دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آذر 1400 - 18:36
طهرانچی در نشست صمیمانه با فعالان دانشجویی:

دانشجو پایه و اساس برنامه تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی است/ مسائل دانشگاه با بیان مطالبه گری دانشجویان اصلاح می شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با استقبال از انتقادات دانشجویان، گفت: همه ما یک خانواده در دانشگاه آزاد اسلامی هستیم و طبیعتاً دانشگاه مشکلاتی دارد که با بیان مطالبه گری دانشجویان اصلاح می شود.
کد خبر : 626126
نشست صمیمانه دکتر طهرانچی با اعضای تشکل‌ها و فعالان دانشجویی

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در گرامیداشت روز دانشجو و نشست صمیمانه با منتخبان تشکل ها و فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی که عصر امروز در سالن همایش مرحوم دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، با تبریک فرا رسیدن روز دانشجو، به  بررسی تاریخچه پایه گذاری دانشگاه در ایران پرداخت و گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند «دانشگاه در کشور ما، در واقع در دوران تسلّط سیاست های غربی به وجود آمد؛ دانشگاه در دوران حاکمیّت برگزیدگان و در واقع دست‌نشاندگان غربی‌ها اتّفاق افتاد. دانشگاه در زمان رضاشاه که به وسیله‌ انگلیس‌ها سر کار آمده بود، پایه‌گذاری شد؛ به دست عوامل غربی‌ها هم پایه‌گذاری شد، یعنی آن کسانی که اوّل‌بار دانشگاه کشور را ایجاد کردند، کسانی بودند که دلباخته‌ غرب بودند. من نمی گویم عامل نفوذی غرب بودند، یعنی این را آدم نمی تواند قاطعاً ادّعا کند، امّا بلاشک دلباخته و فریفته‌ فرهنگ غربی بودند و مطیع غرب بودند و در واقع هیچ رأیی در مقابل آراء غربی‌ها نداشتند و ارائه نمی کردند. بنابراین دانشگاه را برابرِ برنامه‌های غربِ استعمارگر به وجود آوردند»، بنابراین با توجه به این بیانات، بزرگی واقعه ۱۶ آذر ۱۳۳۲ بیش از پیش نمایان می شود.


وی ادامه داد: در آن سال ها جریانی به وجود آمده بود تا مدرنیته را در ایران تعریف کند، اما به یکباره دانشجویانی برآمده از این سرزمین در مقابل معاون رئیس جمهور آمریکا قد برافراشتند. در ۱۶ آذر، دانشگاه نشان داد که مسیر تربیت اجتماعی خود را برخلاف آنچه که ترسیم شده بود، از دانشجو گرفته و در واقع این هنر دانشجوی ایرانی بود که بر ظرف دانشگاه غرب‌بنیان نشست، اما تابع آن نشد.


دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: یکی از مؤلفه های مهم انقلاب اسلامی، دانشگاه، دانشجویان و حرکت آنان است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی افرادی در این مسیر آمدند که در مقابل دانشگاه قد علم کردند. در کتاب «سرگذشت و سوانح دانشگاه در ایران» نگاه کسانی که شعار دانشگاه مستقل و خود مختار می‌دادند، بیان شده و نگارنده اذعان می‌کند که پس از دولت نوسازی و انقلاب، اسلامی سازی سومین چالش جامعه سیاسی ایران است که در آن انتظار می رفت با تعدیل روش ها و سیاست ها و رفتارهای دولت دینی و انقلابی برای دانشگاه نیز فرصت امکان استقلال و آزادی علمی و توسعه مجدد فراهم شود، اما اینجا نیز مشکل شکست اصلاحات در جامعه سیاسی ایران پیش رو بود و این نگاه کسانی است که ادعا داشتند با فکرشان می‌توانند نجات‌بخش ملت باشند. 


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: نگاه تیزبینانه و تدبیر مقام معظم رهبری، مسیر اصلاحی جدی برای دانشگاه به وجود آورد و با تعمیق در نگاه مقام معظم رهبری می‌توان نگاه تحولی به دانشگاه رهنمون ساخت. از این‌رو، در تدوین سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، نگاه مقام معظم رهبری به این دانشگاه که می‌فرمایند «با انتخاب‌ اساتید قوی‌ و مؤمن‌ باید محیط‌های‌ دانشگاه‌ آزاد اسلامی‌ به‌ محیطی‌ کاملاً تحقیقی‌ تبدیل‌ شود تا به‌ تدریج‌ با ارتقاء کیفیت‌ علمی‌ این‌ دانشگاه‌، بتوان‌ آن‌ را تا سطح‌ بهترین‌ و معتبرترین‌ دانشگاه‌های‌ جهان‌ پیش‌ برد» مورد تأکید قرار گرفته و این افقی است که برای دانشگاه آزاد اسلامی در نظر گرفته شده است.


وی در ادامه به سؤالات و دغدغه‌های مطرح شده از سوی دانشجویان در این نشست سه ساعته پاسخ داد و گفت: یکی از دانشجویان درباره شعار تبدیل شدن دانشگاه آزاد اسلامی به انتخاب اول در سال ۱۴۰۴ پرسید. این شعار یک افق قابل تحقق برای دانشگاه آزاد اسلامی است و اگر خودمان را باور کنیم، به راحتی می‌توانیم در جایگاه نخست قرار گیریم. وقتی برای راه‌اندازی واحد دانشگاهی به عراق رفتیم، از ما مطالبه رتبه زیر ۱۰۰ در نظام رتبه بندی شانگهای داشتند که در همانجا گزارشی ارائه دادیم که ۵ رشته مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی در این جایگاه قرار دارد و این موضوع باعث شگفت زدگی مسئولان عراقی و افتخار دانشگاه آزاد اسلامی شد، بنابراین نگاه و افقی که برای دانشگاه آزاد اسلامی ترسیم کردیم را پیگیری می کنیم. 


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، سه محور راهبردی «پرورشگر قوه عاقله و توسعه دهنده فضای انقلابی»، «سرآمد و پاسخگو» و «کارآمد و پایدار» را در ۱۰ بسته کاری و مجموعه‌ای از اقدامات و راه کنش‌ها با شاخصه‌ها و سنجه‌ها تدوین کرده و جایگاهی که دانشگاه آزاد اسلامی باید به آن برسد، به خوبی ترسیم شده است. 


دکتر طهرانچی همچنین در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان درباره شفاف سازی مالی در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: در این خصوص اطلاعات مالی دانشگاه در بازه زمانی ۱۰ ساله شامل درآمدها و هزینه‌ها، جمع‌آوری و در قالب یکی از سندهای پشتیبان سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی جمع آوری شده است. بحمدالله شفافیت در عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی حاصل شده و اطلاعات دقیق به دست آمده، اما واقعیت این است که حلقه بعدی در شفافیت اطلاع‌رسانی است که در این خصوص براساس تدابیر اقدام خواهیم کرد. 


وی درباره فعالیت سامانه‌های متعدد آموزش مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: اینکه دانشگاه آزاد اسلامی برای آموزش در دوره همه‌گیری کرونا از سامانه‌های «دان»، «وادانا» و ... استفاده می‌کند به دلیل قابلیت‌ها و ویژگی‌های هر یک از این سامانه‌هاست. در دنیای فضای مجازی نیز شرکت‌های بزرگ بین‌المللی، سامانه‌های مختلفی به کاربران خود ارائه می‌کنند. در خصوص وجود برخی از مشکلات و کاستی‌ها در سامانه آموزشیار و دیگر سامانه‌ها نیز این موضوع در حوزه نرم افزار طبیعی است و نرم افزارها در محیط عملی و پس از بکارگیری، رشد و توسعه پیدا می‌کنند. دانشگاه آزاد اسلامی نیز بر محور خدمت‌رسانی بهتر به دانشجویان سامانه‌های خود را ارتقاء و بروزرسانی می‌کند. 


دکتر طهرانچی تأکید کرد: بسیار خرسندیم مسیری که اجرای آن را متعهد شدیم، توانستیم در یک سال گذشته طی کنیم، اما اکنون در شرایط قابل قبول قرار داریم که باید به شرایط عالی برسیم و این مسیر پرکاری است و از پیشنهادات و کمک‌های همه دانشجویان در این حوزه استفاده خواهیم کرد. 


