دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 بهمن 1400 - 11:01
در واحد علوم و تحقیقات؛

نشست «بررسی امنیت آب از ابعاد مختلف در ایران» برگزار شد

کرسی آزاد اندیشی «بررسی امنیت آب از ابعاد مختلف در ایران» در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.
کد خبر : 638913
امنیت آب



به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از واحد علوم و تحقیقات، کرسی آزاد اندیشی«بررسی امنیت آب از ابعاد مختلف در ایران» با حضور دانشجویان گروه تخصصی علوم و مهندسی آب، مسئولان دانشکده علوم کشاورزی و با همکاری اداره فرهنگی و دانشجویی در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.


بر اساس این گزارش این نشست با حضور مهدی سرائی تبریزی، عضو هیئت‌علمی علوم و مهندسی آب در این واحد، به عنوان مجری این کرسی آزاداندیشی برگزار شد. محورهای مورد بحث در این کرسی شامل این مباحث بود که آنچه امروزه به عنوان مفهوم امنیت آب و توسعه پایدار مطرح است، تنها به مباحث مربوط به محیط زیستی تأکید دارد و توجهی به سه رکن اساسی آن یعنی اقتصاد و مدیریت مالی، محیط زیست و پایداری اجتماعی نهادی نشده است و این عدم شناخت همه جانبه توسعه پایدار بر اساس فرآیندهای مدیریت به هم پیوسته منابع آب، می‌تواند امنیت آبی کشور را از جوانب مختلف دچار چالش کند.


همچنین مباحث مطروحه از سوی موافقان، منتقدان و صاحبنظران در این کرسی مورد تأکید قرار گرفت که در ابتدا باید پیش فرض‌ها و مفاهیم پایه‌ای مهندسی آب باز تعریف شوند و یا سناریوهای مدیریت منابع آب اثربخش که می‌تواند به صورت همه‌جانبه و همزمان به مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و زیست محیطی بپردازد، توجه ویژه‌ای شود. این پیش فرض‌ها عبارتند از نگاه فراملی به قوانین آبی، توجه به راهکارهای اثربخش برای تکمیل حدود ۲۷ هزار پروژه‌ آبی ناتمام و ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاران و مشارکت صد درصدی بهره‌برداران در پروژه‌های آبی است.


لازم به ذکر است در این نشست به مواردی چون عوامل اصلی تهدید کننده امنیت آبی شامل توسعه منطقه‌ای ناپایدار با بهره‌برداری بیش از توان اکولوژیکی هر منطقه، بی توجهی به پروژه‌های آبی ناتمام در سطح کشور، کم توجهی به رشته‌های بین‌رشته‌ای استراتژیک همانند علوم و مهندسی آب در خوشه‌های کاربردی جامعه شناسی آب، حقوق آب، حکمرانی آب، دیپلماسی آب، هیدرو انفورماتیک، مهندسی رودخانه و اکوسیستم‌های آبی و ... اشاره شد.


بر این اساس در این کرسی آزاداندیشی عنوان شد؛ عدم فرهنگ‌سازی و معرفی این رشته‌های بین‌رشته‌ای به نحو مطلوب در بین دانش‌آموزان و دانشجویان علاقه‌مند، منتج به تولید صرفاً دانش‌آموخته غیر مولد شده است.


همچنین در این نشست، به مفهوم امنیت آبی، عوامل تهدیدکننده امنیت آبی در ایران، نقطه تعادل بین امنیت آبی در کاربری کشاورزی، امنیت غذایی، شرب، بهداشت، صنعت و محیط‌زیست، راهکارهایی برای تقویت امنیت آبی کشور، چگونگی حل و فصل تنش‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، زیست محیطی داخل کشور بر سر منابع آبی بین ذینفعان بالادست و پایین دست حوضه رودخانه از طریق ایجاد اعتمادسازی، همکاری و سازش پرداخته شد.


گفتنی است در ادامه نشست، سیدمرتضی موسوی، هادی عاقبت‌بخیر و منصوره‌ میرزایی از دانشجویان دکتری مهندسی منابع آب این واحد دانشگاهی، چالش‌ها و مشکلات منابع آبی در کشور را از جنبه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیست‌محیطی و سیاسی مورد بحث و بررسی قرار دادند.


انتهای پیام/۴۱۶۷/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته