دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 بهمن 1400 - 19:02
حجت‌الاسلام خسرو پناه:

توفیقی در شهرسازی به سبک ایرانی اسلامی نداشته‌ایم/ شورای شهر باید به موضوعات معماری آشنا باشد

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در همایش ملی انقلاب اسلامی آینده و افق تمدنی با اشاره به لزوم تشکیل شورای معماری ایرانی اسلامی، گفت: متأسفانه در انتخاب اعضای شورای شهر دقت لازم صورت نمی‌گیرد و این افراد در معماری ایرانی اسلامی تخصص کافی ندارند.
کد خبر : 641096
عبدالحسین خسروپناه



به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده در پژوهشگاه شهید صدر دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران با حضور تعدادی از اساتید، اندیشمندان و صاحب‌نظران این حوزه عصر امروز ۲۳ بهمن‌ماه به دو صورت حضوری و مجازی برگزار شد.


در این مراسم حجت‌الاسلام عبدالحسین خسرو پناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تبریک ایام دهه فجر انقلاب اسلامی و میلاد امام جواد (ع) با اشاره به اینکه شهر ایرانی اسلامی تعریف، ویژگی و آثاری دارد، بیان کرد: محققین حوزه معماری ایرانی اسلامی در پژوهشی، بافت‌های قدیمی مانند بازارهای سنتی برخی شهرهای ایران را با روشی میدانی، کمی و کیفی مورد بررسی قرار داده‌اند و نتیجه آن شگفت‌انگیز است زیرا در شهرسازی‌های قدیم ایران، مسجد در مرکز شهر و بازار در حول مسجد بنا می‌شد و اطراف بازار را خانه‌های مسکونی قرار می‌دادند؛ یعنی به‌گونه‌ای محله محوری سنگ بنای معماری شهرهای قدیم بوده است و علاوه بر آن در این شهرسازی‌ها حتی برای سکونت پرندگان شهر هم فضا و مکان مد نظر قرار می‌گرفته به‌گونه‌ای که حتی چیدمان آجرهای ساختمان برای زیست پرندگان مورد توجه بوده است.


وی ادامه داد: مسئله توجه به حقوق حیوانات در شرایط امروز جامعه، مغفول مانده و فقط به شکل شعارگونه مورد توجه افراد است. حال باید پرسید با این تحولات شدید در دنیای مدرن چه استفاده‌ای از امتیازات معماری ایرانی و اسلامی برد؟ در روایات اسلامی توصیه به توسعه عرضی شهرها شده است و نه توسعه طولی و ارتفاع ساختمان‌ها اما آنچه امروز در تهران و سایر شهرهای ایران اتفاق افتاده است، خلاف روایات و توصیه‌های دینی عمل شده است.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نظام همسایگی در شهرسازی اسلامی و محوریت انسانی باید مورد نظر قرار بگیرد، افزود: در حوزه معرفتی تحقیقات ارزنده‌ای انجام شده است لذا سؤال اینجاست که با وجود این حجم از دانشکده‌های معماری و فارغ‌التحصیلان این رشته، چرا وضعیت شهرسازی به سبک ایرانی اسلامی انجام‌نشده و توفیقی نیز به دست نیاورده‌ایم.


خسرو پناه در ادامه با تأکید بر اینکه وجود شورای عالی شهر ایرانی اسلامی بیش از هر زمان دیگری لازم و ضروری است، عنوان کرد: با تأسیس شورای عالی شهر ایرانی اسلامی می‌توان سیاست‌گذاری صحیحی بر مبنای حکمت و معرفت اسلامی ایجاد کرد و در مرحله بعد بر اساس آن تنظیم‌گری و گفتمان سازی انجام داد.


این مقام مسئول با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی صحیح از الگوی شهرسازی ایرانی اسلامی در همه جوانب فرهنگی و اجتماعی کشور، اظهار کرد: در جشنواره فیلم فجر بیش از ۲۲ فیلم مورد پذیرش قرار می‌گیرد که در اغلب این فیلم‌ها، منازل و مناطق قدیمی شهرها به‌شدت ناسالم، مخروبه و پر از معتاد نشان داده می‌شود اما بخش‌های شمال شهر بسیار زیبا و تمیز نمایش داده می‌شوند پس یک جنبه از الگوسازی معماری ایرانی اسلامی توجه به همین فرهنگ‌سازی‌ها است.


وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه قانون‌گذاری و شهرداری نیز ضعف قانون وجود دارد، بیان کرد: کسانی که به‌عنوان اعضای شورای شهر کاندید و انتخاب می‌شوند، باید در مبحث معماری و شهرسازی معرفت و تخصص داشته باشند زیرا حضور افراد ناآگاه و غیرمتخصص در شهرداری و شورای شهر باعث معضلات شدیدی در این سال‌ها شده است زیرا تصمیمات غلط تعدادی از آن‌ها باعث تجاوز به حریم رودخانه‌ها و ساخت‌وساز در محیط‌زیست شده است که آثار نامطلوب و بحرانی این تصمیمات محرز است.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه شرط لازم تمدن سازی، حکمرانی است، بیان کرد: شهردار بخشی از حکومت است و در گام دوم انقلاب اسلامی باید به سمت حکمرانی ایرانی اسلامی حرکت کنیم و یکی از شرایط آن، تسهیلگری قانونی است و اگر مسئولین دغدغه داشته باشند باید موضوع حکمرانی ایرانی اسلامی را احیا و پیگیری کنند.


خسرو پناه با اشاره به اینکه احزاب کشور فقط به دو گروه اصلاح‌طلب و اصول‌گرا تقسیم شده و مرامنامه‌ای هم ندارند، عنوان کرد: پرسش‌گری از مسئولان و تخطی قانونی در کشور از جمله وظایف احزاب است که امروز دیگر کارکردی نداشته و احساس مسئولیت ندارند.


وی در پایان با تأکید بر اینکه یکی از دلایل و مشکلات به وجود آمده در حوزه مسکن، وجود خانه ۲ های مسکونی خالی است، اظهار کرد: نبود نظارت کافی و لابی‌گری‌های عده‌ای سودجو در حوزه مسکن باعث تقاضای بالا در مقابل عرضه کم مسکن است که باعث مشکلات و قیمت‌گذاری‌های غیرمنطقی در حوزه مسکن کشور شده است و باید هر چه زودتر نسبت به رفع آن اقدامات مؤثری صورت پذیرد.


توفیقی در شهرسازی به سبک ایرانی اسلامی نداشته‌ایم/ شورای شهر باید به موضوعات معماری آشنا باشد


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته