دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 بهمن 1394 - 08:30

ساخت سنسور فشار منعطف از نانوفیبر

محققان ژاپنی موفق به ساخت سنسور فشار قابل انعطافی شدند که می‌تواند در غربالگری سرطان سینه بسیار موثر واقع شود.
کد خبر : 64149

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از GizMag، سنسورهای فشاری که در حال حاضر از آنها استفاده می‌شود به قدر کافی منعطف هستند تا در هنگام متصل شدن به سطوح ناصاف، مانند پوست انسان، کم و بیش تاثیر داشته باشند. هرچند، پس از یکبار قرار گرفتن تحت فشار قابل توجهی این سنسورها دیگر قادر نیستند به دقت تغییرات اعمال فشار را پیگیری کنند. حالا محققان از دانشگاه توکیو سنسور فشار جدیدی ساخته‌اند که انتخابی همه فن حریف شمرده می‌شود. این سنسور که بسیار نازکتر از رقبای خود است، حتی هنگام پیچش و خمش روی شعاعی بسیار کوچک، می‌تواند همچنان فشار وارده را حس کند.


این سنسور نانوفیبر جدید قادر به اندازه گیری توزیع فشار بر سطوح مدور است، همچنین این سنسور می‌تواند دقت عمل خود را در هنگام خمیدگی به دور شعاعی به ضخامت 80 میکرومتر، که دو برابر عرض یک تار موی انسان است، نیز حفظ کند.


سنسور نانو فیبریک دارای 144 نقطه فشار است و تنها 8 میکرومتر ضخامت دارد. این در حالی است که حداقل ضخامت سنسورهای فشار که در حال حاضر تولید می‌شوند، کسری از 100 میکرومتر است.


محققان برای ساخت این وسیله، ترکیبی از نانولوله‌های کربنی، گرافن و یک پلیمر کشسان را استفاده کرده تا نانوفیبرهای بسیار کوچک، برای اندازه گیری قطر 300 تا 700 نانومتر، را فرم دهند. این امر باعث شد که موفق به شکل‌دهی یک ساختار نازک، سبک و شفاف شوند.


این تیم پژوهشی، دستگاه خود را روی یک رگ خونی مصنوعی، محلی که قادر به تشخیص تغییرات فشار بسیار کوچک و سرعت انتشار فشار باشد، آزمایش کرده‌اند.


در حالی که این تکنولوژی قبل از ارائه به دنیای پزشکی نیاز به آزمایش و بررسی‌های بیشتری دارد اما تیم تحقیقاتی معتقدند که این وسیله تاثیر بسزایی در جامعه بهداشت و درمان دارد. برای مثال، با استفاده از این فناوری میتوان دستکش‌های لاستیکی حساس به فشاری را برای تشخیص تومور ساخت که امکان غربالگری فیزیکی سرطان سینه را فراهم می‌کند.


مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته