دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 بهمن 1394 - 11:35

تا سال 2050 بیشتر از ماهی، پلاستیک در اقیانوس‌ها خواهیم داشت

براساس گزارش جدید مجمع جهانی اقتصاد، تا 35 سال آینده، تعداد زباله‌های پلاستیکی در اقیانوس‌ها از تعداد ماهی‌ها پیشی خواهد گرفت.
کد خبر : 63688

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از ScienceAlert، گزارش جدید مجمع جهانی اقتصاد حاکی بر این است که تقریبا یک‌سوم تمام پلاستیک‌هایی که در جهان تولید شده، وارد محیط زیست‌مان شده است و از این میزان، حجم بیشترش راهی اقیانوس‌ها شده است؛ جایی که در آن جانوران دریایی اغذیه می‌شوند و این مواد وارد بدن آنها می‌شوند و مشکلات عدیده‌ای به وجود می‌آورند.


البته خبر خوب در این اجلاس در داووس، این بود که فراخوانی برای ارائه راهکارهای لازم برای بازیافت و حل مشکل پلاستیک اعلام شد و برخی حضار گفتند که باید هر چه سریع‌تر تحولی در اکوسیستم پلاستیک صنعتی ایجاد کرد و روش استفاده از پلاستیک را در زندگی روزمره تغییر داد.



میزان پلاستیک موجود در اقیانوس‌ها حدود 150 میلیون تن برآورد شده و بر اساس این گزارش، تولید پلاستیک تا 20 سال آینده حدود دو برابر افزایش خواهد داشت. در واقع، این میزان از سال 1964 میلادی تاکنون حدود 20 برابر بیشتر شده است.


دور ریختن ضایعات پلاستیکی به درون اقیانوس‌ها تا سال 2025 هر سال 4/8 درصد افزایش می‌یابد و این میزان بین سال‌های 2025 تا 2050 حدود 3 درصد کاهش خواهد داشت.


از آنجاکه مجموع تمامی ماهی‌های دریا حدود 1000 میلیون تن است و با فرض اینکه این میزان در دهه‌های آینده افزایش یا کاهش نخواهند داشت، می‌‌توان نتیجه‌گیری کرد که در سال 2025 میلادی، در اقیانوس‌ها 250 میلیون تن پلاستیک وجود خواهد داشت و با این حساب، نسبت میزان مواد پلاستیکی به تعداد ماهی‌ها تقریبا یک به سه خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته