دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 بهمن 1394 - 12:42
معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی:

فضای امنیتی دانشگاه‌ها در گذشته اعتماد دانشجویان و استادان را از بین برده بود/ اردوی مختلط در دوره کارشناسی نداریم/ توسعه بیشتر جامعه در گروی عقلانیت بیشتر است

احمدرضا خزائی، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی در بازدید از خبرگزاری آنا و در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه این خبرگزاری، برنامه‌های فرهنگی این دانشگاه را تشریح کرد.
کد خبر : 63037

متن کامل گفت‌و‌گو با دکتر احمد رضا خزائی به شرح زیر است:


_رویکرد برنامه‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در دو سال گذشته دستخوش تغییرات زیادی شده، برنامه‌های فرهنگی واحد تهران مرکز در این دوسال چه بوده است؟


در رابطه با طرح‌های ماندگار فرهنگی بر اساس دستورالعمل‌های دکتر طه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه ‌آزاد اسلامی، طرح حاملان نور در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز راه‌اندازی شد که بیش از 400 عضو دارد. هم چنین نماد دانشجویان شهید در دانشکده نصب شد. تحت عنوان برنامه مفاخر دانشگاهی، طرح نکوداشتی برای افرادی که بیش از 40 کتاب تالیف کرده‌اند تدارک دیده شد تا به دانشجویان الگو بدهیم و از این افراد نمادسازی شود.


از طرفی خانه قرآن در واحد تهران مرکز راه‌اندازی شده است که بیش از 600 نفر با این مرکز ارتباط دارند و استقبال خوبی و شایسته‌ای از آن صورت گرفته است.


_ فعالیت‌های واحد تهران مرکزی در ارتباط با تشکل‌های فرهنگی چه بوده است؟


در واحد تهران مرکز رویکرد به فعالیت تشکل‌های فرهنگی این گونه است که دانشجو خودش باید تصمیم بگیرد. هر صنفی مشکلات خودش را بهتر می‌داند. لذا دانشجویان در این تشکل‌ها برنامه‌ها و نظراتشان را ارائه می‌دهند و دانشگاه بر اساس آن، بستر را برای فعالیت آن‌ها آماده و مسیر آن را هدایت می‌کند. در واقع ما بسترسازی می‌کنیم. دانشجویان هم می‌توانند در سایت معاونت فرهنگی نظراتشان را منعکس کنند. این سایت که به شکل یک مرجع عمل می‌کند به دست دکتر حمید میرزاده افتتاح شده است و همه رخدادهای فرهنگی از همه دانشگاه‌ها در این سایت قرار دارد. این سایت که از بخش‌های مختلفی تشکیل شده، محلی برای تبادل نظر و به نوعی اتاق فکر دانشجویان است که درکنار آن انتقاداتشان را هم بیان می‌کنند.


_ دانشجویان تا چه اندازه برای بیان نظراتشان آزادی دارند؟


از دید دانشگاه، دانشجویان در بیان نظراتشان در آزادی کامل هستند. در ضمن این فضا در دو سال اخیر مهیا شده تا آنها با اطمینان بیشتری انتقاد و پیشنهاداتشان را به گوش مسئولان دانشگاه برسانند. هم‌چنین در کنار فعالیت سایت، نشستی در دانشکده‌های واحد تهران مرکزی با دانشجویان و استادان برگزار می‌شود که آنها می‌توانند سوالات‌شان را مطرح کنند. این برنامه سبب می‌شود دانشجویان دغدغه‌های خود را مطرح کنند و پاسخ سوالاتشان را بگیرند.


_با توجه به اینکه مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی در گذشته کم شده بود، در این دوسال چقدر این فضا تغییر کرده است؟


باتوجه به اینکه از قبل فضای امنیتی در دانشگاه ایجاد شده بود دانشجویان و استادان دیر اعتماد می‌کنند، ولی الان نسبت به قبل فضا بازتر شده است. بنده معتقدم دولت و مسئول پاسخ‌گو امنیت جامعه را بالا می‌برد، بنابراین ما به فضای آزاد نیاز داریم.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز تلاش کرده بستر را برای مشارکت دانشجویان آماده کند. در جلسات پرسش و پاسخ که به شکل مستقیم با دانشجویان برگزار می‌شود این اطمینان به آنها داده شده که بدون نگرانی نظرات خود را بیان کنند و در کارهای فرهنگی حضور داشته باشند. حتی برخی از دانشجویان به شکل تریبون آزاد سوالاتشان را مطرح می‌کنند و مسئولان دانشگاه هم با دقت به آنها پاسخ می‌دهند. این فضا در دانشگاه جا افتاده است اما باتوجه به اینکه از قبل فضای امنیتی در دانشگاه ایجاد شده بود دانشجویان و استادان دیر اعتماد می‌کنند. ولی خدا را شکر، الان نسبت به قبل فضا بازتر شده است. بنده معتقدم دولت و مسئول پاسخ‌گو، امنیت جامعه را بالا می‌برد، بنابراین ما به فضای آزاد نیاز داریم.


