فروش بنزین باید توسط بخش خصوصی صورت گیرد
یوسف حجت، استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تربیتمدرس و معاون سابق سازمان حفاظت محیطزیست، در گفتوگو با خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا در خصوص چالشهای پیشرو در بحث مقابله با آلودگی هوای شهر تهران، اظهار کرد: در بحث مقابله با آلودگی هوای تهران، یکی از راه حلها، استفاده از اوتوبوسهای برقی با کیفیت است که چنانچه توان ساخت آنها در داخل کشور وجود ندارد، این اتوبوسها را از دیگر کشورها خریداری کنیم. در پاسخ به اینکه این اتوبوسها را وارد نکنیم تا روی پای خود بایستیم دو راه حل وجود دارد. روی پای خود بایستیم و آلوده باشیم و هزینه کنیم و آلوده نباشیم. به اصطلاح نمیتوان خدا و خرما را باهم خواست. بلاخره باید یکجایی هزینه کنیم.
وی افزود: در مورد اینکه هزینههای مذکور دقیقاً باید در چه جاهایی صرف شود، باید گفت، هزینهها را در بحث اصلاح خودروهای دیزلی صرف کنیم. ۴ میلیون خودروی سواری داریم که باید از تردد آنها جلوگیری کنیم و با طرح ترافیک و انواع محدودیتها این ترددها را کاهش داده. البته بحثی که در مورد کاهش تردد مدنظر است شامل تاکسیها و کسانیکه از خودروها کسب رزق و روزی میکنند، نمیشود. یکی از نکات مهم در بحث آلودگی هوا این است که میزان تردد مردم در جادهها از 69 درصد به زیر 20 درصد رسیده که آماری فاجعه است. این آمار نشان از این واقعیت دارد که سفرهای مردم تنها به میزان کمتر از 20 درصد با حمل و نقل عمومی صورت میگیرد و 80 درصد با خودروهای شخصی صورت گرفته است که باید جلوی این موضوع گرفته شود.
حجت در ادامه خاطرنشان کرد: این درست است که شخص خود احساس رفاه کرده که با خودرو شخصی تردد کند ولی اگر میخواهیم هوایی پاک داشته باشیم باید از این احساسات دست برداشت. این موضوع هم بحثی فرهنگی و هم اقتصادی است. این واقعیت که از طرفی یارانههای کلان بر خرید خودروها و سوختشان تعلق میگیرد و از طرفی دیگر بر کاهش تردد تأکید میکنند تناقض دارد. باید مسائل فرهنگی و اقتصادی هماهنگ با یکدیگر باشند. اروپاییها بنزین را از ایران خریداری کرده و در زمان فروش به مردم خود مالیات هم به هزینه خرید آن اضافه میکنند.
استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تربیتمدرس در پایان تصریح کرد: بحث فروش بنزین باید توسط بخش خصوصی صورت گیرد که بنزین همچون سایر کالاها هرسال افزایش قیمت داشته باشد. زمانیکه هرکسی بخواهد ترددی در شهر داشته باشد، به این فکر میکند که مسیری را که میتواند با مترو و با هزینهای کم طی کرد چرا به میزان زیاد بخواهد هزینه بنزین دهد تا آن مسیر را طی کند. این مسائل باعث افزایش تقاضا و به تبع آن پیشرفت بخش خصوصی در خدماتدهی به مردم میشود.
انتهای پیام/
انتهای پیام/