دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آبان 1400 - 12:29
امسیا تشریح کرد؛

جزئیات برگزاری ۲ کارگاه آموزشی پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی دامغان

مدرس «نحوه نگارش طرح پیشنهادی تحقیقاتی یا پروپوزال» و «تدوین و نگارش پایان‌نامه و شیوه دفاع نوین»، جزئیات برگزاری این دو کارگاه را تشریح کرد.
کد خبر : 622607
المیرا امسیا

المیرا امسیا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در دامغان اعلام کرد که به همت مرکز آموزش‌ها و مهارت‌های کوتاه‌مدت دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان و اداره پژوهش دانشگاه، دو کارگاه آموزشی ـ پژوهشی با عنوان «نحوه نگارش طرح پیشنهادی تحقیقاتی یا پروپوزال» و «تدوین و نگارش پایان‌نامه و شیوه دفاع نوین» برگزار شد.




بیشتر بخوانید:


پژوهشگران نیازمند حمایت‌های بیشتری هستند




وی اضافه کرد: شرکت در این دوره‌ها برای دانشجویان کارشناسی‌ ارشد، دکتری، پژوهشگران، معلمان و متخصصان و علاقه‌مندان علوم انسانی آزاد بوده و شرکت‌کنندگان بعد از ارائه طرح پژوهشی نمره قبولی را در دوره‌ها کسب و توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان گواهینامه معتبر به زبان فارسی و انگلیسی که مورد تأیید دانشگاه‌های سراسر کشور است را دریافت کردند.


مدرس «نحوه نگارش طرح پیشنهادی تحقیقاتی یا پروپوزال» و «تدوین و نگارش پایان‌نامه و شیوه دفاع نوین» افزود: در طول دوره آموزشی کارشناسان مرکز آموزش و واحد الکترونیک دانشگاه برای رفع مشکلات و پاسخگویی به سؤالات شرکت‌کنندگان در سامانه آموزشی و از طریق پیام‌رسان واحد دامغان حاضر بوده و توانستند مشکلات و سؤالات شرکت‌کنندگان را در ساعات اداری و غیراداری به صورت آنلاین رفع کنند.


امسیا بیان کرد: این دوره‌ها به ترتیب به مدت ۱۵ و ۱۰ ساعت برای دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی در رشته‌های اقتصاد، مالی، حسابداری و رشته‌های گروه علوم انسانی بازتاب قابل ملاحظه‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی دامغان برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی داشته است.


تأکید بر ضرورت برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی برای محققان


دانش‌آموخته مقطع دکتری اقتصاد بازرگانی و مالی بیان کرد: سال‌های گذشته بحران‌های ایجاد شده در امر پژوهش، اهمیت و جایگاه طرح‌های تحقیقاتی ـ علمی و نقش پایان‌نامه در گسترش مفاهیم تازه در حوزه‌های گوناگون از یک سو و تأثیر کمّی و کیفی آن در ارتقای سطح علمی و حرفه‌ای دانشجو از سوی دیگر اهمیت نگارش طرح تحقیقانی و پایان‌نامه را بیش از پیش نمایان کرده است.


وی متذکر شد: این در حالی است که دانشجویان تحقیقات و مطالعات وسیعی را به انجام رسانده و داده‌ها و نتایج بسیار مطلوبی برای ارائه در اختیار دارند؛ اما به دلیل نبود اطلاعات وآگاهی‌های لازم و مناسب از اصول نگارش نتوانسته‌اند داده‌ها و اطلاعات خود را به رشته تحریر دربیاورند و تلاش‌ آنان به نتیجه مطلوب نمی‌رسد.


امسیا با تأکید بر ضرورت برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی برای محققان تبیین کرد: برای نجات از میدان‌های مین پژوهشی، جلوگیری از سوء‌استفاده‌های علمی، حمایت از حقوق علمی دانشجویان، ارتقای محققان و مهارت‌افزایی متخصصان ضروری است.


مدرس «نحوه نگارش طرح پیشنهادی تحقیقاتی یا پروپوزال» و «تدوین و نگارش پایان‌نامه و شیوه دفاع نوین» تأکید کرد: دوره‌های نگارش پروپوزال و پایان‌نامه باید سالی چندبار برگزار شده و پژوهشگران با چارچوب‌های نگارش طرح تحقیقی، دشواری‌ها و تمهیدات نظری و عملی آن آشنا شوند و برخی از مهارت‌های لازم برای نگارش پروپوزال و پایان‌نامه را پیدا کنند.


امسیا تشریح کرد: در این دوره‌ها به آموزش عملی «فرآیند به ثمر رساندن یک طرح علمی ـ پژوهشی» از مرحله انتخاب استاد راهنما تا ثبت مدارک در سامانه پژوهشیار دانشگاه آزاد اسلامی و فارغ‌التحصیلی پرداخته شده است.


دانش‌آموخته مقطع دکتری اقتصاد بازرگانی و مالی توضیح داد: سرفصل‌ها و محتوای دو دوره آموزشی به تفکیک عبارتند از «کارگاه اول ـ طرح سؤال و یافتن چالش اصلی با توجه به تجربه علمی محقق، معرفی پروپوزال و تعاریف مقدماتی، نحوه انتخاب استاد راهنما، موضوع و عنوان، شیوه‌های جستجو و نگارش پیشینه پژوهش، روش‌شناسی و یافتن مدل بهینه، استناددهی، نحوه استفاده از منابع و مطالعات، نحوه نگارش منابع و ارجاعات (نقد و تحلیل منابع و مأخذ) اولویت‌بندی و اهمیت‌گذاری آن.


وی بیان کرد: کارگاه دوم هم عبارت است از روش‌های مختلف شیوه انتخاب موضوع پایان‌نامه، نگارش مقدمه، ادبیات نظری تحقیق، تعریف مفاهیم در روش تحقیق، فنون نگارش (تیتربندی، پاراگراف‌نویسی و ...)، چارچوب نظری، نقد و تحلیل داده‌ها، نتایج و یافته‌های تحقیق، جمع‌بندی (نتیجه‌گیری و پیشنهادات)


مدرس «نحوه نگارش طرح پیشنهادی تحقیقاتی یا پروپوزال» و «تدوین و نگارش پایان‌نامه و شیوه دفاع نوین» تشریح کرد: در این دوره‌ها اصول کلیدی دفاع نوین و راهکارهای آمادگی برای جلسه دفاع از پایان‌نامه و طرح تحقیقی آموزش داده شده تا از اعتماد به نفس محقق در جلسه دفاع افزایش یابد و تخصصی‌ترین شیوه کنترل قدرت هوش هیجانی در استفاده از کلمات و تصمیم‌گیری رفتاری نویسنده ارتقا یابد.


انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته