هوش مصنوعی باعث کاهش هزینه و افزایش امنیت سفر میشود/ کمرنگ شدن نقش انسان در صنعت گردشگری با توسعه AI
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، هوش مصنوعی طی دهه اخیر انقلاب عظیمی در الگوریتمهای محاسباتی، توسعه روشهای یادگیری ماشینی و استفاده از شبکه عصبی در فرایندهای یادگیری ایجاد کرده است. این فناوری به هر حوزه و صنعتی نیز نفوذ کرده و روند کارها را در آنها آسانتر و روانتر کرده است. گردشگری نیز یکی از صنایعی است که تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار گرفته، این فناوری علاوه بر کاهش هزینهها سفر، احراز هویت افراد را نیز آسانتر کرده است.
فرید جواهرزاده، رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران با تاکید بر اهمیت فناوری هوش مصنوعی در صنعت گردشگری میگوید؛ «منظور از هوش مصنوعی، فناوریهای ICT و مباحث کاربردی فناوری اطلاعات و ارتباطاتی است که روزانه در صنعت گردشگری نمود بیشتری پیدا میکنند. امروزه در حوزه هوش مصنوعی یک سری دادهها، نرمافزارها یا سیستمهای اینترنتی به وجود آمدهاند که جایگزین روشهای سنتی و دستی فعالیتهای گردشگری شدهاند به عبارت دیگر با کمک هوش مصنوعی یک سری از کارهای حوزه صنعت گردشگری بدون حضور انسان انجام میشود.»
بیشتر بخوانید:
غفلت در حوزه هوش مصنوعی/ دولت باید برای تأمین سرورهای هوش مصنوعی سرمایهگذاری کند
به گفته وی «روی دادن چنین اتفاقی در صنعت گردشگری بسیار بزرگ و ارزشمند است زیرا با توسعه هوش مصنوعی به مرور زمان نقش انسان و انسان محور بودن صنعت گردشگری به گونهای کمرنگ میشود. از سوی دیگر هوش مصنوعی ضمن اینکه بخش عمدهای از وظایف انسانی را پوشش میدهد، باعث افزایش سرعت و دقت انجام بسیاری از کارها میشود. مثلا ویز، نشان، گوگل مپ و ... از جمله نرم افزارهایی هستند که امروزه بر اساس دادههای ماهوارهای کمک بسیار زیادی در مسیریابی و شناسایی خلوتترین و بهترین مسیر به ما میکنند.»
رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران بر این باور است «همچنین در بحث خدمات آنلاین با مشتریها، به صورت شبانه روز در وب سایتها، یک روبات و چتباتی وجود دارد که ما را راهنمایی میکند. هنگامی که ما نیمه شب از یک وب سایت خرید اینترنتی انجام میدهیم و با مشکل مواجه میشویم، یک پیام روی صفحه نمایشگرمان ظاهر میشود که اکنون چه کمکی از من بر میآید؟ لزوما یک انسان پشت این سیستم به شکل آنلاین حضور ندارد بلکه یک سیستم هوش مصنوعی، یک روبات این کار را انجام میدهد.»
شخصیسازی؛ بزرگترین کاربرد هوش مصنوعی در صنعت گردشگری
رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران در خصوص کاربردهای هوش مصنوعی میگوید؛ «شخصیسازی خدمات گردشگری از بزرگترین و مهمترین کاربردهایی بوده که هوش مصنوعی در صنعت گردشگری انجام داده است یعنی هوش مصنوعی نیازهای کاربران را شناسایی کرده و بر اساس سلیقه و انتظارات مخاطبان، پیش از بیان کردن، به خوبی آن خدمات را ارائه میدهد. به عنوان مثال ممکن است شما برای مسافرت چند روزه در یکی از شعب هتلهای زنجیرهای در کشور امارات اقامت داشته باشید. این هتل از زمانی که فرم پذیرش را پر میکنید تا زمان انتهای اقامتتان، علایق شما را لحظه به لحظه رصد و پایش میکند. در نهایت بر اساس آن علایق و سلایق خدمات خودش را ارائه میدهد.»
به گفته وی «بر فرض شما ساعت ۱۲ شب خسته از راه میرسید و سفارش یک نوشیدنی را میدهید. آنها اطلاع پیدا میکنند که شما در چنین شرایطی نیاز به این نوشیدنی دارید. چند ماه بعد زمانی که شما در همان هتل زنجیرهای در مالزی اقامت دارید. هنگام ورود به هتل و پذیرش، همان نوع نوشیدنی را به شما ارائه میدهند زیرا سیستم، علایق شما را از همان ابتدا سنجیده و شخصیسازی کرده است. درواقع علایق و سلایق مخاطب و میهمانان با کمک هوش مصنوعی، مشاهده، رصد و تحلیل میشود.»
جواهرزاده معتقد است «در حال حاضر این نوع نحوه تعامل در گردشگری بسیار مهم است. زمانی که ما صحبت از مشتری مداری میکنیم، بدون هوش مصنوعی، قادر به انجام این ملاحظات، جستوجوها و بهره تعاملات و محتواسازی نخواهیم بود. در واقع همیشه اطلاعاتی بین مخاطب و کاربر و آن نرمافزار در حال رد و بدل شدن است.»
هوش مصنوعی تاثیر زیادی بر روند مسافرت و گردشگری گذاشته است
رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایرات میگوید؛ «رصد کردن نیازها، انتظارات و علاقمندیهای مخاطب و بر اساس آن انواع محصولات و خدمات جذاب را شخصیسازی و طراحی کردن و حتی در قیمتگذاریها منعطف عمل کردن از اهداف مهم و جایگاه هوش مصنوعی در گردشگری محسوب میشود. هماکنون بحث هوش مصنوعی در دنیا بسیار فراگیر شده است. در حال حاضر ارتباطات بشری بدون استفاده از هوش مصنوعی امکانپذیر نیست. هوش مصنوعی اکنون در حوزه گردشگری بر روند مسافرت و گردشگری تاثیر زیادی گذاشته است. این فناوری باعث کاهش هزینههای سفر و افزایش امنیت سفر و تسهیل احراز هویت مسافران شده است.»
بیشتر بخوانید:
هوش مصنوعی؛ موهبت فناوری در زندگی/ روش هوشمند پیشگیری از سرطان کشف شد
به گفته وی «در حال حاضر پیشرفت تکنولوژی بسیاری از تجهیزات هوش مصنوعی در مبادی ورودیها مانند فرودگاهها به وجود آمده است و افراد از روی اسکن چهره و قرنیه چشم شناسایی میشوند و دیگر نیازی نیست افراد برای ارائه پاسپورت و احراز هویت در صف به مدت طولانی بایستند یا مورد سوال و جواب قرار بگیرند. تمام اطلاعات آنها پردازش میشود. استفاده گسترده از این فناوریها تقریبا در آینده جهان شمول است. اکنون بخشی از فرودگاهها از این تکنولوژیها استفاده میکنند اما ناگزیریم به این روند تن دهیم.»
با کمک هوش مصنوعی توریسم مجازی رونق پیدا کرده است
جواهرزاده بر این باور است «امروزه با کمک هوش مصنوعی توریسم مجازی یا واقعیت مجازی رونق پیدا کرده است. افراد با کمک این نرمافزارها دیگر نیاز به سفر ندارند. حجم سفرها با کمک این فناوریها کمتر شده است. مردم با کمک این فناوری حتی لذت سفر و قرار گرفتن در مکانهای مختلف گردشگری مانند موزه، آثار باستانی، شهرهای توریستی و .... را تجربه میکنند. سپس در صورت تمایل این سفر را به صورت واقعی نیز تجربه میکنند. اکنون با یک گوشی هوشمند میتوانیم به صورت مجازی از موزه لوور پاریس بازدید کنیم. در ایران نیز هم اکنون این امر کم و بیش در موزهها اتفاق افتاده و آنها تورهای مجازی برگزار میکنند. ما باید برای توسعه گردشگری خودمان را با این فناوریها هماهنگ کنیم، این فناوریها میتوانند تا اندازه زیادی نیازهای گردشگری کشورمان را برطرف کند.»
انتهای پیام/پ
انتهای پیام/