دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 آذر 1400 - 16:08
به همت یک شرکت دانش‌بنیان انجام شد؛

افزایش مدت ماندگاری تخم‌مرغ با محصول دانش‌بنیان

یک شرکت دانش‌بنیان با استفاده از پلیمری زیستی نوعی پوشش برای تخم‌مرغ توسعه داده‌ که ماندگاری این ماده غذایی را افزایش می‌دهد.
کد خبر : 628842
تخم مرغ

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی نوعی پوشش از جنس پلیمر زیستی توسعه داده که روی تخم‌مرغ اعمال شده و ماندگاری و تازگی این ماده غذایی را تا دو برابر افزایش می‌دهد. این پوشش از ترکیب محلول نشاسته با اسید چربی به نام «اسید اولئیک اصلاح شده» ساخته می‌شود.


ایمان شهابی، عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان و مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده این پوشش در گفت‌وگو با خبرنگار آنا در خصوص این محصول بیان کرد: پوشش افزایش‌دهنده ماندگاری تخم‌مرغ منافذ موجود روی پوسته آن را مسدود می‌کند. بدین ترتیب رطوبت کمتری از تخم‌مرغ خارج و اکسیژن کمتری نیز به آن وارد می‌شود، بدین ترتیب ماندگاری محصول افزایش می‌یابد. این پوشش باعث می‌شود میزان تازگی تخم‌مرغ تا دو ماه مانند هفته اول باشد.


وی در خصوص مزایای اقتصادی این محصول گفت: تخم‌مرغ هر ماه به طور متوسط بین ۱۰ تا ۲۵ درصد، بسته به شرایط نگهداری، افت وزنی دارد. وقتی این پوشش زیستی روی تخم‌مرغ قرار می‌گیرد، افت وزن آن به ۰.۸ درصد می‌رسد. این امر بر حوزه صادرات و تنظیم بازار تخم‌مرغ نیز اثر می‌گذارد چراکه بزرگ‌ترین معضل در این دو حوزه عدم ماندگاری بالای این ماده غذایی پرارزش است. این پوشش زیستی ثبت اختراع شده است.


این پوشش در دو حالت نانوساختار و میکروساختار تولید می‌شود، از سازمان غذا و دارو گواهینامه دارد و از سازمان دامپزشکی نیز گواهی مصرف اخذ کرده است.


انتهای پیام/۴۰۲۱


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته