تدوین برنامه چهارم دانشگاه تهران/ عقلانیت، معنویت و عملگرایی سه مؤلفه کلیدی مدیریت جهادی است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی، سرپرست دانشگاه تهران روز چهارشنبه ۲۶ آبان ماه در جلسه شورای دانشگاه تهران که با حضور اعضای هیئت رئیسه دانشگاه و رؤسای دانشکدهها، دانشکدگان، مراکز، مؤسسات و پردیسهای دانشگاه در محل باغ نگارستان برگزار شد، با اعلام این خبر گفت: جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیتپذیری اجتماعی، شعار لفظی نیست و مبنای عملکردیمان است که هر کدام از این عناصر با راهبردهایی در برنامه چهارم دانشگاه تهران دیده خواهد شد.
سرپرست دانشگاه تهران همچنین از اعضای شورای دانشگاه دعوت کرد تا طرحهای اولیه و پیشنهادی خود برای برنامه چهارم دانشگاه تهران را تدوین و ارائه کنند.
مقیمی از عقلانیت، معنویت و عملگرایی به عنوان سه عنصر و مؤلفه کلیدی مدیریت جهادی نام برد و توضیح داد: وقتی از مدیریت جهادی صحبت میکنیم باید عقلانیت بهعنوان مبنای مدیریتمان قرار گیرد و معنویت در تمامی ارکان، فعالیتها و کارکردهای مدیریتیمان بروز و ظهور داشته باشد. همچنین عملگرایی و استفاده از فرصتها مدنظر قرار گیرد.
وی بر اداره دانشگاه با استفاده از ظرفیت همه ذینفعان تاکید کرد و گفت: لازم است یک نظام ارزیابی برای مدیریت دانشگاه تهران طراحی شود که در این راستا به ادارهکل برنامهریزی و تحول سازمانی دانشگاه مأموریت داده شده تا الگوی ارزیابی نظام مدیریت دانشگاهی و دانشکدهای را متناسب با شرایط دانشگاه تهران طراحی کند و هر شش ماه یکبار نیز به ارزیابی مدیریت دانشکدهها بپردازد.
سرپرست دانشگاه تهران در بخش دیگر سخنانش، اعلام کرد: دانشجویان مقطع کارشناسی در نیمسال جاری تحصیلی، در دروس نظری دارای آموزش حضوری نخواهند بود و درباره وضعیت آموزش آنها برای نیمسال آینده نیز در فرصت باقیمانده تصمیمگیری و اطلاعرسانی میشود.
مقیمی تاکید کرد: اعضای هیأت علمی لازم است به صورت حضوری در دانشگاه به آموزش و پژوهش بپردازند، دفاع پایاننامهها و رسالهها هم به صورت حضوری انجام شود و دانشجویانی که دارای کلاسهای آزمایشگاهی هستند بر اساس ضوابط پیشبینیشده عمل کنند.
وی درباره وضعیت آموزش عالی در پساکرونا نیز اظهار کرد: لازم است تا مجموعه تجربههای اعضای هیأت علمی در دوران کرونا، اعم از کاستیها و همچنین فرصتهای ایجادشده یا پیش رو در زمینه آموزش مجازی مستند شوند. هر چند آموزش حضوری بالاخره باید فعال شود ولی نقش آموزش مجازی و الکترونیکی نیز در پساکرونا توسعه پیدا خواهد کرد.
سرپرست دانشگاه تهران در بخش دیگر سخنانش از ایجاد کمیته تحول و ارتقای علوم انسانی در دانشگاه تهران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: بازنگری سرفصلهای دروس رشتهها متناسب با نیازهای روز از اقدامات اساسی است که باید سامان دهیم.
بر طبق این گزارش، حجتالاسلام والمسلمین کرمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران نیز در این جلسه شورای دانشگاه، با ابراز امیدواری نسبت به تحولگرایی در دوره جدید مدیریتی دانشگاه، تاکید کرد که هر گونه تحول در دانشگاه تهران، تأثیر خود را در آموزش عالی کل کشور و همچنین فضای علم و فناوری جهان اسلام میگذارد.
در این جلسه که توسط فرامرز خدائیان چگنی مشاور رئیس و مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران اداره میشد، علیاکبر موسوی موحدی رئیس مرکز تحقیقات بیوشیمی بیوفیزیک، زهرا امامجمعه رئیس پردیس ارس، محمود بیجنخان رئیس مؤسسۀ لغتنامۀ دهخدا و مرکز بینالمللی آموزش زبان فارسی، ناصر سلطانی رئیس دانشکدگان فنی، کرامتاله زیاری رئیس دانشکده جغرافیا، محمدحسین گلدانساز رئیس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی، علیحسین رضایان رئیس دانشکده علوم و فنون نوین و علی عسگری یزدی رئیس دانشکده معارف و اندیشه اسلامی به ارائه محورهای پیشنهادی و نقطه نظرات خود به سرپرست دانشگاه و اعضای شورای دانشگاه پرداختند.
همچنین احمد نوحهگر معاون اداری مالی و هادی بهرامی احسان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران به ارائه گزارش از حوزه تحت مسئولیت خود پرداختند و محمود کمرهای معاون آموزشی دانشگاه نیز درباره برگزاری جلسات هیئت ممیزه دانشگاه، بررسی پروندههای جذب هیئت علمی و همچنین فعالیت کمیته ترفیعات دانشگاه به شورای دانشگاه گزارش داد.
انتهای پیام/۴۱۲۷
انتهای پیام/