دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 اسفند 1400 - 13:00

شیر علائم ام‌اس را تحریک می‌کند

محققان در مطالعات خود نشان می‌دهند که پروتئین موجود در شیر چگونه علائم ام‌اس را تحریک می‌کند.
کد خبر : 644923
شیر



به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از «نیواطلس»، از زمانی‌که چشم باز کردیم متوجه شدیم که شیر فواید بسیار زیادی دارد و یکی از مواد مغذی ضروری برای بدن است، اما مطالعات جدید نشان می‌دهد که شیر برای بعضی از بیماری‌های خاص مضراتی نیز دارد.


یک مطالعه حیوانی نشان داده است که پروتئین موجود در شیر به نام کازئین می‌تواند پاسخ ایمنی را نیز تحریک کند که همین امر می‌تواند منجر به تحریک بیماری ام‌اس شود. مطالعات در چندین دهه نشان می‌دهد بیماری افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس با مصرف لبنیات تشدید پیدا می‌کند.


محققان از دانشگاه‌های بن و ارلانگن-نورنبرگ نوعی پروتئین خاص در شیر گاو شناسایی کردند که این پروتئین به نورون‌های ام‌اس آسیب وارد می‌کند. استفانی کورتن، محققی که از سال ۲۰۱۸ روی این مطالعه می‌کند، گفت: «ما بارها از مبتلایان شنیده‌ایم که آن‌ها هنگام مصرف شیر، پنیر یا ماست احساس بسیار بدی داشتند.»


دانشمندان مواد مغذی موجود در شیر را نیز تجزیه‌وتحلیل کرده و متوجه شدند که شیر می‌تواند علائم این بیماری را به‌شدت افزایش دهد. آن‌ها طی آزمایشات خود روی موش‌ها دریافتند که پروتئین کازئین از دلایل اصلی تحریک این بیماری است. پروتئین شیر می‌تواند به نورون‌های عصبی آسیب جدی وارد کند. همچنین محققان دریافتند که سلول‌های «لنفوسیت بی» ایمنی گرفته شده از بیماران ام‌اس به کازئین حساس هستند؛ بنابراین کازئین می‌تواند این سلول‌ها را نیز تحریک و فعال کند. سلول‌های انفوسیت بی از سلول‌های ایمنی بدن هستند که همراه با ایمنی سلولی مکانیسم دفاع را نیز تشکیل می‌دهند.


انتهای پیام/۳۰۰۴/



انتهای پیام/

برچسب ها: شیر ام اس پروتئین
ارسال نظر
هلدینگ شایسته