دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 اسفند 1400 - 15:16

درخشش عجیب پس از انفجار ستاره نوترونی نمایان شد

درخشش عجیب اشعه ایکس پس از برخورد دو ستاره نوترونی در آسمان نمایان شد.
کد خبر : 644858
ستاره



به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از «ساینس آلرت»، ستاره‌های نوترونی دارای چگالی بالا و میدان گرانشی قوی هستند. ستاره‌های نوترونی کوچک‌ترین و متراکم‌ترین ستاره‌هایی هستند که محققان در علم نجوم ثبت کرده‌اند. ستاره نوترونی در واقع از مرگ ستاره متولد می‌شود.


برای اولین بار درخشش عجیب اشعه ایکس از برخورد بین دو ستاره نوترونی در آسمان نمایان شد. دانشمندان فکر می‌کنند این تابش پس از انفجار یک ستاره نوتورونی به نام «کیلونوا» در آسمان پدیدار شده است. کیلونوا نوعی رویداد نجومی گذرا است که در یک سیستم دوتایی فشرده هنگام ادغام دو ستاره نوترونی یا یک ستاره نوترونی و یک سیاهچاله رخ می‌دهد.


از طرف دیگر امکان دارد این درخشش توسط موادی که در طی انفجار به بیرون پرتاب می‌شود در آسمان ایجاد شود. قبلا دانشمندان این پدیده را هرگز شناسایی نکرده بودند. ستاره‌شناسان از دانشگاه نورث وسترن می‌گویند؛ برای مطالعه پیامدهای ادغام ستاره نوترونی باید وارد قلمروی ناشناخته شویم.


این رویداد جدید و خارق‌العاده به دانشمندان فرصت می‌دهد تا فرآیندهای فیزیکی جدید را نیز مطالعه و درک کنند که تاکنون موفق به مشاهده آن نشدند. این انفجار برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ شناسایی شد و یک رویداد حماسی محسوب می‌شود.


اخترشناسان لحظه‌ای را شناسایی کردند که دو ستاره نوترونی در حال فروپاشی به یکدیگر قفل و ادغام شده بودند و سپس با هم برخورد کردند. این ادغام منجر به انفجار ستاره نوترونی کیلونوا شد. این انفجار هزار برابر درخشان‌تر از یک نواختر کلاسیک بود. تجزیه‌وتحلیل این انفجار نشان داد که برخورد ستاره‌های نوترونی باعث انفجار پرتو گاما می‌شود.


انتهای پیام/۳۰۰۴/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته