استفاده از ظرفیت کنشگران در لایههای مختلف فرهنگ
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از وزارت علوم، عبدالحسین کلانتری در جلسه هماندیشی با استادان دانشگاه شیراز اظهار کرد: دانشگاه شیراز باید معین دانشگاههای منطقه باشد و به کارهای آنها بهمنظور دهد و به نوعی نقش ستادی خود را در این عرصه به خوبی ایفا کند.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: حوزه فرهنگ حوزه پیچیدهای است. در تعریفی که از فرهنگ دارند گاهی به سختترین لایهای ارجاع داده میشود که میتواند هسته تمدنی جوامع باشد یا سطحی که به رفتار ارجاع داده میشود.
وی عنوان کرد: تمام کارهایی که روزانه انجام میدهیم از جمله باورها، لباس پوشیدن، اسطورهها، لالاییها و غیره هر کدام لایههایی از فرهنگ هستند و وقتی میگوییم، میخواهیم کار فرهنگی انجام دهیم باید در نظر بگیرم که کدامیک از این لایهها را مورد توجه قرار خواهیم داد. مقوله تأثیرگذاری همواره در میان اهالی فرهنگ مطرح بوده است. اما دوگانگیها باتلاقی است که به سادگی نمیتوانیم از آن نجات پیدا کنیم ما سعی کردیم از این دوگانگیها فراتر برویم.
کلانتری گفت: باید از ظرفیت کنشگران موثر در لایههای مختلف مقوله پیچیده فرهنگ استفاده کنیم و از ثمرات کارهای دانشجویان و استادان در این عرصه بهره ببریم. ما بحث صنایع خلاق فرهنگی را داریم و فناوریها به شدت در باورها، رفتارها و اعتقادات ما تأثیرگذار است.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: سبک زندگی به نوعی فرارفتن از دوگانهها است و شیوه زندگی در واقع رفتارهای نزدیک به باور را دارد که ادبیات دینی این موضوع را تایید میکند. در واقع ادبیات دینی ما به رفتارها اهمیت میدهد چراکه رفتارها باورساز هستند.
وی اظهار کرد: باید از این چندگانگیها فراتر برویم اما این نگرانی وجود دارد که به نتیجه نرسیم. میبایست متناسب با ظرفیتهایی که در این عرصه وجود دارد فضاهایی را فراهم کنیم. در واقع دانشگاه شیراز در لایههای مختلف پتانسیل و استاندارهای لازم را برای نقش آفرینی در این عرصه دارد.
این مقام مسئول اعلام کرد: توجه به فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی استادان دانشگاه هم از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید فعالیتهای استادان در این زمینه دیده شود. وزیر علوم هم عنایت ویژهای به این موضوع دارند و امید داریم از ظرفیت استادان دانشگاه در این زمینه بیش از پیش بهره ببریم و تنها به برگزاری دورههای مهارتافزایی اکتفا نکنیم.
انتهای پیام/۱۰۴/
انتهای پیام/