دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 بهمن 1400 - 14:37
از سوی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری ارائه می‌شود؛

برنامه راهبردی توسعه استان در بخش راه و شهرسازی

برنامه راهبردی توسعه استان در بخش راه و شهرسازی از سوی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری ارائه می‌شود.
کد خبر : 638987
نشست آمایش سرزمین

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، نشست استقرار و پیاده‌سازی آمایش سرزمین از ایده تا اجرا توسط این مرکز برگزار شد.


فاطمه حمیدیان، رئیس مرکز توسعه سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی به عنوان طراح محتوایی این نشست یکی از اصلی‌ترین مباحث را اهمیت لوجستیک و کوریدورهای شمال و جنوب کشور دانست و گفت: حتی کشورهای روسیه و هند بارها درخواست همکاری برای کوریدورهای شمال و جنوب را مطرح کرده‌اند.


حمیدیان، در این نشست خواستار این موضوع شد که سازمان برنامه و بودجه کشور دستورالعملی را صادر کند تا نماینده آمایش در وزارت راه و شهرسازی باشد. مسیر اصلی استقرار و پیاده‌سازی پروتکل‌های تعاملی با وزارت راه‌ و شهرسازی داشته باشیم که مهم‌ترین بحث آن الزامات تحقق سند است.


رئیس مرکز توسعه سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی در این نشست کارشناسی، به نقش مهم جهاد کشاورزی در مناطق آمایشی اشاره کرد و خواستار انجام پایلوت و تجربه پیاده‌سازی در وزارت راه و شهرسازی برای نمونه شد.


مهرداد کاشف، رئیس گروه پژوهشی آمایش سرزمین بیان کرد: آمایش در ۲۵ جلسه با تعامل مهم دستگاه تصویب شده و مورد تایید سران قرار گرفته است و باید استقرار و پیامدهایی که آن را دشوار و سخت کرده است حل کنیم. یکی دیگر از بحث‌های مهم استقرار است. تدوین و انطباق اسناد آمایش استانی، منطقه‌ای، از برنامه‌های توسعه با سند ملی آمایش سرزمین است.


وی افزود: ماموریت‌های اصلی آمایش سرزمین شامل ۳ بخش آینده‌نگری، سیاست‌گذاری و فرصت‌سازی توسعه سرزمین است. مهم‌ترین نتایج مطالعه (محورهای اصلی) سند ملی و استانی آمایش سرزمین به چهار بخش سند راهبردی (چشم‌انداز و ماموری، اهداف و نقش‌ها، راهبردها)، سند اجرایی (سیاست‌ها، اولویت‌های اجرایی)، برنامه‌های اجرایی و نقشه استاندارد را شامل می‌شود.


در پایان نشست حمیدیان از شورای عالی درخواست کرد که موضوع استقرار و پیاده‌سازی در وزارت راه و شهرسازی صورت گیرد.


این نشست به همت گروه پژوهشی آمایش سرزمین مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری با حضور سیدمهدی پاکذات، سرپرست مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، مدیران پژوهشی و صاحب‌نظران متعددی به شیوه حضوری برگزار شد.


انتهای پیام/۱۰۴/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته