ابزارهای دیجیتال یا ابزار خشونت کودکان؟/ از خلاقیت نسل جوان غافل نشویم
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، بیش از دو سال پس از آغاز همهگیری کرونا در سراسر جهان هنوز والدین ابهام زیادی در مورد تأثیر بازیهای دیجیتال بر سلامت جسمی و روانی کودکان خود دارند. قرنطینه خانگی به دلیل شیوع این بیماری همهگیر موجب شد دستگاههای دیجیتال نظیر گوشیهای هوشمند و تبلت به جزئی جداییناپذیر از زندگی کودکان تبدیل شود و میزان استفاده آنها از این دستگاهها تا حد بسیار زیادی افزایش یابد.
بیشتر بخوانید:
تحول در نظام آموزش کودکان با بازی/ میتوان با بازیهای رایانهای سطح یادگیری را افزایش داد
پرسش متداولی که بسیاری از والدین آنها مطرح میکنند قدرت تأثیرگذاری ابزارهای دیجیتال بر سلامت کودکان است. اگرچه گوشیهای هوشمند امروز به وسیلهای با کاربردهای متنوع در زندگی تبدیل شده ولی هنوز پدر و مادرهای زیادی در کشورهای مختلف نگران اثر سوء این ابزارها بر سلامت روحی فرزندان خود هستند. کارشناسان فناوری بارها به اهمیت بازیهای رایانهای و اثرگذاری آنها در زمینههای ارتباطگیری اجتماعی، شناخت نقاط قوت و روابط عاطفی اشاره کردهاند ولی هنوز پرسشهای پاسخ داده نشده متعددی در این حوزه وجود دارد و قطعاً پاسخ به آنها میتوان نگرانی میلیونها پدر و مادر را کاهش دهد.
دستگاههای دیجیتال هدیه مناسب برای کودکان است؟
با توجه به اینکه این روزها تقریباً بخش زیادی از سرگرمی کودکان محدود به بازی کردن با گوشی و تبلت شده است راهنمایی والدین و افزایش اطلاعات آنها در مورد تهدیدهای فضای مجازی و بازیهای رایانهای میتواند تا حد زیادی به جلوگیری از رفتارهای ناخوشایند و خشن در کودکان کمک کند. تعدادی از والدین معتقدند استفاده بیش از اندازه از ابزارهای دیجیتال موجب شده کودکان آنها خشن شوند و رفتارهای تهاجمی از خود نشان دهند. طبق بررسیهای انجامشده زمان زیادی که کودکان برای بازی کردن با ابزارهای دیجیتال صرف میکنند به رشد جسمی آنها آسیب میزند ولی هنوز دلیل علمی برای خشن شدن کودکان پس از بازی کردن با ابزارهای دیجیتال ارائه نشده است. درحقیقت چون کودکان مجبور هستند هنگام بازی کردن برای مدت طولانی در محلی ثابت بنشینند و تحرک کافی ندارند رشد طبیعی بدن دچار اختلال میشود.
ابزارهای دیجیتال مضر نیستند
مطالعه محققان دانشگاه کلرادو بولدر روی تعدادی از کودکان ۹ و ۱۰ ساله حاکی از آن است که استفاده کودکان تا پنج ساعت در روز از ابزارهای دیجیتال برای کودکان مضر نیست و به سلامت روانی آنها آسیبی نمیزند همچنین محققان مدعی هستند تعداد زیادی از بازیهای دیجیتال میتواند روابط اجتماعی کودکان را تقویت کند. در جریان این تحقیقات همچنین مشخص شد نوع نمایشگر مورد استفاده کودکان در میزان تأثیرگذاری آنها مؤثر است. به عنوان مثال گوشی هوشمند در مقایسه با تلویزیون اثرگذاری متفاوتی دارد و پلتفرمهای گوناگون نیز همین موضوع صادق است. توصیههای بینالمللی در مورد میزان استفاده کودکان از ابزارهای دیجیتال با توجه به سن کودک راهنمایی مناسب برای مدیریت رفتارهای کودکان در فضای مجازی است.
کارشناسان فناوری همچنین به والدین توصیه میکنند بازه زمانی مشخصی برای تماشا کردن تلویزیون، نشستن روی صندلی به منظور بازی رایانهای و انجام فعالیتهای بدنی برای کودکان تعیین کرده تا علاوه بر حفظ سلامتی جسمی به ارتقای سطح ارتباطات اجتماعی فرزندان خود نیز کمک کنند. در حقیقت محققان از والدین میخواهند به جای محدود کردن کودکان آنها را برای حضور پررنگ در زندگی مدرن آماده کرده و به فرزندان خود کمک کنند تا از ابزارهای دیجیتال برای تقویت استعدادهایشان استفاده کنند. تشخیص مدت زمان مناسب برای استفاده از ابزارهای دیجیتال و نوع پلتفرم یا اسباببازی دیجیتال کلیدیترین نکات در هدایت کودکان برای استفاده مفید از دستگاههایی مثل گوشیهای هوشمند است.
محدودیتهای سنی برای استفاده از ابزارهای دیجیتال
گروههای تحقیقاتی در کشورهای مختلف پس از انجام آزمایشهای گسترده محدودیت استفاده از دستگاههای دیجیتال برای کودکان در سنین مختلف را تعیین و در رسانههای بینالمللی منتشر کردند. بر همین اساس تنها روش توصیهشده برای نگاه کردن نوزادان به صفحه نمایش تماس تصویری برای کوتاهمدت است و نباید از روشهای دیگری برای این گروه سنی استفاده کرد. مفیدترین خدمت دستگاههای الکترونیکی به کودکان در این سن پخش موسیقی است و میتواند زمینه آرامش آنها را فراهم کند.
تماشای صفحه نمایش دستگاههای الکترونیکی در کودکان ۳ تا پنج سال میتواند منجر به رشد خلاقیت و تخیل در آنها شود. البته استفاده از ابزارهای دیجیتال در این سن حتماً باید بر اساس نظارت پدر یا مادر باشد. بازیسازان و سازندگان دستگاههای الکترونیکی به والدین توصیه میکنند بازیهایی که دارای ویژگیهای تعاملی هستند در این سن برای کودکان انتخاب شود. به عبارت دیگر کودکان ۳ تا ۵ ساله علاقه بالایی به مشاهده ابزارهای موجود در دنیای واقعی در گیمهای رایانهای دارند.
در سن ۵ تا ۹ سالگی قدرت یادگیری کودکان تا حد زیادی رشد میکند از همین رو اپلیکیشنها و بازیهای که مهارتهای اجتماعی را آموزش میدهند گزینهای مناسب برای کودکان در این بازه سنی است. بازیهای معمایی و مرتب کردن پازل میتواند خلاقیت کودکان در این سنین را ارتقا دهد. کودکان ۹ تا ۱۲ ساله در دوره مهمی از زندگی خود بهسر میبرند زیرا در این بازه سنی کودکان به دنبال کشف جایگاه خود در خانواده و جوامع کوچک هستند از همین رو توصیه میشود والدین دقت بالایی در انتخاب ابزارهای دیجیتال و بازیهای مورد استفاده کودکان خود در این سنین داشته باشند.
بیشتر بخوانید:
جهان پیک استفاده از شبکههای اجتماعی را پشت سر گذاشته است؟
هوش مصنوعی در قامت جدید ظاهر میشود/ اسبابکشی آسان با روباتهای هوشمند
برخی از بازیهای دیجیتال علاوه بر تقویت ویژگی یادگیری حس موفقیت را در کاربر به وجود میآورد. معمولاً چنین حسی با استفاده از تشویقهای ساده در بازی نمایش ایجاد میشود و کمک میکند تا کودکان برای زندگی آینده خود اعتماد به نفس بیشتری را به دست آورند. آخرین دسته از کودکان افراد ۱۳ تا ۱۸ ساله هستند. در جهان امروز به طور عجیبی علایق و سرگرمیهای کودکان این بازه سنی با حضور در شبکههای اجتماعی گره خورده است و در صورت نقشآفرینی مدیریت شده و مفید در این پلتفرمها کودکان میتوانند آینده موفقتری داشته باشند.
با توجه به توضیحات بیانشده والدین میتوانند نقش بسیار مؤثری در مدیریت استفاده کودکان از ابزارهای دیجیتال داشته و آنها را در مسیر درست و فارغ از آسیب روانی و جسمی هدایت کنند. به نظر میرسد ابزارهای تعاملی و دستگاههای که کودکان را ضمن انجام بازی به تحرک وا میدارند گزینه بسیار مناسب برای کودکان است و نه تنها به تقویت سلامت جسمی آنها کمک میکند بلکه به دلیل تخلیه انرژی و ارتباط مؤثر با محیط اطراف عاملی برای جلوگیری از بروز رفتارهای خشن است.
انتهای پیام/۴۱۴۴/پ
انتهای پیام/