_طرح حاملان نور که در دانشگاه آزاد تهران مرکزی اجرا شده، چه موضوعاتی را دنبال می‌کند؟


در دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز حدود 36 کانون فرهنگی مشغول به کار هستند در گذشته این کانون‌ها تنها 5 کانون فرهنگی بودند. کانون‌های فرهنگی در تهران مرکزی به صورت تخصصی کار می‌کنند. کانون حاملان نور نیز یکی از آن‌هاست. کار این کانون فضاسازی برای استقبال از برنامه‌های حفظ، قرائت و تفسیر قرآن و موارد اسلامی است که تمام افراد دانشگاه آزاد اسلامی که در مسابقات کشوری و غیره شرکت می‌کنند و رتبه می‌آورند در قالب این کانون و درحوزه‌های مختلف مثل نشریه فعالیت می‌کنند. این کانون نزدیک به 450 نفر عضو دارد که همه آن‌ها از برترین‌های مسابقات قرآن هستند. واحد تهران مرکز در حال حاضر رتبه اول دانشگاه‌ها را در حفظ، قرائت و تحقیق قرآن دارد.


غیر از کانون حاملان نور، کانون‌های دیگری به شکل تخصصی در این واحد فعالیت می‌کنند. به طور مثال در دانشکده خبر کانون رسانه‌ها ایجاد شده و هر دانشکده نسبت به رشته‌هایی که ارائه می‌دهد کانون فرهنگی خاص خود را دارد. به جز این مورد یک سری فعالیت‌های عمومی بین تمام دانشکده‌ها یکسان است؛ مثل هیئت‌های مذهبی. در گذشته کانون‌ها فقط برای دانشجویان بود اما امروز کارمندان و استادان نیز می‌توانند کانون‌های فرهنگی خود را داشته باشند و در فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه مشارکت کنند. مسائل صنفی کارمندان و اعضای هیات علمی نیز در این کانون‌های فرهنگی دنبال می‌شود و این موضوع سبب شده تا رابطه تنگاتنگی بین معاونت فرهنگی دانشگاه با همه افراد از جمله دانشجویان، کارمندان و استادان ایجاد شود.


برای بحث اردوها نیز ستاد اردوها تشکیل شده که افراد می‌توانند در اردوهای مختلف ثبت‌نام کنند و از امکانات استفاده کنند.


فضای اردو نسبت به فضای دانشگاه متفاوت است مخصوصا برای دوره کارشناسی زیرا سن این دوره پایین است. برای دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری حساسیتی وجود ندارد زیرا بزرگسال هستند اما در دوره کارشناسی هنوز دانشجویان دوران پختگی خود را طی نکردند و از نظر عقلانی درست نیست در این بخش اردوی مختلط برگزار شود. تا به حال هم این اتفاق در دانشگاه رخ نداده است. قوانین هم این اجازه را به دانشگاه نمی‌دهد که در دوره کارشناسی برای دانشجویان اردو مختلط برگزار شود.

_ با توجه به اینکه بحث اردوهای دانشجویی در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها مطرح شده و یک سری از اردوهای خاص می‌تواند مختلط باشد. شما چقدر اردو مختلط در دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی داشتید و چقدر با این موضوع موافق هستید؟


فضای اردو نسبت به فضای دانشگاه متفاوت است، مخصوصا برای دوره کارشناسی. زیرا سن در این دوره پایین است. برای دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری حساسیتی وجود ندارد زیرا بزرگسال هستند اما در دوره کارشناسی هنوز دانشجویان دوران پختگی خود را طی نکرده اند و از نظر عقلانی درست نیست در این بخش اردوی مختلط برگزار شود. تا به حال هم این اتفاق در دانشگاه رخ نداده است. قوانین هم این اجازه را به دانشگاه نمی‌دهد که در دوره کارشناسی برای دانشجویان اردو مختلط برگزار شود.


_تاکید معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی بر روی کار تخصصی و صنفی است؟ چرا این رویکرد در این معاونت وجود دارد؟


کارها باید به صورت تخصصی دنبال شود. آزادی مطلق مربوط به خلوت انسان‌هاست و هرچقدر اجتماع انسان بزرگ‌تر شود محدودیت‌های او به نفع اجتماع بیشتر می‌شود که این موضوع را عقل حکم می‌کند. بنابراین هر کس هر کجا است باید حرمت آن فضا و اجتماع را حفظ کند. دانشگاه یک محیط علمی و آموزشی است که باید حرمت آن حفظ شود. خدا و دین هم به عقل ارشاد می‌کنند. دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی سعی دارد تمام امور را به شکل عقلانی و تخصصی اداره کند و این موضوع را در جامعه ترویج کند. زیرا هرچقدر عقلانیت در جامعه بیشتر شود جامعه توسعه بیشتری خواهد داشت.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته