذاری گسترده‌ای انجام شود که در این صورت نیاز مبرمی به تعداد زیادی از کارشناسان توانمند در این حوزه وجود خواهد داشت.


اغلب فارغ‌التحصیلان در شرکت‌ها و مؤسسات دولتی و خصوصی مشغول به کار می‌شوند


وی درباره چالش‌های رشته هیدرولوژی و منابع آب و راهکار برای رفع این چالش‌ها توضیح داد: مهم‌ترین چالش این رشته ناشناخته بودن آن بین جوانان و فارغ‌التحصیلان دبیرستان‌هاست. در مقایسه با بسیاری از رشته‌های مهندسی، اغلب فارغ‌التحصیلان این رشته در شرکت‌ها و مؤسسات دولتی و خصوصی مشغول به کار می‌شوند.


دانشیار گروه آموزشی هیدرولوژی و منابع آب دانشگاه آزاد کرمانشاه در پاسخ به این سؤال که گروه آموزشی هیدرولوژی و منابع آب دانشگاه آزاد اسلامی در تربیت دانشجویان چه‌قدر موفق بوده است؟ عنوان کرد: گروه مهندسی آب دانشگاه آزاد کرمانشاه با تربیت فارغ‌التحصیلان در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در ارائه کارشناسان این رشته به منطقه غرب کشور نقش بسزایی داشته است.


رجبی یادآور شد: اکنون بسیاری از فارغ‌التحصیلان این گروه آموزشی در شرکت‌های آب منطقه‌ای، شرکت آب و فاضلاب، سازمان جهاد کشاورزی و شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی مشغول فعالیت هستند.


انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب