03 اسفند 1400 - 16:00

سیاره‌ای با ابرهای فلزی کشف شد

محققان سیاره فراخورشیدی با چرخه آب عجیب و غریب و ابرهای فلزی کشف کرده‌اند.
سیلره

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از تک اکسپلوریست، یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل واضح‌ترین تصویر را از سوی تاریک یک «مشتری داغ» به دست آورد، این سیاره فراخورشیدی که «واسپ ۱۲۱ بی» نام دارد، در فاصله ۸۵۵ سال نوری از زمین قرار گرفته است و از نظر جزر و مدی به ستاره خود قفل شده است. در نتیجه این امر این سیاره یک نیمکره سرد و یک نیمکره گرم دارد.

مشتری داغ یا سیاره تفتید نوعی سیاره غیرخورشیدی است. این سیاره گازی در ابعاد سیاره مشتری یا بزرگ‌تر هستند و فاصله کمی با ستاره خود دارند. دلیل نام‌گذاری آنها دمای بسیار بالای این سیارات است. گروه تحقیقاتی با ترکیب داده‌های به دست آمده از نیمکره‌های شب و روز این سیاره، شرایط اتمسفری غیرمعمول یک سیاره فراخورشیدی را نیز بررسی کردند. این تجزیه و تحلیل‌ها نمای دقیقی از جو جهانی یک سیاره فراخورشیدی به ارمغان آورده است.

اخترشناسان همچنین اولین اندازه‌گیری‌های دقیق از چرخه آب عجیب و غریب این سیاره فراخورشیدی را انجام داده‌اند. دانشمندان تبخیر فلزات و مواد معدنی موجود در هوا و باران یاقوت سرخ و یاقوت کبود در سمت سردتر را نیز بررسی کردند. واسپ ۱۲۱ بی یک گول گازی عظیم است که اندازه آن دو برابر مشتری است. این مشتری فوق‌العاده داغ یکی از کوتاه‌ترین مدارهای کشف‌شده را دارد. این سیاره طی ۳۰ ساعت به دور ستاره خود می‌چرخد.

این سیاره از نظر جز و مدی به ستاره خود وابسته است، به گونه‌ای که طرف رو به ستاره و روز آن به طور دائم در حال برشته شدن است. از سوی دیگر سمت تاریک این سیاره همواره به سوی فضا قرار دارد. ابرهای این سیاره فراخورشیدی نیز از آهن، منیزیم، کروم و وانادیم تشکیل شده است.

انتهای پیام/۴۰۲۱