دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مریم قربانی‌نیا *

مصائب جشنواره فیلم فجر برای خبرنگاران

خبرنگاران سینمایی که در ایام جشنواره فیلم فجر باید در برج میلاد مستقر شوند و اخبار این رویداد بزرگ فرهنگی را منتشر کنند، پس از اعلام برنامه‌های کاخ جشنواره با مشکلات متعددی مواجه شده‌اند که نشان از بی‌توجهی مسئولان نسبت به فراهم کردن شرایط استاندارد برای خبرنگاران این عرصه دارد.
کد خبر : 63944

این روزها که در آستانه بزرگ‌ترین رویداد سینمایی سینمایی هستیم، یکی از مشکلات و دغدغه‌های اصلی اهالی رسانه شرایط مکانی است به نام کاخ جشنواره که محلی به منظور نمایش آثار و برگزاری نشست‌های نقد و بررسی برای اهالی رسانه، منتقدان، عوامل فیلم‌ها و مدیران سینما در مرکز همایش‌های برج میلاد است.


برج میلاد که در موقعیتی میان 4 اتوبان واقع شده، شرایط خاصی دارد که بدون داشتن وسیله نقلیه شخصی و یا استفاده از وسایل نقلیه آژانس برج هیچ راه دسترسی به هیچ نقطه‌ای از شهر تهران ندارد.


پس از انتشار جدول برنامه‌های نمایش آثار جشنواره در دومین نشست رسانه‌ای این رویداد، مشخص شد که بر اساس برنامه‌ریزی عجیب ستاد برگزاری این دوره، ساعات صبح تا ظهر برای نشست فیلم‌هایی که روز قبل به نمایش درآمده‌اند، در نظر گرفته شده و نمایش فیلم‌ها از ساعت ۱۴:۳۰ با فیلم‌های مستند آغاز می‌شود؛ سانس دوم که ساعت 16 شروع می‌شود نیز متعلق به فیلم‌های بخش هنر و تجربه است و نمایش فیلم‌های بخش سودای سیمرغ و نگاه نو که به نوعی مهم‌ترین فیلم‌های جشنواره هستند و دیدن آنها برای اهالی رسانه و منتقدان ضروری است، از ساعت ۱۸:۳۰ آغاز می‌شود و تا پاسی از شب ادامه دارد؛ به گونه‌ای که در 6 شب از ایام جشنواره ساعت 22:30 و 4 فیلم مهم «لانتوری»، «رسوایی 2»، «یتیم‌خانه ایران» و اژدها وارد می‌شود نیز ساعت 24 آخرین سانس نمایش آثار آغاز می‌شود که البته تجربه سال‌های قبل نشان داده که فیلم‌ها راس ساعت مذکور آغاز نمی‌شوند. در حالی که خبرنگاران باید صبح‌ روز بعد هم دوباره به برج میلاد بازگردند تا بتوانند نشست‌های نقد و بررسی آثار را پوشش دهند.


حال نکته قابل توجه این است که وقتی در بهترین شرایط فیلم‌ها ساعت 24 یا در برخی موارد 2 نیمه شب تمام می‌شود، خبرنگارانی که لااقل نیمی از آنها را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، چگونه باید خود را به منازلشان برسانند؟ چه کسی مسئولیت آنها را بر عهده می‌گیرد و تضمین می‌کند که این افراد در آن ساعت از نیمه شب بدون مشکل و خطری به مقصد خود برسند؟


آیا کسانی که مسئولیت این برنامه‌ریزی را داشتند به این نکات اندیشیده‌اند و برایشان بی اهمیت بوده؟ یا به طور کلی متوجه چنین مساله‌ای نبوده‌اند؟!


البته علاوه بر این، مشکلات دیگری از جمله تداخل اکران آثار در کاخ رسانه‌ها (برج میلاد) و کاخ مردمی جشنواره (پردیس ملت) که عوامل اصلی و بازیگران فیلم‌ها باید در هر دو برنامه حضور داشته باشند و از سوی دیگر نشست‌های نقد و بررسی آثار که روز بعد از اکران برگزار می‌شود نیز مستلزم حضور عواملی است که علاوه بر اینکه ممکن است در پروژه دیگری مشغول کار باشند، ناچارند در این ایام از این سالن به آن سالن بروند.


همچنین 4 فیلم «نفس» ساخته نرگس آبیار، «متولد 65» ساخته مجید توکلی، «زاپاس» ساخته برزو نیک‌نژاد، «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان که پنج‌شنبه شب در کاخ جشنواره به نمایش درمی‌آیند و به نشست نقد و بررسی آنها باید صبح فردا (جمعه) برگزار شود این موقعیت را از دست می‌دهند زیرا صبح جمعه به دلیل برگزاری نماز جمعه امکان برگزاری نشست میسر نیست.


علاوه بر این فیلم‌های «سیانور» ساخته بهروز شعیبی، «به دنیا آمدن» ساخته محسن عبدالوهاب و «هفت ماهگی» ساخته هاتف علیمردانی نیز چهارشنه شب (21 بهمن ماه) اکران می‌شوند و طبیعتا نشست‌های نقد و بررسی آنها باید صبح 22 بهمن همزمان با مراسم راهپیمایی برگزار شود که قطعا چنین چیزی غیر ممکن است.


این مسائل که طی روزهای اخیر از طریق برخی رسانه‌ها به صورت رسمی منتشر شده و همچنین در فضاهای مجازی و به ویژه گروه‌های تلگرامی به شدت و بارها مورد اعتراض از سوی خبرنگاران واقع شده و خواستار رسیدگی از سوی تصمیم‌گیرندگان برای این مساله شده‌اند، اما تا کنون هیج واکنشی از سوی مسئولین امر را در پی نداشته است.


* خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری آنا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته