دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در همایش «عقلانیت و معنویت با رویکرد فرهنگی» مطرح شد

آیت‌الله موسوی بجنوردی: دعا کنید خداوند عظمت و قدرت دانشگاه آزاد را حفظ کند

رئیس پژوهشکده امام خمینی گفت: باید با تمام وجود انقلاب را حفظ کنیم و اجازه ندهیم که نا‌محرمان وارد نظاممان شوند. باید خط امام را زنده نگه داریم زیرا خط امام خط اسلام، ائمه و تشیع است و از برکات این انقلاب است که دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۶۱ به وجود آمد.
کد خبر : 6353

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، آیت الله موسوی بجنوردی در همایش ملی قرآن با عنوان «عقلانیت و معنویت با رویکرد فرهنگی» با اشاره به اینکه معجره های پیامبران متناسب با جامعه آن زمان بود اظهار داشت: حضرت ابراهیم با وجود بحران قانون در آن زمان حرکت خدا را ثابت کرد و حرکت ستاره، ماه و خورشید را نامناسب دید و فرمود «خدای من کسی است که تمامی این پدیده‌ها را به وجود آورد».


وی در ادامه با یادآوری این نکته که در زمان حضرت موسی (ع) سحر و ساحری بیداد می‌کرد گفت: زمانی که معجزه حضرت موسی (ع) تمام چوب‌ها و طناب‌های ساحران را نابود کرد اولین کسانی که به حضرت موسی ایمان آوردند خود ساحران بودند.








زمانی که اعتقاد به پدید آورنده مخلوقات داشته باشیم فقط به قانون علیت اکتفا نمی‌کنیم آن زمان معنویت در فرد ایجاد می‌شود

معرف هر جامعه‌ای ادبیات آن جامعه است


آیت الله موسوی بجنوردی الهی شدن جامعه مصر را ماحصل رهنمودهای حضرت موسی دانست و افزود: معرف هر جامعه‌ای ادبیات آن جامعه است که نشان دهنده ترقی یا عقب افتادگی آن جامعه خواهد بود. هر چه در زمان و مدنیت به جلو پیش می‌رویم بسیاری از حقایق قرآن را بهتر متوجه می‌شویم. در واقع قرآن دریایی است که هر کس در حد خود می‌تواند از آن استفاده کند اما ائمه اطهار (ع) به عنوان قرآن ناطق بر حقایق اشراف کامل دارند.


وی در ادامه با بیان این نکته که جامعه غرب جامعه علیت است اظهار داشت: تفاوت جامعه غرب و اسلام این است که ما در عین حالی که قانون علیت را قبول داریم، در کنار آن معنویت را نیز تقویت می‌کنیم.


رئیس پژوهشکده امام خمینی با اشاره به اینکه اگر معنویت در انسان نهادینه شود کلمه «من» از بین می‌رود افزود: اعتقاد به یک قدرت بالا‌تر حالت معنویت در فرد به وجود می‌آورد و خودخواهی را از بین خواهد برد زمانی که اعتقاد به پدید آورنده مخلوقات داشته باشیم فقط به قانون علیت اکتفا نمی‌کنیم آن زمان معنویت در فرد ایجاد می‌شود.



انسان کامل حقیقت را می‌بیند


وی در ادامه با تاکید بر این که معنویت مساله بزرگی در جامعه است که جامعه را از خود خواهی، من پرستی و سماجت نجات می‌دهد گفت: حکومت‌های دیکتاتوری و استبدادی با خود خواهی شکل گرفته‌اند و کسی که تنها به قدرت علیت اعتقاد داشته باشد، خود خواه می‌شود. این شریفه را همیشه باید مد نظر قرار داد که «لا حول و لا قوة الا بالله»، همه ما وابسته به قدرت خداوند هستیم و با قدرت خداوند است که انسان کامل می‌شود.


وی افزود: انسان کامل حقیقت را می‌بیند. رسیدن به انسان کامل مراحل مختلفی دارد زیرا انسان جاهل و عالم با هم فرق دارند و انسان کامل به مرحله شهود می‌رسد.


بجنوردی در ادامه افزود: انسان هر اندازه به خداوند نزدیک‌تر باشد به معنویت بیشتری دست پیدا می‌کند و معنویت است که اعتقادات را استوار می‌کند.


وی در ادامه با ذکز این جمله که ما با جامعه غرب در مورد موضوع قانون علیت مشترکیم، گفت: اما معنویت جامعه غرب را از ما جدا می‌کند. آن‌ها معتقدند که رئالیست هستند. اگر جامعه غرب معنویت پیدا کند به قدرت خداوند دست پیدا خواهد کرد.


بجنوردی در ادامه به جنگ تحمیلی اشاره کرد و افزود: ما در جنگ دیدیدم که چگونه جوانان ما به میدان جنگ وارد شدند. امام (ره) جامعه‌ای که معنویت در آن کمرنگ بود را متحول ساخت.









دانشگاه آزاد در آن زمان جوانانی را که در کنکور رد می‌شدند و به گروه‌های منافق جذب می‌شدند را نجات داد زیرا زمانی که دانشگاه آزاد توسعه پیدا کرد جوانان دیگر به گروه منافقین جذب نمی‌شدند

امام (ره) بزرگ‌ترین خدمت را به مردم ایران کرد


رئیس پژوهشکده امام خمینی افزود: در آن زمان تمام جهان کفر از جمله شرق و غرب از عراق حمایت کردند اما به این دلیل که جوانان ما به اوج معنویت رسیدند آن‌ها را به زانو در آوردند و انقلاب ما پیروز شد و اینجا متوجه شدیم که یک انسان کامل در صورتی که در راس باشد چقدر می‌تواند برای جامعه مهم باشد. امام (ره) بزرگ‌ترین خدمت را به مردم ایران کرد.


وی در ادامه خطاب به حاضران گفت: باید با تمام وجود انقلاب را حفظ کنیم و اجازه ندهیم که نا‌محرمان وارد نظاممان شوند .باید خط امام را زنده نگه داریم زیرا خط امام خط اسلام، ائمه و تشیع است. از برکات این انقلاب است که دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۶۱ به وجود آمد.


وی در پایان به دوره مسئولیت خود در شورای عالی قضایی در دهه 60 اشاره و خاطر نشان کرد: به یاد دارم که در آن زمان شهید بهشتی، ‌امام (ره) و آیت الله هاشمی رفسنجانی شرکتی را تشکیل دادند که امروز این شرکت دانشگاه آزاد را به وجود آورده است که این دانشگاه در آن زمان، جوانانی را که در کنکور رد می‌شدند و به گروه‌های منافق جذب می‌شدند را نجات داد. زیرا زمانی که دانشگاه آزاد توسعه پیدا کرد جوانان دیگر به گروه منافقین جذب نمی‌شدند. دعا کنید خداوند عظمت و قدرت دانشگاه آزاد را برای ایران عزیز حفظ کند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته