غفلت از مخاطرات سوخت و ادامه رویکردهای فعلی رسانهای، بحرانزا است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا اکبر نصراللهی در نخستین کارگروه مدیریت بحران در عرصه خبر و اطلاع رسانی در پالایشگاه لاوان گفت: روابط عمومیها هم بر بحرانها اثر میگذارند و هم از آنان اثر میپذیرند بنابراین فراز و فرود و نتایج حاصل از بحرانها تا حد بسیار زیادی، تابع عملکرد روابط عمومیها، نوع رویکردها و راهبردهای اتخاذ شده و نحوه مدیریت رسانهای بحران است.
وی با اشاره به سخنان اخیر مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در مورد افزایش مصرف سوخت، توجه همزمان به واقعی کردن قیمت سوخت و استاندارسازی خودروها و هزینه ۵۰ تا ۶۰ درصدی هزینه جایگاهدار، کارمزد توزیع و نرخ حمل و نقل گفت: روابط عمومیها باید با استفاده بهموقع، هنرمندانه و حداکثری از ظرفیتهای رسانهها و پرداخت روندی، موضوعات راهبردی سوخت را برای مردم، نمایندگان مجلس و سایر مسئولان توصیف و تبیین و عواقب بی توجهی یا کم توجهی به این موارد را تشریح کنند.
نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانههای حرفهای افزود: تحول و ایجاد اجماع در مورد مدیریت سوخت و مصرف بهینه آن را، به تشکیل ائتلاف راهنما متشکل از مسئولان و رسانهها، انتقال چشمانداز به ذینفعان، توجه منصفانه و صادقانه به همه ابعاد موضوع، جلب همکاری و مشارکت مردم و ایجاد پیروزیهای کوتاه مدت مشروط دانست و افزود: در صورت تدوین و اجرای الگوی استراژیک رسانهای، داشتن پیوست رسانهای در موضوعات راهبردی و داشتن روایت اول میتوان از تبدیل مخاطرات سوخت به بحران جلوگیری کرد.
نصراللهی همچنین با هشدار به روابط عمومیها و رسانهها در پرداخت به موضوعات کلان ملی مثل سوخت گفت: ادامه رویکردهای رویدادی، کمی و سنتی و راهبردهای انفعالی و واکنشی در پوشش رسانهای انرژی، طرح مشکل به جای حل مشکل، تاخیر در شروع و تعجیل در پایان، غلبه شعارمحوری بر تحلیل محوری، مخاطرات تولید و مصرفت سوخت را به بحران تبدیل خواهد کرد.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با نقد عملکرد مسئولان در بحرانها، غفلت مسئولان از مخاطرات و بحرانهای کشور بهویژه بحرانهای نوظهور، انکار و تقلیل و تخفیف نقش رسانهها در مخاطرات و بحرانها و اطلاع رسانی دیرهنگام، نامناسب و متعارض، بحرانزا و اعتماد زدا است.
وی افزود: یکی اشکالات پرتکرار و همیشگی در بحرانها از جمله زلزله ازگله،اعتراضات و شورشهای بنزینی آبان ۱۳۹۸ و حمله سایبری ۵ آبان ۱۴۰۰، اظهارنظرهای افراد مختلف و تعارض در اطلاع رسانی است.
نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانههای حرفهای با تشریح نتایج تحقیقات خود در مورد آتش سوزیهای مجتمعهای پتروشیمی در سال ۹۵ گفت: فقط در ۶ ماهه اول سال ۹۵، 12 آتش سوزی در پتروشیمیها اتفاق افتاد و بررسیهای من نشان داده است بیش از ۲۰ مرجع از نمایندگان مجلس، استاندار و فرماندار در مورد یک موضوع تخصصی اطلاعرسانی متعارض داشتند.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: تعارض در اطلاع رسانی در بحرانها، تعرض به امنیت روحی و روانی مردم است و باید در حوادث و بحرانها، سخنگوی متخصص و مرتبط، با درک آرایش جدید رسانهای و نیاز مردم و رسانهها به اطلاعات و اخبار، وقایع را مسئولانه و بهموقع اطلاع رسانی کند.
وی در پایان با اشاره به تعدد و تنوع بازیگران رسانهای، خروج کنشگری رسانهای از انحصار و شیوهها و ابزاریهای پیچیده مدیریت پیام، گفت: موفقیت در مدیریت مخاطرات و بحرانها به درک تحولات رسانهای، تغییر مصرف و منابع رسانهای مردم، پررنگ شدن نقش شبکههای اجتماعی بموازات کم اثر شدن نقش رسانههای سنتی و داشتن برنامه استراتژیک با توجه به پدیده ارتباط جمعی شخصی است .
گفتنی است، نصراللهی در نخستین کارگروه مدیریت بحران در عرصه خبر و اطلاع رسان همچنین مدل بومی مدیریت بحران و بایستهها و نبایستههای آن در مراحل مختلف برای مدیران روابط عمومی شرکتهای پالایشی و تابعه تشریح کرد.
انتهای پیام/۴۱۲۷
انتهای پیام/