دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 فروردين 1401 - 00:07
آنا گزارش می‌دهد؛

ظلم به حیوانات در آزمایشگاه‌ها/ موجودات بی‌گناهی که در قفس زندانی می‌شوند

تحقیقات نشان داده که برخی از محققان برای انجام تحقیقات علمی خود از حیوانات سوءاستفاده می‌کنند.
کد خبر : 645250
خرگوش



به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، حیوانات در برخی از آزمایشگاه‌ها برای انجام تحقیقات علمی محققان مورد ظلم واقع می‌شوند. انسان‌ها باید خود را به جای حیوانات مظلوم بگذارند تا ببینند که این کار واقعا غیر انسانی است.


تصور کنید در یک کمد قفل شده زندگی می‌کنید بدون این‌که کنترلی بر زندگی خود داشته باشید. شما نمی‌توانید انتخاب کنید که چه زمانی و چه چیزی بخورید، زمان خود را چگونه سپری کنید، آیا می‌توانید شریک زندگی یا فرزند داشته باشید. شما حتی نمی‌توانید تصمیم بگیرید که چه زمانی چراغ‌ها را روشن و خاموش کنید.


اگر انسان‌ها خود را به جای حیوانات لحظه‌ای تصور کنند، می‌بینند که زندگی آن‌ها توسط انسان‌ها تقریبا رو به نابودی است و از آن‌ها برای رسیدن به نتایج علمی سوءاستفاده می‌شود. حیوانات بدون مرتکب شدن به جرمی در قفس‌ها زندانی می‌شوند. زندگی برای حیوانات در آزمایشگاه محرومیت از زندگی، انزوا و بدبختی است.


وادار کردن سگ‌ها به استنشاق دود سیگار


زندگی حیوانات تنها به محرومیت از آن ختم نمی‌شود، بلکه در کنار محرومیت از زندگی، انجام آزمایش‌های دردناک نیز وجود دارد. قوانین ایالات متحده درباره حیوانات دور از انسانیت است. به محققان در این کشورها اجازه داده می‌شود تا حیوانات را بسوزانند، شوک بزنند، مسموم و زندانی کنند، گرسنه نگه دارند، یا حتی معتاد به مواد مخدر کنند و به مغز آن‌ها آسیب وارد کنند. تمام آزمایش‌ها روی آن‌ها انجام می‌شود بدون اینکه دردناک بودن آن در نظر گرفته شود. انجام آزمایش‌ها در این کشورها به هیچ عنوان ممنوع نیست و از هیچ داروی مسکنی استفاده نمی‌کنند. حتی زمانی‌که جایگزین‌های دیگری در دسترس دارند، قانون استفاه از آن‌ها را نیز الزامی نمی‌کند.


حیوانات در این آزمایش‌ها به بیماری‌هایی مبتلا می‌شوند که در حالت عادی هرگز به آن مبتلا نمی‌شوند. محققان در موش‌های کوچک تومورهایی به بزرگی بدن خود رشد می‌دهند، بچه گربه‌ها از روی عمد کور می‌شوند، موش‌ها دچار تشنج می‌شوند و جمجمه آن‌ها را نیز باز کرده و در آن الکترود می‌کارند. محققان به اجبار به حیوانات مواد شیمیایی می‌خورانند، جراحی‌های مکرر روی آن‌ها انجام می‌دهند، سیم‌هایی را در مغزشان می‌کارند و ستون فقراتشان را خرد می‌کنند. همچنین به‌تازگی محققان در مغز ۲۰ میمون تراشه‌های مغزی قرار دادند که از این ۲۰ میمون ۱۵ عدد آن‌ها نیز کشته شدند. محققان آزمایش‌هایی انجام دادند که در آن سگ‌ها برای ماه‌ها مجبور به استنشاق دود سیگار بودند. همچنین موش‌ها در حالی که هنوز هوشیار بودند، بریده شدند و گربه‌ها ناشنوا و فلج شدند.




بیشتر بخوانید:


فناوری برای نجات زمین/ تلاش برای حفاظت از حیات‌وحش با هوش مصنوعی


بشریت چگونه به کره زمین آسیب می‌رساند؟ / فعالیت‌هایی که گران تمام می‌شوند




ظلم به حیوانات در آزمایشگاه‌ها/ موجودات بی‌گناهی که در قفس زندانی می‌شوند


حیوانات بعد از این اقدامات وحشتناک و دردناک بدون هیچ مسکنی دوباره به قفس بازگردانده می‌شوند. فیلم‌های ویدئویی نشان می‌دهد کسی از کنار قفس حیوانات رد می‌شود، آن‌ها از ترس وحشت می‌کنند. این حیوانات امکان دارد برای تزریق، برداشتن خون و عمل جراحی دردناک کشته شوند. آن‌ها از نظر روحی نیز در آزمایشگاه‌ها شکنجه می‌شوند، زیرا با چشم‌های خود می‌بینند که حیوانات دیگر در اثر این آزمایش‌ها کشته می‌شوند. هیچکدام از حیوانات در آزمایش‌ها در امان نیستند، اما گربه‌ها، سگ‌ها، ماهی‌ها، موش‌ها، خوک‌ها، نخستی‌سانان، خرگوش‌ها و موش‌ها تعداد کمی از گونه‌هایی هستند که به‌طور معمول در این آزمایش‌ها استفاده می‌شوند.


احترام به حقوق حیوانات


استفاده از حیوانات در تحقیقات و آزمایش‌ها یکی از جنجالی‌ترین مباحث بوده است. احساسات افراد با یکدیگر نسبت به این موجودات متفاوت است. محققان حیوانات را وسیله‌ای برای پیشرفت تکنیک‌های پزشکی یا پیشبرد تحقیقات تجربی می‌دانند. اگرچه محققان در ایالات متحده از آزمایش‌ها و تحقیقات حیوانی سود می‌برند، اما درد، رنج و مرگ حیوانات ارزش مزایای انسانی را نیز ندارد؛ بنابراین محققان باید به فکر جایگزینی برای انجام آزمایش‌های خود باشند و نباید از این موجودات بی‌گناه در تحقیقات و آزمایش ایمنی محصولات خود استفاده کنند.




بیشتر بخوانید:


مرگ خاموش گونه‌های باارزش جنگل‌های هیرکانی/ گونه‌های گیاهی و جانوری ایران در خطر انقراض قرار دارند


گوشت گیاهی؛ فناوری‌ای که صنعت غذایی را دگرگون می‌کند




انسان‌ها نباید برای پیشرفت خود حقوق حیوانات مظلوم را زیر پا گذاشته و نقض کنند. حیوانات نیز برای طبیعت ارزشمند هستند و اگر به آن‌ها به عنوان ابزار نگاه شود، حفظ ارزش آن‌ها رعایت نمی‌شود. حیوانات و انسان از جهاتی شبیه به یکدیگرند. هر دو قدرت احساس و تفکر دارند و می‌توانند درد را نیز احساس کنند؛ بنابراین باید به حقوق حیوانات نیر احترام بگذاریم و از این موجودات مظلوم سوءاستفاده نکنیم.


انتهای پیام/۳۰۰۴/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته