نبرد شناختی و قدرت روایتگری در رسانهها بررسی شد
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از دماوند، همزمان با دستور جهاد تبیین مقام معظم رهبری، سی و دومین نشست تخصصی رسانهها و اقتصاد با عنوان «جهاد تبیین و روایت سازی رسانهای» در اندیشکده راهبردی رسانهها و فضای مجازی برگزار و در این نشست دوروزه با هدف تقویت ارتباطات فرهنگی و اقتصادی با کشورهای همسایه و با همکاری گروه هسته پژوهشی پدافند رسانهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند نتایج بیش از ۲۲ پژوهش کاربردی استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه شد.
در یکی از مقالات این رویداد با عنوان «نبرد شناختی و قدرت روایتگری در رسانهها» که توسط ابراهیم افشاری ارائه شد به چگونگی تولید روایت و قدرت پیدا کردن آن برای پیروزی روایت سایر رسانهها پرداختهشده است.
در این مقاله آمده است: رسانهها مهمترین عامل تأثیرگذاری بر افکار عمومی هستند و بهعنوان یکی از مؤثرترین ابزارهای ارتباطات اقناعی، اهمیت بالایی در تغییر نگرشی مردم در حوزههای فرهنگی، سیاسی و معیشت دارند.
رئیس هیئتمدیرۀ خانه مطبوعات استان گیلان معتقد است: در شرایط کنونی با توجه به تحولات وسیع تکنولوژی و فشردگی شدید زمان و مکان، نقش رسانهها حکمرانی جوامع، تقویت شده و روابط میان حکمرانان و مردم را متحول ساخته است. یکی از این نقشها، مدیریت کردن افکار عمومی است که بسیار حائز اهمیت است زیرا برای حفظ و تداوم پایداری جامعه نمیتوان مستقیماً از قدرت سیاسی استفاده کرد، بلکه باید بدواً افکار عمومی را متقاعد کرد و از طریق آن به قدرت، مشروعیت بخشید.
دوران روایتگری رسانهها
عصر فعلی یا عصر حکمرانی رسانهای، ناظر به عصر روایتگری یا عصر شناختی؛ تفاوت اساسی با عصر ماقبل خود یعنی عصر اطلاعات دارد.
در عصر اطلاعات، دستگاه محاسبات ذهنی افراد و جامعه تغییر نمیکند و با بمباران اطلاعاتی مخاطبان، توان تحلیل مردم به صفر میرسد اما در عصر شناخت، رسانه آنقدر با مخاطبانش عجین میشود که به اصلیترین منشأ تأثیرپذیری دستگاه محاسبات ذهنی او تبدیل میشود.
روایتی قدرت سلطه مییابد که "قدرت برانگیختگی " و "توزیع شوندگی " بالاتری داشته باشد؛ به تعبیر سادهتر، "قدرت دستبهدست شدن " بیشتری پیدا کند. روایتی بیشتر دستبهدست میشود که بهغیراز ذهن مخاطب، قلب، احساسات و هیجان او را نیز درگیر کند.
مدیر خبرگزاری فارس استان گیلان تأکید میکند: جنگ شناختی به معنای هدف قرار دادن قوه شناخت مردم با هدف تغییر باورها، نگرشها و رفتارها آنها است. جنگ شناختی این قدرت را دارد که به شما بگوید هر آنچه تاکنون وجود داشته نابود و سیاه بوده و مسیر آینده تباه است.
جنگ شناختی زمانی به پیروزی میرسد که در اندک زمانی بتواند بر رفتار شهروندان تأثیر بگذارد و آنها را به سمت اهداف پیشبینی شده هدایت کند.
مقابله با جنگ شناختی
راهکار مقابله جنگ شناختی استفاده از اطلاعات درست و احیای ارادۀ شهروندان است. در وضعیتهای دفاعی، راهکارهایی مانند «سانسور» و «سکوت»، کمکی به حل مشکل نمیکنند بلکه ابزار «متقاعدسازی مردم»، راهگشا خواهد بود.
افشاری در پایان توصیه میکند: مهم این است که در عصر نبرد روایتها بایستی دائماً نسبت به تبیین حقایق در داخل و حفظ آرایش آفندی علیه دشمن کوشش کرد. این امر در گرو ارتقای بصیرت مدیران حاکم بر رسانهها و مدیران اجرایی در حوزه مدیریت در رسانهها است.
همچنین تمامی حکمرانان و متولیان امور مختلف باید به چند اصل مهم توجه کنند: اول اینکه هریک از آنها یک رسانه هستند. دوم آنکه رسانههای جمعی با تغییر نقش از پل ارتباطی بین مردم و مسئولان به جایگاه راهبردی «حکمرانی رسانهای» نقلمکان پیدا کردهاند و بالاخره اینکه در عصر حکمرانی رسانهها، تمامی اجزای جامعه اعم از رسانهها، مسئولان و مردم بایستی چشمهایشان را به خوب دیدن عادت دهند.
انتهای پیام/۴۱۲۹/
انتهای پیام/