دکتر طهرانچی در پاسخ به دغدغه مطرح شده از سوی دانشجویان درباره برگزاری حضوری یا غیرحضوری کلاس‌های آموزشی و امتحانات، اظهار داشت: سؤالی که باید در پاسخ به این پرسش مطرح کرد، این است که آیا آموزش مجازی یک نسخه دائمی است؟ پاسخ منفی است، چرا که دانشگاه سه ساحت تربیت و رشد شامل تربیت تخصصی، اجتماعی و مهارتی دارد و در بهترین شرایط تنها می‌توان رشد تخصصی را در آموزش مجازی فراهم کرد. بی شک مهارت‌های تعاملی و اجتماعی، مهارتی و اشتغال محور در آموزش مجازی رخ نمی‌دهد، بنابراین اصرار دانشگاه آزاد اسلامی برای برگزاری کلاس‌ها توجه به هر سه بعد تربیتی دانشگاه است. 


وی ادامه داد: آموزش برای دانشگاه آزاد اسلامی موضوع اصلی و نحوه برگزاری امتحانات فرع است. متأسفانه در کشور ما امتحان ملاک سنجش آموزش است، اما آنچه برای دانشگاه آزاد اسلامی اهمیت دارد، یادگیری عمیق دانشجویان است و انتظار ما این است که دانشجویان کیفیت آموزش و برگزاری امتحانات حضوری را مطالبه کنند، چرا که از نظر ما دانشجویان از کم فروشی آموزش بیزارند و حاضر نیستند که کیفیت کلاس‌ها، قربانی برخی راحت طلبی ها شود و اجازه نمی دهند آموزش امروز که امیدآفرین فرداست، قربانی برخی راحت طلبی‌ها شود. نسخه دانشگاه آزاد اسلامی برای نحوه برگزاری کلاسها و امتحانات در کشور یکسان نیست و متناسب با وضعیت هر منطقه اقدام خواهد شد. 



دکتر طهرانچی تصریح کرد: امتحان ابزاری برای سنجش نیست، اما معتقدیم که باید بین افرادی که تلاش کرده و درس خوانده‌اند و کسانی که تلاشی نداشتند، تمایز ایجاد شود، از این نظر برگزاری امتحان به صورت مجازی توهین به دانشجویان تلاشگر تلقی می‌شود. ما به کمک دانشجویان باید به جنگ تقلب در نظام آموزش عالی برویم.



وی ادامه داد: واحدهای درسی کارورزی دانشجویان علوم پزشکی و واحدهای مربوط به کارگاه و آزمایشگاه دانشجویان باید به صورت حضوری برگزار شود و پذیرفته نیست که هیچ یک از واحدها رفتار دیگری در این خصوص داشته باشند. تأکید دانشگاه آزاد اسلامی این است که باید از شرایط به وجود آمده در کاهش کرونا در کشور برای برگزاری کلاس های حضوری استفاده کنیم. در حال حاضر نیز به تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرده‌ایم که باید حداقل ۴ جلسه برای هر درس به صورت حضوری برگزار شود تا اساتید، دانشجویان را از نزدیک ببینند و وضعیت آموزشی آنان را ارزیابی کنند، البته در برگزاری حضوری کلاس ها و امتحانات دانشجویان تحصیلات تکمیلی سختگیری بیشتری داشته ایم تا بتوانیم از اعتبار مدرک دانشگاه آزاد اسلامی صیانت کنیم. 


دکتر طهرانچی تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در این مدت جلسات پیش دفاع متمرکز دانشجویان دکتری را با موفقیت برگزار کرد و در این مسیر از دانشگاه های برجسته کشور جلوتر است. همه تلاش ما، صیانت و افزایش اعتبار مدرک دانشگاه آزاد اسلامی است. 


عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تحولات جهانی، یادآور شد: در سیر تاریخی تمدن غرب شاهد تبدیل شهروند فرهنگی به شهروند اجتماعی و اکنون نیز گذار از شهروند اجتماعی به شهروند جهان شبکه‌ای هستیم که غرب این مسیر را برای سلطه خود ترسیم کرده است. در گذار از شهروند فرهنگی به اجتماعی، دین و خانواده مورد هدف غرب قرار گرفت و با انقلاب آموزشی که اتفاق افتاد، دانشگاه مرکز یاددهی شهروندی اجتماعی و گروه‌های شغلی، محور انس اجتماعی شدند. پس از سال ۲۰۰۰ میلادی نیز غرب با هویت جهان شبکه‌ای ظهور یافت و این بار هویت ملی و سرزمینی ملل را مورد هدف قرار داده است.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در جهان شبکه‌ای همه مردم با یک کد ۱۶ رقمی IP شناخته می‌شوند و در آن هویت ملی، تمدن، فرهنگ، دین و زبان نادیده گرفته می‌شود. بنابراین ما نسبت به دنیای ارتباطات نگرانی نداریم، بلکه از فراموش شدن هویت ملی، تمدن و فرهنگ نگرانیم و دغدغه داریم که زبان، مذهب و نگاه تمدن‌ساز با این فرایند جهانی سازی مورد خدشه قرار گیرد. 


دکتر طهرانچی در پاسخ به سؤال دانشجوی دیگری در خصوص متناسب سازی شهریه رشته‌ها، گفت: این موضوع در دانشگاه آزاد اسلامی اجرایی شده و به عنوان مثال شهریه رشته ها در ۵ رده و ۱۳ رتبه دسته بندی شده است. به این ترتیب، شهریه رشته‌های علوم انسانی در واحد تهران مرکزی با واحدی که در رده ۱۳ قرار دارد، متفاوت است، این در حالی است که در گذشته شهریه‌های دانشگاه آزاد اسلامی یکسان بود که این موضوع عادلانه نبود. 


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین در پاسخ به موضوع مطرح شده از سوی یکی از دانشجویان درباره تعطیلی واحدهای زیان ده، تصریح کرد: تعطیل کردن واحدهای زیان ده منطق اشتباهی است، چرا که مردم شهرها با سرمایه و حمایت خود، واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی را تأسیس و راه‌اندازی کردند و ما باید از کیان دانشگاه صیانت کنیم، البته بحمدلله در دوره جدید اقبال به دانشگاه آزاد اسلامی افزایش یافته و از سال ۹۸ شاهد رشد جذب دانشجویان جدیدالورود هستیم و به این ترتیب نیز بسیاری از واحدها از زیان دهی خارج شدند. علاوه بر آن نیز با تأسیس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های اقتصاد دانش‌بنیان از جمله پروژه بذر، سرمایه‌گذاری در فولاد مکران و ... به دنبال افزایش درآمدهای دانشگاه آزاد اسلامی هستیم. 


عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در مدل جدید، واحدهای دانشگاهی براساس ظرفیت‌ها و رویکردها به واحدهای «آموزش کادر محلی»، «پیشران»، «فناور» و «دانش پیشرو» تقسیم می شوند و براساس آن فعالیت خواهند داشت. 


دکتر طهرانچی با تأکید بر مسئولیت پذیر بودن اساتید نسبت به آموزش دانشجویان، خاطرنشان کرد: استاد باید عِرق به دانشگاه داشته باشد و با نشاط و دلسوزی به جوان دهه هشتادی آموزش بدهد. بحمدالله اساتید جوان توانمند در حال جذب در دانشگاه آزاد اسلامی هستند و آینده دانشگاه آزاد اسلامی را رقم خواهند زد. 


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با استقبال از انتقادات دانشجویان، گفت: همه ما یک خانواده در دانشگاه آزاد اسلامی هستیم و طبیعتاً دانشگاه مشکلاتی دارد که با بیان مطالبه گری دانشجویان اصلاح می شود، بنابراین شنیدن انتقاد و گلایه های دانشجویان برای ما بسیار شیرین تر از شنیدن تعریف و تمجید است. 


دکتر طهرانچی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره دلایل راه اندازی معاونت های موضوعی در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، خاطرنشان کرد: نگاه موضوعی در ستاد دانشگاه شکل گرفت، به عنوان نمونه در حوزه علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیشترین تعداد دانشجو را دارد، اما شاهد آن بودیم که در برخی از کلاس ها قرآن را با نگاه کتاب اساطیری تدریس می کردند و ما گروهی را به واحدها فرستادیم تا تدریس در علوم انسانی و هنر را بررسی کنند تا بدانیم در این حوزه چه خبر است. واقعیت این بود که شاکله علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با علوم انسانی اسلامی فاصله زیادی داشت. با تأسیس معاونت علوم انسانی و هنر، اقدامات مورد توجهی در دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته و به زودی ثمرات آن و راه اندازی دانشکده های تعلیم و تربیت، حکمرانی، خانواده و ... نمایان خواهد شد. 


دکتر طهرانچی در پایان در پاسخ به موضوع مطرح شده از سوی دانشجویان درباره نقش آنها در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشجو پایه و اساس برنامه تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی است. نقش و جایگاه دانشجویان در تمامی این سند دیده شده و برنامه های مفصلی در حوزه هم افزایی شبکه ای، دانش آموختگان، شبکه سازی نخبگانی و ... خواهیم داشت. 


انتهای پیام/۴۰۴۰/




انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب